Engagement rate – palivo pre vytvorenie skutočného biznisu

Dárius Polák / 4. apríla 2016 / Business

Vytvoriť multimiliónový biznis je z pohľadu startupistu ťažké. Zistiť, do ktorého startupu investovať z pohľadu investora je tiež ťažké. Z oboch strán ide o hľadanie kombinácií umenia a vedy – umenie je pochopiť, ako produkt funguje, zatiaľ čo veda je schopnosť, ako to merať. V úvodnej fáze spoločnosti ide o nájdenie spôsobu, ktorý maximalizuje používateľský engagement o produkt.

Engagement sa dá považovať za palivo poháňajúce produkt. Treba však vedieť, ako na to. Sarah Travel, partner GreylockVC, ktorí investovali do Facebooku, LinkedInu, AirBnB, alebo About Me, prednedávnom prezentovala tzv. hierarchiu engagementu, ktorá má tri úrovne:

  1. Nárast zapojených používateľov
  2. Udržiavanie používateľov
  3. Samo-udržiavanie používateľov.

Ako sa spoločnosti šplhajú po rebríčku vyššie, ich produkty sú lepšie a je ťažšie ich opustiť, vytvoria virtuálnu slučku, ktorá ich produkt udržiava sama. Tí šťastní, ktorým sa to podarí škálovať, sú umiestnení vysoko a demonštrujú rast spolu s udržovaním, ktorý investori hľadajú.

Existuje iba 5 verejne obchodovateľných, technicky zameraných spoločností založených v 21. storočí, ktoré majú hodnotu viac ako $10 miliárd dolárov.

 

1

Greylock investovalo do Facebooku..

2

..Linkedin..

3

..AirBnB..

4

..alebo About Me.

5

Ako však zistiť, z ktorého startupu sa stane unicorn?

6

Je to kombinácia toho, ako to funguje a spôsobu, ako merať, či to funguje.

7

Záleží na tom, ako moc je spoločnosť rozvinutá. V early stage je pri zisťovaní hodnoty dôležitejšie t,  ako to funguje, a naopak, čím je staršia, tým lepšie sa dá merať, ako funguje.

8

Treba správne pochopiť, čo je to ten engagement.

9

Sú tri úrovne, tzv. hierarchia engagement.

10

Je tu určitá podobnosť s Nir Eyal´s Hook model.

11

Prvá úroveň – nárast zapojených používateľov.

12

Veľa startupov v Silicon Valley sa sústredí na rast a „hacknutie rastu.“

13

Je veľa spoločností, ktoré zo začiatku rástli..

14

No skutočný rast prichádza v rôznych formách.

15

Nezáleží na raste počtu používateľov. Záleží na raste počtu používateľov, ktorí vykonávajú kľúčovú akciu.

16

Kľúčové akcie najznámejších sociálnych sietí.

17

Dokáže kľúčová akcia prilákať dostatok používateľov?

18

Ťažko povedať. Také Viddy malo neuveriteľný nárast používateľov, no máloktorí vykonali kľúčovú akciu.

19

Príklad toho ako to funguje – v roku 2011 Pinterest rástol rýchlo – mal jasný produkt, slušný rast používateľov, z ktorých viac ako 50% vykonávalo kľúčovú akciu.

20

Úroveň 2 – udržiavanie používateľov.

 

21

Takže, máme zapojených používateľov. Otázka znie, či si ich dokážeme udržať.

22

Na tomto záleží, pre porovnanie tu máme 2 spoločnosti – spoločnosť A, ktorá má vyšší nárast používateľov ako spoločnosť B, no nedokáže si udržať toľko používateľov.

232425

Ako však predpovedať, že zapojení používatelia ostanú? Investori hľadajú produkty, ktoré majú narastajúce benefity, pokiaľ používateľ produkt využíva, zatiaľ čo má používateľ veľké straty, pokiaľ odíde.

26

Čím viac sa produkt používa, tým je lepší. Je to z dôvodu, že spotrebiteľ dáva spoločnosti pri používaní údaje, či už explicitne alebo implicitne, a spoločnosť ich využíva pre zlepšenie produktu.

27

Čím dlhšie využívaš produkt, tým viac stratíš, ak ho opustíš. Je to produkt, na ktorý sa spoliehaš, alebo je súčasťou tvojej identity, poprípade si si k nemu vybudoval vzťah a má pre teba hodnotu.

28

Evernote je dobrým príkladom. Jeho „freemium model“ je ako drogový díler, ktorý ti dáva trochu „ochutnať“. Čím viac poznámok si spravíš, tým ťažšie je pre teba odísť.

29

Čím viacej na Pintereste „pinuješ“, tým viac sa naň spoliehaš ako na svoju záložku v knihe, stáva sa tak súčasťou tvojej identity. Čím viacej sa zapájaš a sleduješ ostatných, tým viac je to personalizované.

30

Na druhej strane, je veľa anonymných aplikácii, ktoré na druhej úrovni zlyhajú. Twitter poskytuje anonymitu, pokiaľ si vytvoríš profil pod falošným menom. Keďže je však potreba identity neústupná, aplikácia ti poskytuje benefit v podobe nových followerov, no stráca na neexistujúcej identite.

31

Zhrnutie – produkty, ktoré majú zvyšujúce sa benefity pri používaní, pri opustení vytvárajú pocit straty a chýbajú, dokážu dať používateľom viac hodnoty, vďaka čomu je pravdepodobnejšie, že pri aplikácii zostanú.

32

Úroveň 3 – samo-udržiavanie používateľov.

33

Keď už máme rastúcu základňu zapojených používateľov, ktorí sú závislí na produkte..

34

Otázkou je, či engagement existujúcich používateľov dokáže vytvoriť virtuálnu slučku okolo produktu.

35

Najsilnejšie slučky majú efekt siete, napr. Pinterest – čím viac pinov, tým viac obsahu a tým lepší zážitok pri hľadaní tohto obsahu.

36

Ďalšie príklady na Pinterest – získanie používateľa, ktorý niečo pinuje a svoj pin pošle svojmu kamošovi.

37

Virtuálne slučky sa veľmi ťažko vytvárajú – väčšina produktov ich nemá, hoci to skúšali.

38

Hoci je Evernote silný na prvých dvoch úrovniach, zlyháva na tretej. Produkt je totižto o hodnote používateľa ako o vytvorení slučiek.

39

Tinder má svoje virtuálne slučky, ako keď dostaneš notifikáciu od iného používateľa, ktorý ťa pritiahne späť do aplikácie. No výsledný výsledok – rande, nie je akcelerátor engamentu.

40

Virtuálne slučky poháňajú spoločnosti vpred.

41

zdroj: medium.com, zdroj fotografií: medium, zdroj titulnej fotografie: wp.com

Pridať komentár (0)