Futuristický Hyperloop, ktorý mal byť aj v Bratislave, je bližšie k realite. Musk predstavil svoje plány
- Elon Musk na Twitteri oznámil bližšie informácie pre ďalšie kolo súťaže o dizajn futuristického hyperloopu
- Táto technológia ti umožní leteckou rýchlosťou precestovať medzi hlavnými mestami a krajinami, čím výrazne zníži čas strávený prepravou
- Elon Musk na Twitteri oznámil bližšie informácie pre ďalšie kolo súťaže o dizajn futuristického hyperloopu
- Táto technológia ti umožní leteckou rýchlosťou precestovať medzi hlavnými mestami a krajinami, čím výrazne zníži čas strávený prepravou
Elon Musk prostredníctvom Twitteru oznámil plán piatej súťaže o dizajn Hyperloopu, vysoko-rýchlostného dopravného systému zloženého z kapsuly a prepravného potrubia, ktorý označuje ako kríženca Concordu, elektromagnetického projektilu a air hokeja.
S jeho ideou prišiel už v roku 2013 a vyzval svetových inžinierov k dizajnu čo najlepšej konštrukcie tela kapsuly pre tento spôsob dopravy. Prvé štyri súťaže sa uskutočnili v SpaceX kampuse v Kalifornii, inžinierske tímy v nich použili 1,3 km dlhý model bez zakrivenia, aby otestovali jeho vlastnosti.
Elon Musk však upozornil, že je v piatom kole potrebné priblížiť sa reálnym podmienkam prostredia, v ktorých sa Hyperloop bude nachádzať, inžinierske tímy sa zhodujú, že na dosiahnutie najvyšších potenciálnych rýchlostí sú rozhodujúce dlhšie trate. V tomto kole súťaže teda otestujú konštrukciu dlhú až 10 km.
https://twitter.com/elonmusk/status/1278453352163086338
Rýchlosť vyše 1000 km/hod
Stanovenou rýchlosťou, ktorú by chcel podľa pôvodného plánu Musk dosiahnuť, je 1223 km/h. V takom prípade by si mohol pohodlne precestovať 611 km dlhú trasu medzi mestami Los Angeles a San Francisko za 35 minút. Len si to predstav, dokončenie vývoja hyperloopu by znamenalo, že sa z jednej strany Slovenska na druhú dostaneš za pol hodinu.
TUM tím demonštroval v poslednej súťaži najlepšie výsledky, ktoré dosahovali rýchlosť až 439 km/h. Inžinieri z tímu TUM tvrdia, že potenciálnu najvyššiu rýchlosť dokážu otestovať a simulovať s Hyperloopom dlhým 14 km. Najväčší dôraz kladie výskumný tím na otázku akcelerácie a pohodlia poskytnutého cestujúcim. Testovanie na dlhšej trase by znamenalo možnosť postupnejšej akcelerácie a dosiahnutie vyššej rýchlosti.
Cestovanie bez emisií
Jednou z podmienok a Muskových ideí konceptu je zníženie emisií na minimálnu možnú úroveň. Na prevádzku celého systému by sa mala využívať výhradne elektrická energia, takže sa jedná o čisto ekologickú formu dopravy. Získavať sa bude zo slnečného žiarenia pomocou solárnych panelov umiestnených na vrchnej časti transportného potrubia alebo z regeneratívneho brzdenia (rekupácie).
Navyše, nadbytočnú elektrickú energiu získanú z prírodných zdrojov bude možné uchovať v batériových systémoch a využiť ich v prípade, keď nie sú tieto zdroje k dispozícii. Energia získaná z regeneratívneho brzdenia je samozrejme dostupná vždy pri zastavovaní či spomaľovaní kapsuly, uvádza Hyperloop-info.sk.
Hyperloop na Slovensku
Aj naša krajina by sa mala dočkať tohto futuristického spôsobu dopravy. Ešte v roku 2016 Ministerstvo Hospodárstva SR podpísalo so spoločnosťou Hyperloop Transportation Technologies (HTT) memorandum o preskúmaní možností realizácie projektu v tunajších podmienkach.
Prvé navrhované trasy mali byť vystavané medzi Bratislavou a Viedňou v roku 2020, dĺžka cesty mala trvať len 8 minút. Testovacia pobočka spoločnosti však nakoniec vyrástla vo Francúzsku, a tak musí Slovensko naďalej čakať v rade.
Zdá sa, že pandémia koronavírusu však postihla aj vývoj Hyperloopu a pri momentálnej situácii v USA sa nepredpokladá, že sa ďalšie kolo súťaže uskutoční na pôde SpaceX. Spoločnosť Delft Hyperloop vo vývoji pokračuje, už v júni vykonával jej výskumný tím vlastné testovania na dvoch dĺžkach trate.
Čítajte viac z kategórie: Inovácie a Eko
Zdroje: Inverse.com, Hyperloop-info.sk, Hyperlooptt.com