Dvaja Slováci zavesili kancelársku prácu na klinec a so svojím „müsli“ biznisom bodujú aj v zahraničí

  • Andrej Briška a Marcel Stieranka sú zakladatelia úspešnej slovenskej firmy Naturiq
  • Pred pár rokmi o sebe žartovne hovorili ako o typických „kancelárskych krysiach“ s katastrofálnymi stravovacími návykmi
  • Aktuálne už po druhý raz získali ocenenie na medzinárodnej súťaži Great Taste Award, ktorá je prirovnávaná ku gastronomickému Oscarovi
  • Andrej Briška a Marcel Stieranka sú zakladatelia úspešnej slovenskej firmy Naturiq
  • Pred pár rokmi o sebe žartovne hovorili ako o typických „kancelárskych krysiach“ s katastrofálnymi stravovacími návykmi
  • Aktuálne už po druhý raz získali ocenenie na medzinárodnej súťaži Great Taste Award, ktorá je prirovnávaná ku gastronomickému Oscarovi

Keď im lekár pohrozil zdvihnutým prstom a zrkadlo ukázalo odvrátenú tvár, rozhodli sa konať. Najprv si našli cestu k zdravšiemu životnému štýlu a neskôr vďaka experimentom v kuchyni aj k vlastnému podnikaniu. Dnes sa ich organické vločky v unikátnych kombináciách s morušou, physalis či šťavnatými brusnicami, dochutené netradičnými bylinkami a koreninami, starajú o zdravé raňajky bez cukru a konzervantov v miske nejedného Slováka. Naturiq si navyše nedávno už po druhý raz odnieslo ocenenie z medzinárodnej súťaže Great Taste Award prirovnávané ku gastronomickému Oscarovi. O zákulisí súťaže, ale najmä o ceste firmy Naturiq, nám prezradili v rozhovore.

Vaša cesta k výrobe zdravých müsli sa začala zaujímavo, na spoločnej turistike. Ako k tomu prišlo?

Andrej: Bývali sme blízko lesa v Malých Karpatoch, takže sme ho vlastne mali všade naokolo. Stačilo otvoriť dvere domu. Častokrát sme sa vydali na prechádzku, z ktorej bola nakoniec niekoľkohodinová turistika. Napadali nám rôzne myšlienky, na ktorých prediskutovanie sme mali dostatok času.

Marcel: V rámci behu v lese, ktorý nás doslova nabíjal pozitívnou energiou, sme sa v prestávkach nabití kyslíkom púšťali aj do takých tém, ako vlastne z dlhodobého hľadiska chceme žiť. Kyslík v mozgu spúšťal množstvo tvorivých nápadov, takto vznikol aj ten o výrobe müsli.

Bol to jeden z tých nápadov, ktoré vám vŕtajú v hlave ako červík, kým ich nezrealizujete, alebo po návrate domov načas upadol?

M: Áno, samozrejme, doma sa to zdalo už iné. Bol to však červík, ktorý nám nedal pokoj, téme podnikania s potravinami sme sa venovali naďalej. Už to nebol beh v lese, boli to pomalé, uvážené kroky, ktoré nás doviedli až k výrobe müsli. Nápad neupadol, len sa potreboval dobre vyladiť.

A: Prvé nápady dokonca boli aj o výrobe jogurtov, prevádzkovaní mobilného streetfoodu s jogurtami a müsli a podobne. Piekli sme doma v kuchyni aj zdravšiu verziu cookies z ovsených vločiek, ktoré sme predávali kamarátom. Bolo to obdobie neuveriteľných nápadov a hľadania tej pravej cesty.

Ako vyzeral váš život predtým, než ste sa pustili do spoločného podnikania?

A: Pracovne som bol dosť vyťažený, hoci musím povedať, že práca v lízingovej spoločnosti ma bavila. Vyžadovala si však veľa času. A tak som sedel buď v kancelárii alebo v aute. Stres a divoký spôsob stravovania alebo aj dokonca nestravovania sa, a takmer žiadny aktívny pohyb, sa odrazili na vysokom krvnom tlaku. Tak som začal meniť svoje zvyky. Experimentovanie s jedlom v kuchyni ma robilo šťastnejším. Konečne som začal aj raňajkovať. K tomu som pridal beh a viac spánku.

M: Desať rokov som sedel v kancelárii. Za oknom sa striedali ročné obdobia a mňa mrzelo, že tam sa život mení a u mňa nič. Bol som v najlepších rokoch, plný energie. Súrne som potreboval zmenu – začať niečo úplne iné. Začal som rekreačne športovať, začínal som v novom vzťahu, mal som kopec energie a nápadov a nevedel, čo s nimi. Niečo sa muselo stať, tá energia sa musela uvoľniť.

Čo vás donútilo k zmene?

M: U mňa to bolo hlavne dobrodružstvo a vyriešenie si svojej osobnej otázky ako prežiť z dlhodobého hľadiska.
A: Fakt, že som bol na najlepšej ceste sa skoro dostať do hrobu. Predstavil som si, že chcem ešte niečo na tomto svete zažiť a svoje skúsenosti posunúť iným. To by sa asi ťažko robilo, keby som trpel rôznymi chorobami.

Čomu ste sa venovali pred založením spoločnosti? Ako vám pomohli predchádzajúce skúsenosti pri zakladaní firmy?

M: Pred Natruriq-om som sa venoval logistike. Naučil som sa tu pracovnej disciplíne a dodržiavaniu termínov.

A: Ja som niekoľko rokov zodpovedal za obchod a marketing. Hoci to bol šialený kolotoč, množstvo zákazníkov a komunikácie s nimi mi dalo možnosť spoznať, že každý človek má iné potreby a hlavne pohľad na vec. To ma nakoniec doviedlo k tomu, že som úplne zmenil prácu a začal školiť ľudí mäkké zručnosti na rôzne témy ako komunikácia, riešenie problémov, riadenie zmien, systémové myslenie, osobná efektivita a iné. Vedieť sa orientovať v týchto oblastiach mi tiež pomohlo v našom podnikaní. Mal som už dosť korporátneho života a chcel si vyskúšať podnikanie na vlastnej koži.

Prečo ste sa zamerali na müsli?

M: Müsli sú pre nás a myslíme si, že aj pre ľudské telo, skvelým naturálnym zdrojom živín a vitamínov. Obsahujú okrem celozrnných vločiek aj ovocie, orechy a semienka, pridávame aj korenie, bylinky – všetko v bio kvalite. Považujeme ich za komplexné jedlo, ktoré je možné konzumovať nielen na raňajky, ale vlastne kedykoľvek počas celého dňa. Ich príprava je navyše super jednoduchá a rýchla.

Koncept však nevznikol za jednu noc, ako sa vyvíjal? Kam viedli vaše prvé kroky?

A: Každý deň sme raňajkovali müsli, ktoré sme si vopred pripravili na celý týždeň. Aby nás ich chuť neomrzela, zloženie sme menili. Takto vzniklo množstvo receptúr, ktoré sme týždeň po týždni dolaďovali. Vymýšľanie receptov aj jedenie müsli sme si vždy užívali. Tam vznikla naša filozofia „užívaj si, čo je dobré“. Zahŕňa to všetkých – zákazníkov aj nás. Čo je dobré v chuti, ale aj pre zdravie.

M: Veľmi rýchlo nám došlo, že nám na výrobu müsli nebude stačiť malá kuchyňa. Začali sme sa obzerať po výrobných priestoroch, takých akurátnych pre naše potreby. Začali sme v Senci v priestoroch po inej potravinárskej firme, takže sme nemuseli nič prestavovať a z hľadiska legislatívy tiež bolo všetko v poriadku. Vymetali sme úrady, naháňali „pečiatky“ a povolenia. To sme ešte stále obaja chodili do práce.

Kde ste zháňali dobrých dodávateľov? Bolo ťažké ich nájsť?

A: Samozrejme sme sa najprv snažili získať dodávateľov zo Slovenska. Rýchlo sme však narazili. Prakticky tu neexistuje žiadny dodávateľ bio vločiek, ktorý má také široké portfólio, aké sme potrebovali pre našu výrobu. Bio sušené slivky, mäkké jablkové krúžky alebo vlašské orechy také typické pre Slovensko je nemožné nájsť v potrebnej kvalite a celoročnej dostupnosti. Tak sme dodávateľov hľadali na európskych trhoch.

M: Na dopestovanie napríklad bio vlašských orechov, pre ktoré máme na Slovensku podmienky, je potrebných niekoľko rokov trpezlivej práce a hlavne podpory zo strany štátu, ktorá tu úplne absentuje. Bio produkcia je náročný „koníček“ – menšie výnosy bez použitia chémie, väčší vplyv klimatických podmienok, škodcovia. Bez podpory štátu by boli ceny produkcie vysoké a tým pádom produkty nepredajné. Krajiny ako Rumunsko, Bulharsko, Poľsko, Ukrajina alebo Česká republika sú v bio produkcii oveľa ďalej práve vďaka podpore štátu. Pri pohľade zvonku na stav slovenskej bio produkcie sa nám zatočila hlava. Je to pre Slovensko, žiaľ, veľká hanba.

Ako vyzerali vaše prvé experimenty v kuchyni?  Máte z tohto obdobia zaujímavé príhody?

A: Nakúpili sme si množstvo kadejakých vločiek, orechov, sušeného ovocia a semienok. Najprv sme robili takú typickú klasiku – ovsené vločky, hrozienka, vlašské orechy. Dokonca sme robili granolu – pridali med a zľahka opiekli. Postupne sme začali rozmýšľať, čo sa s čím hodí, čo vzájomne ladí alebo je aj v kontraste. Ak sa nám aj niečo úplne nepodarilo, zjedli sme to, aby sme zistili, ako to napraviť. Pri tvorbe receptúr sme rozmýšľali aj nad tým, aký zdravotný efekt müsli môžu mať.

M: Boli to desiatky ingrediencií, ktoré nám skončili na stole – niektoré druhy ovocia som v sušenej podobe nikdy nemal v ústach. Diametrálne odlišná chuť v porovnaní s čerstvým je napríklad mango, alebo naša obľúbená moruša či physalis. Vyrábať müsli je celá veda. Napríklad chuť je dokonalá, nutrične je to doladené, len to má chybičku krásy – napríklad taký mak spadne vždy na dno a všetko ostatné pláva na povrchu. Takto to zákazník neakceptuje a produkt zlyhá kvôli maličkosti, ktorú sme museli vyriešiť. Iný problém je urobiť v tejto dobe dochucovadiel a umelých aróm niečo, čo bude zákazníkovi chutiť v prostej podobe bez pridania cukru. Rýchlo nám došlo, že našimi zákazníkmi nebudú široké masy, ale hlavne „vločkojedi“ zvyknutí na naturálne chute. Ak si niekto obľúbi chuť ražných vločiek, zákazníkom Naturiq bude určite – majú svoju špecifickú zemitú chuť.

K čokoládovým müsli s exotickým ovocím pridávate muškátový oriešok, ďalšie müsli má zasa prášok z listov moruše bielej. Ako vznikol nápad pridať aj bylinky? Podľa čoho ich kombinujete?

A: Chceli sme naše müsli obohatiť a hlavne dochutiť niečím, čo bude ladiť s ostatnými ingredienciami. Napríklad müsli Jablko, pohánka a chia je takou vianočnou kombináciou, ku ktorej sa prirodzene hodí škorica a klinček. Müsli Čokoláda a physalis je zas príjemne ovoňané muškátovým orieškom. Pri Brusnicovom müsli sme mali na zreteli hlavne účinok na močové cesty, tak sme hľadali element, ktorý by mohol brusnice a tekvicové jadierka doplniť – tak vznikol nápad pridať žihľavu a fenikel. Stali sme sa jediným výrobcom müsli, ktorý používa fenikel. V našej ponuke máme aj čaj z listov moruše bielej vhodný pre diabetikov a keďze tieto listy sa dajú aj jesť, v podobe jemného prášku sme ho zakomponovali do müsli Morušový deň. Všetky nápady vznikajú v našich hlavách, sú to originály.

Má názov Naturiq špecifický význam?
M: Áno, je to jednoduché – znie to tak francúzsky (cha cha). Naturiq je spojenie „natur“ + „IQ“. IQ predstavuje uvedomelého zákazníka, ktorý vie čo dáva do úst. Názov sme vybrali tak, aby bol medzinárodný a jednoducho vysloviteľný v rôznych jazykoch.

 Ako ste sa rozbiehali?

A: Nakloniť si prvých zákazníkov bolo ťažké. Predstava, že sa nám rozbehne e-shop s potravinami, sa ukázala ako naivná bez masívnej marketingovej podpory. Preto sme vyrazili za zákazníkmi sami. V tomto nám veľmi pomohli sobotné trhy v Starej tržnici v Bratislave. Osobný kontakt so zákazníkmi sa ukázal ako najefektívnejšia forma marketingu. Počúvali sme ich potreby, starosti, čo by ich potešilo a nevedia to zohnať. To nám aj najviac pomohlo k doladeniu našej súčasnej produktovej línie.

Aký najkrajší feedback od zákazníkov ste doteraz dostali?
A: Bolo ich veľa a pekných. Máme veľa stálych zákazníkov – napríklad Martina nám napísala: „Vaše müsli sú pre mňa ranná očista. :). To je jedno z tých najkrajších. Najviac ich bolo na trhoch pri osobnom kontakte.
M: Pre mňa je najkrajší feedback vracajúci sa zákazník.

Ľudia sa najčastejšie učia na chybách, či už vlastných, alebo druhých. Ako to bolo vo vašom prípade – aké chyby vás stretli a aké poznanie ste si z nich odniesli?

M: Samozrejme sme si vybrali tú blbšiu cestu poznania z vlastných chýb. Lebo len to, čo zažiješ na vlastnej koži, si navždy zapamätáš.  Nerobili sme však veľké chyby, skôr veľa malých, ako napríklad neefektívne nastavené procesy vo výrobe, ktoré kradli čas, alebo zbytočne investované finančné prostriedky – hlavne do printovej reklamy. V našom prípade masová reklama nemá zmysel, lebo nemáme produkt v každom obchode.

A:  Skôr to bolo o niekedy výrazne iných očakávaniach v porovnaní s realitou. Základ je si chybu uvedomiť, priznať, zanalyzovať, napraviť a pripraviť plán B. A ide sa ďalej.

Ako sa vám darí dnes? Do­káže vás Naturiq na Slo­ven­sku uži­viť?
A: Mal sme na začiatku „malú dušičku“, ale verili sme tomu, že sú tu ľudia ako my a náš produkt ich uspokojí. Hoci je tento trh malý, dokáže nás uživiť. Každý rok máme viac a viac zákazníkov, takže aj celkom dynamicky rastieme.
M: Keď robíte niečo s plným nasadeníma poctivo, potom sláva a úspech sú len vedľajší efekt, preto stále pracujeme a pracujeme a pracujeme.

 V roku 2017 ste získali ocenenie na medzinárodnej súťaži Great Taste Award, tento rok sa to zopakovalo. Prečo ste sa rozhodli prihlásiť do súťaže?
M: Ocenenie z roku 2017 bolo neuveriteľné, tak sme to tento rok skúsili znova, či to nebola len náhoda:) A zdá sa, že nebola. Vyrábame jedinečné müsli na svetovej úrovni. Stále tomu nemôžem uveriť.
A: Hlavne nám išlo o feedback, do akej miery by naše müsli uspelo vo svete. Feedback je pre nás neoceniteľný a tiež nás poháňa vpred. A samozrejme, takýto úspech do určitej miery uľahčuje vstup na nové trhy.

Ako celý proces prebieha – od prihlasovania až po výsledky?

A: Proces trvá niekoľko mesiacov, pretože porotcovia musia ochutnať niekoľko tisíc produktov. Produkty hodnotí viacero skupín porotcov zložených z odborníkov z viacerých oblastí potravinárstva a gastronómie. Preto sa ocenenie ani nedá „kúpiť“.
M: Hodnotí sa naozaj len chuť, nehodnotí sa dizajn, ten nevidia. Je to v pravidlách.

Čo sa zmenilo po získaní Great Taste Award „hviezdičiek“?
M: Nestalo sa nič zásadné. Je to hlavne taká vnútorná satisfakcia. Práve rozmýšľame, s ktorými müsli sa zúčastníme budúci rok. Predaj ocenených müsli sa však, pochopiteľne, zvýšil.

 Majú takéto súťaže výrazný marketingový či obchodný domino efekt?
A: Vo všeobecnosti áno. Na Slovensku však nie každý pozná „Great Taste“. Skôr ide o ocenenie často remeselne vyrábaných kvalitných produktov, ktoré nie je vždy dostať v bežných reťazcoch. Krajina, v ktorej má toto ocenenie cveng, je Veľká Británia a západná Európa. Dá sa povedať, že je to elitný klub.

 V čom podľa vás tkvie váš úspech? Čím sa líšite od konkurencie?

M: Za výnimočnou chuťou našich müsli sa ukrýva tvrdá práca celého tímu. Mali sme aj veľké šťastie na správny tím ľudí – predovšetkým Zuzanu vo výrobe (ktorá tam riadi aj nás) a dizajnéra Roba zo štúdia „iny dizajn“. Pri výrobe používame kvalitné a prémiové suroviny v 100% bio kvalite, bez použitia umelých prísad, konzervantov, aróm či farbív. Sme presvedčení, že veľa zákazníkom zlepšujeme život – majú lepšie trávenie, nezahlcujú telo zbytočnou chémiou, ktorá je podľa nás pôvodcom mnohých novodobých civilizačných ochorení ako cukrovka, celiakia, alergie, ekzémy atď. Naše müsli sú jedinečné svojim naturálnym konceptom – nikdy ich nebudeme dosládzať, používať akýkoľvek olej alebo tuk, nie sme ani zástancami rôznych „crunchy“ či granoly.

Filozofiou vašej spoločnosti je „Užívaj si, čo je dobré“ . Ako si najradšej užívate?
M: Na to pravé užívanie si veľa času neostáva, ale keď predsa len nejaký ostane, tak si predstavujem, čo všetko by som rád robil. Rád by som sa vozil vlakom hore-dole. Prijal by som aj viac športovej aktivity. Užívam si hlavne s dobrou muzikou a tiež v práci, ktorú mám naozaj rád.
A: Celá filozofia je o užívaní si – to nie sú len zákazníci, ale aj my. Takže tiež si to v práci užívam, hlavne pri Zuzane je to vždy deň plný smiechu. Užívam si aj chvíle s kocúrom Tominkom a psíkom Ťapkom. Mojou každodennou meditáciou je čítanie, to proste musí byť.

Dostali ste počas podnikania dobrú radu, podľa ktorej sa riadite?
M: Ja som dostal najlepšiu radu od Andreja: „Vydrž!“:)
A: Zopár dobrých rád sme síce dostali, ale riadime sa vlastnými skúsenosťami a intuíciou. Možno niekedy ideme hlavou proti múru a tomu čo je v biznise zaužívané, je to však súčasť plánu.

 S akými najväčšími výzvami ste sa zatiaľ museli popasovať?
M: U mňa to bolo zvládnutie 15-17 hodinovej pracovnej doby počas 7 dní v týždni. Hlavne prvé dva-tri roky po vzniku firmy to bolo hotové peklo. Robilo sa v jednom kole aj do tretej do rána.
A: V tejto dobe bolo pre mňa najväčšou výzvou udržať pri ťažkom pracovnom vypätí Marcelovu motiváciu. Žiadny koučing ani nič podobné nefungovalo. To už aj uvažoval nad tým, že pôjde radšej predávať tepláky na Miletičku. Boli aj situácie, keď jeden z nás išiel spať a druhý ostal vyrábať a potom sme sa vystriedali.

Čo by sa malo v oblasti potravinárskeho priemyslu na Slovensku zmeniť, aby všetko fungovalo lepšie a kvalitnejšie?

A: Veľa. Veľmi veľa. Recept si však predstavitelia štátu musia nájsť sami. Stačí sa poobzerať po krajinách okolo. Príklady totiž existujú.
M: Podporovať malých výrobcov a nie len veľké firmy a koncerny. A keď už sme pri nich, bol by som rád, keby sa ich presladené výrobky plné chémie prestali prezliekať za fitness zdravých kamarátov.

 Aké sú vaše najbližšie plány?

A: Pevne dúfame, že tento našliapnutý tandem a kopec nápadov nám vydrží čo najdlhšie. Chceme naše müsli ponúkať aj v iných krajinách, keďže majú na to potenciál. V najbližšom období ideme renovovať naše firemné zázemie v krásnom prostredí hriňovských lazov, kde sa výroba nachádza.Čo sa týka osobného života, ten je úplne zlúčený s profesným, bolo by však milé mať viac voľného času na iné naše záľuby. To je asi také bežné podnikateľské klišé.
M: Mojim najbližším plánom a veľkou výzvou je doladenie receptúry klobásových müsli:)