El Dorado na TikToku: Sleepfluenceri a ťažké peniaze ovládli platformu. Je to nezdravé, tvrdí odborníčka

  • TikTok ovládli takzvaní sleepfluenceri
  • Ide o veľmi zvláštny fenomén, tvrdí odborníčka
  • Na ich úspechu profituje aj platforma
Aplikácia TikTok a dievča na mobile
Ilustračný obrázok, Unsplash/@beccatapert, Unsplash/@maygauthier
  • TikTok ovládli takzvaní sleepfluenceri
  • Ide o veľmi zvláštny fenomén, tvrdí odborníčka
  • Na ich úspechu profituje aj platforma

TikTok pozná dnes už hádam celý svet. Ide o jednu z najnovších veľkých platforiem sociálnych médií. Svoj úspech dosahuje v rôznych vekových kategóriách, a to od tej najmladšej až po najstaršiu generáciu, i keď tá na ňu zablúdi zriedkavejšie. 

Aj keď si mnohí ľudia najskôr mysleli, že TikTok nakoniec vymrie podobne ako kedysi populárny Tumblr či Vine, táto sociálna platforma dokázala, že má omnoho väčšiu výdrž. 

Isté je, že mnohí považujú TikTok za miesto plné nápadov, zábavy a zaujímavých ľudí, avšak iní z neho iba profitujú. Problémom je, že z veľkej časti ide o detsky orientovanú sieť, v rámci ktorej sa ťažko zabráni tomu, aby sa tí mladší užívatelia nenechali napáliť či neskočili na rôzne nebezpečné výzvy.

Neprispieva k tomu ani samotná platforma, ktorej softvér motivuje ľudí ku kúpe špeciálnych coinov (v preklade mincí, resp. menu, pozn. red.), pričom po získaní ich môžu vymeniť za jedinečné virtuálne darčeky. Cena niektorých z nich sa pohybuje aj vo výške viac ako tisíc eur. 

Hitom dnešnej doby sú na TikToku aj takzvaní sleepfluenceri, ktorí vysielajú naživo sami seba počas toho, kým spia, zároveň tak dávajú sledovateľom možnosť rušiť ich. O najnovšom trende sme sa zhovárali aj s odborníčkou na sociálne siete Máriou Tisoňovou, ktorá pracuje v reklamnej agentúre ako social media brand manager. Jej úlohou je spravovanie sociálnych médií.

Zmena profesie

Spomínaní sleepfluenceri väčšinou počas živého vysielania spia s telefónmi vedľa postele. Ako informuje portál Yahoo, pritom očakávajú, že ich sledujúci im budú posielať drahé darčeky. Zároveň si tak chcú vybudovať aj väčšiu komunitu.

Tento trend sa na TikToku stáva čoraz populárnejším najmä v zahraničí. Je to hlavne vďaka tomu, že sleepfluenceri si takto dokážu zarobiť nemalú sumu, z ktorej však profituje aj samotný TikTok.

„Stretla som sa s týmto zahraničným trendom. Niet sa čomu čudovať, že je to také populárne – sleepfluenceri si dokážu zarobiť za mesiac desiatky tisíc (pritom časť sumy si necháva platforma samotná),“ uviedla Tisoňová.

Títo influenceri si dokážu pomocou živých vysielaní zarobiť dokonca aj na živobytie. „Známy sleepfluencer Jakey Boehm sa priznal, že si takto zarobí cez 30 000. Niektorí preto dokonca skončia vo svojej práci, aby sa tomu mohli naplno venovať,“ pokračovala Tisoňová.

@jakeyboehm It’s corn! A big lump with knobs, it has the juice I can’t imagine a more beautiful thing! People keep joining my live stream and keeping me awake by playing the corn song #itscorn ♬ original sound – jakeyboehm – Interactive Sleep

Digitálna mena

Spoločnosť TikTok sa snaží regulovať peňažný tok vo svojej aplikácii za pomoci už spomínaných virtuálnych darčekov a „diamantov“. Ako uvádza portál Alphr, táto digitálna mena funguje iba vtedy, ak človek na TikToku získa 1 000 sledujúcich. 

Virtuálne darčeky môžu byť v podstate ikony ako obyčajná ruža či ohňostroj, pričom každý z nich predstavuje inú sumu v eurách. Po tom, ako napríklad aj spomínaní sleepfluenceri vyzbierajú darčeky, môžu svoje virtuálne ikony vymeniť za virtuálne diamanty.

Získané diamanty následne môže sleepfluencer vymeniť za skutočné peniaze prostredníctvom PayPal alebo inej platobnej metódy. Odborníčka na sociálne siete sama uznáva, že ide aj o celkom šikovný nový výmysel.

„Na jednej strane musím uznať, že je to šikovný výmysel – prepojiť finančné odmeny TikToku s interaktívnou hrou pre fanúšikov, ktorí ho vďaka odmenám celú noc nenechajú spať. Keby nik neprispel, nič by sa nedialo – sleepfluencer, by pokojne spal,“ uviedla Tisoňová.

Avšak tento najnovší trend na TikToku vypovedá dosť aj o užívateľoch samotnej aplikácie „Prvá vec, ktorá mi však pri tomto trende napadla bolo, že je smutné, čo všetko sú ľudia ochotní urobiť pre zábavu a peniaze. Vypovedá to niečo aj o používateľoch. Naozaj sú ľudia ochotní platiť za to, aby nadobudli moc a robili človeku zle,“ doplnila odborníčka.

„Vo videu sa nedeje nič zábavné, sleepfluenceri si zapchávajú uši, prevracajú sa, sú nervózni. Pôsobí to na mňa trochu strašidelne a zároveň musím premýšľať nad tým, kam ako spoločnosť spejeme. Nemyslím si, že je zdravé dávať ľuďom moc robiť niekomu zle. A to aj napriek tomu, že to sleepfluenceri robia úplne dobrovoľne,“ objasnila Tisoňová.

@beautyandthebeastzzz

#sleepy #interactivestream

♬ original sound – Jay 🫧

Slovenská scéna

Avšak aj na kúpu virtuálnych darčekov sa viažu isté podmienky. Ako informuje portál XperimentalHamid, na nákup týchto darčekov musí mať či už odosielateľ alebo príjemca viac ako 18 rokov. 

Napríklad vyššie spomenutá ruža má hodnotu 1 dolár. No existuje aj množstvo darov, ktorých cena je omnoho vyššia. Srdce stojí 10 dolárov, medvedica Mishka 100 dolárov, za taký ohňostroj musí odosielateľ zaplatiť až neuveriteľných 1 099 dolárov.

Podľa odborníčky sa sleepfluenceri zatiaľ nedostali na slovenskú scénu, avšak sú tu známi tiktokeri, ktorí pre slávu a peniaze urobia všetko.

„Ako som už spomenula, nie je to úplne jednoduché. Streamujete takto celú noc a cez deň sa preto musíte poriadne vyspať. A potom je tu aj otázka, či budete dosť úspešný na to, aby sa vám to naplno oplatilo,“ uviedla Tisoňová.

„Bohužiaľ, aj na Slovensku však nájdeme nepopulárne známych tiktokerov, ktorí chcú byť slávny za každú cenu. Nemožno preto vylúčiť, že sa niekto rozhodne skúsiť zarábať práve takýmto spôsobom,“ doplnila.

Dobrovoľné rozhodnutie

Sleepfluencerom sa podarilo šikovne využiť možnosť odmeňovania na TikToku. Keďže však ide o ich dobrovoľné rozhodnutie vysielať naživo, nie je zrejmé, či sa dá toto správanie na TikToku aj nejako regulovať.

Pozri sa na to, čo ponúka kaviarenská scéna po celom Slovensku

„Problém pri tomto type live streamov je, že sleepfluencer sa dobrovoľne rozhodol takýto obsah tvoriť. Šikovne využil možnosť odmeňovania v live streamoch. Môžeme to nazvať dobrovoľnou šikanou? Požívateľ vie takýto livestream nahlásiť, ale keďže sa tvorca rozhodol takéto video tvoriť, je ťažko povedať, či to tak platforma vyhodnotí,“ objasnila Tisoňová.

„A samozrejme, sleepfluenceri to určite nechcú, veď by prišli o peniaze. Určite tu ale platí rovnaké pravidlo ako pri pseudoinfluenceroch – kde nie je dopyt, tam nie je ponuka,“ doplnila.

Všetko raz pominie, a preto aj odborníčka očakáva, že nakoniec tento trend upadne do zabudnutia. „Ide o veľmi zvláštny fenomén. Tým, že tiktoker nikomu neubližuje, len sám sebe, nemožno úplne čakať, že sa tento typ videí zakáže – možno však časom, ak by zistili, že to má na nich negatívne následky. Skôr by som však očakávala, že tento boom opadne a príde zase niečo iné,“ uviedla.

Vybraná ponuka

Algoritmus nejednej sociálnej platformy je mimoriadne zložitý systém. Ten na TikToku je však závislý hlavne of aktivity používateľa, miesta, predmetu, jazyka, záujmu či spätnej väzby. Tieto faktory môžu byť dôvodom, prečo sa ti isté videá zobrazujú častejšie a iné naopak zase menej.

„Zo strany sledujúceho sa algoritmus TikToku veľmi šikovne prispôsobuje vašim záujmom. S akým obsahom interagujete a aký najviac sledujete, taký vám bude ponúkať. Pri založení účtu si síce môžete vyklikať pár okruhov tém, ktoré vás zaujímajú, postupne vám však bude ponúkať aj iný obsah, aby sa čo najlepšie prispôsobil. Po týždni bude o niečo dokonalejší a po mesiaci ešte viac,“ objasnila Tisoňová.

„Čím viac TikTok používate, tým lepšie sa vám ponuka prispôsobí. Časom preto väčšina videí v ponuke bude pre vás dostatočne zaujímavá na to, aby ste na platforme naozaj zostali,“ pokračovala.

TikTok moderátori
zdroj: Unsplash/ Solen Feyissa

Avšak v prípade tvorcu funguje algoritmus TikToku trochu odlišne. „Naopak, zo strany tvorcu to funguje tak, že čím dlhšie prinútite používateľov zostať na platforme, tým lepšie vás TikTok môže odmeniť. To znamená, že ak sa vaše video rýchlo na platforme uchytí a ľudia ho budú sledovať, posielať, lajkovať či ukladať, tým lepším dosahom vás odmení. Preto sa občas stane, že aj keď nemáte veľké publikum, z vášho videa môže byť virál,“ uviedla Tisoňová.

Komunikácia s deťmi 

Avšak so skvelou zábavou, ktorú sa niektorí tvorcovia snažia na TikToku ponúkať, vzniká aj istá závislosť. Rodičia by preto mali získať nad aktivitou maloletých na tejto platforme istú kontrolu. Dôležitá je podľa odborníčky najmä komunikácia. 

„Rodičia by sa mali zaujímať nielen o to, aké príspevky publikujú na svoje siete, ale aj o to, aký obsah vyhľadávajú – ten ich predsa ovplyvňuje. Nemusí to byť jednoduché, ale myslím si, že je to dôležité. Hlavne to treba robiť s citom – viem si predstaviť, že dieťa môže mať pocit, že je to silný zásah do súkromia. Rodičia by sa však mali pýtať na to, aký obsah sa im páči, čo ich na sociálnych sieťach baví a inšpiruje,“ tvrdí Tisoňová.

Bohužiaľ, niektorí rodičia nevedia, že je dôležité zaujímať sa o to, dokonca niektorí sa nezaujímajú ani len o to, čo ich dieťa publikuje. Treba však podotknúť, že deti mladšie ako 13 rokov podľa pravidiel na sociálnych sieťach nemajú čo robiť,“ zakončila.

Zdroje: SIU, Yahoo, Alphr, XperimentalHamid

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá