Dve úspešné startupistky prezradili 5 najväčších chýb, ktoré urobili vo svojich začiatkoch

  • Paula Chustecka a Agnieszka Orlańska sú dievčatá zo susedného Poľska, ktoré majú na svedomí šikovnú appku LunchMapy
  • Onedlho oslavujú tretie narodeniny, no podľa vlastných slov ich považujú za prvé
  • Podelili sa o 5 najväčších chýb, s ktorými do podnikania išli
zdroj: mamstartup.pl/Facebook
  • Paula Chustecka a Agnieszka Orlańska sú dievčatá zo susedného Poľska, ktoré majú na svedomí šikovnú appku LunchMapy
  • Onedlho oslavujú tretie narodeniny, no podľa vlastných slov ich považujú za prvé
  • Podelili sa o 5 najväčších chýb, s ktorými do podnikania išli

Vďaka aplikácii LunchMapy pod hlavičkou dvoch šikovných Poliek majú používatelia neustále aktuálny prehľad o tom, aké reštaurácie s ponukou denných menu sa v ich blízkosti nachádzajú. Stačí zadať ulicu, na ktorej sa nachádzaš a všetky prevádzky v blízkosti máš okamžite zobrazené aj s cenami. Ak sa ti tento koncept zdá známy, je to čosi ako naše známe menučka.sk, len v trošku minimalistickejšom šate.

Paula Chustecka a Agnieszka Orlańska, ktoré za týmto nápadom u našich severných susedov stoja, sa rozhodli začínajúcim startupistom prostredníctvom webu mamstartup.pl prezradiť päticu svojich najväčších chýb, z ktorých by sa mohli poučiť. Tak poďme na to.

Zobraziť celú galériu (3)
zdroj: lunchmapy.pl

Robiť všetko naraz

Dievčatá začali svoje podnikanie v čase, kedy boli dennými študentkami vysokých škôl a navyše ešte aj pracovali v gastre. Veľmi rýchlo zistili, že bude potrebné urobiť vážne rozhodnutie a vybrať si len jednu možnosť, keďže všetko si vyžaduje svoj čas. Rozhodli sa prerušiť štúdium, nechať prácu a pustiť sa do svojho biznisu naplno. Hoci LunchMapy fungujú už tri roky, len teraz si môžu povedať, že už naozaj začali naplno a toto rozhodnutie nakoniec považujú za správne (aj keď nie je vždy zárukou úspechu).

Klienti prídu sami

V prípade startupu LunchMapy sa v prípade klientov jedná o reštaurácie, ktoré by chceli byť súčasťou aplikácie na vyhľadávanie menučiek v okolí užívateľov. Paula a Angieszka sa nazdávali, že postačí, ak o svojom biznise porozprávajú priateľom, že je to užitočná vec a všetci po ňom budú okamžite túžiť. Nemohli sa mýliť viac. Čas a financie, ktoré museli vložiť do svojho projektu pre oslovenie reštaurácií aj používateľov, boli nakoniec omnoho väčšie než pôvodne predpokladali a zároveň bola to jedna z najväčších lekcií podnikania.

Investujeme do reklamy na Facebooku a AdWord a získame popularitu, o akej sa nám ani nesnívalo

Moderné formy marketingu (napríklad na sociálnych sieťach), sú pre mnohé začínajúce biznisy vidinou rýchlej popularity. Aj LunchMapy do nej investovali obrovské peniaze a po tom, ako im jeden z investorov poradil klasickú letákovú kampaň, neverili v jej efektivitu. Stačili však dve hodiny roznášania reklamných letáčikov na tom správnom mieste, minimálne náklady a táto tradičná propagačná kampaň zasiahla cieľovú skupinu 10x efektívnejšie, než tie moderné za veľké peniaze.

Faktúra bola vystavená, prečo by neplatili?

Dievčatá priznávajú, že v gastropriemysle je jedným z najväčších problémov dodržiavanie termínov. V jednom momente sa stalo, že vďaka nedodržaným záväzkom nemali z čoho vyplatiť svojich zamestnancov, nehovoriac o vlastnej výplate. Aj dnes sa v ich pokladni nájdu faktúry nezaplatené spred roka a učia sa, ako byť na svojich klientov prísnejšie.

Najprv menej populárne miesta, na tých známejších príde čas

LunchMapy sa v prvom rade zamerali na malých hráčov na trhu. Neverili si, že môžu osloviť tie najznámejšie gastro prevádzky a zastupovať ich vo svojej aplikácii. Priamo úmerne s s veľkými hráčmi však prichádzalo aj množstvo nových užívateľov. Dnes majú vo svojom portofóliu napríklad aj veľký Subway, či v Poľsku známy Pizza Gusto Dominium. Preto radia začať vo veľkom už zo začiatku.

Dievčatá už vedia, na čo si dať vo svojich začiatkoch pozor a dnes sú už súčasťou ďalšieho startupu. Ten sa opäť venuje tak trochu gastru. Vďaka platforme Daily.pl si zákazník môže objednať z potravín či reštaurácie čo len chce a o rozvoz sa postará súkromný Daily kuriér. Ďakujeme za inšpiráciu.

Zdroj: mamstartup.pl