Dve kľúčové veci, ktoré som sa naučil počas desiatich rokov podnikania

Michal Sorkovský / 12. augusta 2015 / Lifehacking

So svojim prvým biznisom som začal v podstate hneď potom ako som odišiel zo strednej, mal som vtedy len 16 rokov. Chcel som ísť za svojím snom, ktorým bolo začať robiť hip-hopovú hudbu.

 

Celé to začalo online hudobným biznisom, ktorý umožňoval hudobníkom vyberať si z podmazov, ktoré som vytvoril. Následne si do nich mohli napísať svoje vlastné texty. Netrvalo dlho, kým som prišiel na to, že hoci sa veci zdali byť zo začiatku jednoduchými, začať s online biznisom si bude vyžadovať oveľa viac snahy, než som si pôvodne myslel. Nielenže mi chýbali skúsenosti v budovaní a starostlivosti o online biznis, ale taktiež som nemal skills, ktoré sú pre úspech v tomto biznise kľúčové.

Rýchlo som si uvedomil, že ak chcem vybudovať úspešnú spoločnosť, musím viac rozumieť marketingu, zákazníckym službám, grafickému dizajnu a aspoň trochu aj kódovaniu. Moju situáciu ale sťažoval ešte aj iný problém. Keď som mal 16, ešte som samozrejme nemal normálny job. Vlastne, keďže som odišiel zo školy, ani by som žiadny nedostal, aj keby som neviem ako veľmi chcel. Nemohol som si tým pádom ani zaplatiť nikoho, kto by za mňa urobil prácu, na ktorú som nebol odborník. Nemal som teda na výber a musel som sa sám naučiť, ako sa stať tým, kým som potreboval byť.

 

Držte sa svojich cieľov


„Musel som sa začať učiť nové skills, ktoré by mohli posunúť môj hudobný biznis ďalej. Tieto nové skills avšak priniesli do môjho podnikania zmätok, ktorý sa zväčšoval každou novou činnosťou, v ktorej som začínal byť dobrý. Tak napríklad, keď som ovládal grafický dizajn natoľko, že som mohol tvoriť rôzne logá či stránky, začal som rozmýšľať nad tým, že začnem tvorbu dizajnu ponúkať ako ďalšiu zo svojich služieb. To isté sa stalo aj keď som začal viac rozumieť marketingu a kódovaniu.“

Samozrejme, že je dobré, ak sa podnikateľovi podarí vytvoriť si viacero zdrojov príjmu, avšak iba do určitej miery. Nikto by predsa nechcel mať zdroje príjmu, ktoré sa navzájom brzdia. Keď som pracoval iba na mojom hudobnom biznise, denne som produkoval nové podmazy. Keď som ale začal rozmýšľať o ponúkaní grafických služieb, čas na produkciu vlastnej hudby som musel tráviť hľadaním nových klientov a môj pôvodný biznis išiel postupne až na druhú koľaj.

 

 

Niekedy, keď sa človek snaží robiť viac vecí naraz, môže to celý jeho biznis pribrzdiť. Hoci sa vám vďaka nemu možno hneď nepodarí zarobiť toľko peňazí, koľko by ste chceli. Držte sa však aj tak vášho nápadu a cieľa, lebo inak vaše podnikanie stratí zmysel, pre ktorý ste s ním začali.

Nemusí byť hneď zrejmé, v čom sa skrýva vaša vášeň


„Keď som bol ešte len tínedžer, ktorý sa pustil na cestu podnikania, zúfalo som potreboval poradiť. Z tohto dôvodu som dokonca minul veľa peňazí a času na self-help knihy. Tieto knihy mi pomohli pozrieť sa na veci z pozitívnejšieho uhla pohľadu, ale niekedy ma dokázali ešte viac zmiasť.“

 

V každej z nich som totiž našiel, okrem iného, jednu a tu istú radu. Každá z nich hovorí o tom, aby si človek v začiatkoch svojho podnikania našiel to, prečo sa bude schopný nadchnúť. Táto rada na mňa pôsobila frustrujúco. Hoci sa na prvý pohľad zdá, že je to jednoduchá vec, v skutočnosti ide ťažký krok v živote podnikateľa. Keď sa tak teraz zamýšľam nad sebou, nikdy som skutočne nenašiel svoju vášeň v takom zmysle, ako o nej hovoria self-help knihy.

Uvedomil som si, že mojou vášňou nebolo robenie hudby. To, čo skutočne rád robím nie je až takto veľmi konkrétna činnosť, je to široký pojem, ktorý sa používa takmer v každom odvetí. Zistil som, že mojou vášňou je tvoriť. To, čo naozaj chcem robiť ,je tvoriť niečo z ničoho.

 

 

To znamená, že môžem robiť hocičo, v čom využijem svoju kreativitu. Vždy som sa celkom prirodzene vyhýbal zamestnaniam, v ktorých by som ju využiť nemohol. Preto boli pre mňa vždy joby, ako oprava áut, roznášanie jedla, oprava striech a väčšina podobných úplne neatraktívne.

Zamyslite sa preto aj vy nad tým, či vaša vášeň musí byť ukrytá v jednej činnosti, alebo nemusí ísť o nič konkrétne. Hľadajte svoju vášeň v tom, čo všeobecne robíte radi a potom nájdite aj odvetvia, produkty či služby, v ktorých by ste ju mohli najlepšie využiť tak, aby vám priniesla úspech.

 

Zdroj: elitedaily.com

Pridať komentár (0)