Inšpiratívna Slovenka Julka popri materskej rozbehla úspešný biznis, dnes udáva jej značka trend v SLOW FASHION

  • Julka Šmidáková je rodená Bratislavčanka, ktorá popri materskej rozbehla úspešný biznis
  • Vytvorila unikátnu slow fashion značku Heavenly
  • O tom, aké špecifiká ponúkajú ľanové výrobky a či si vyžadujú väčšiu starostlivosť, nám povedala v rozhovore
heavenly.slow.fashion
Instagram/heavenly.slow.fashion
  • Julka Šmidáková je rodená Bratislavčanka, ktorá popri materskej rozbehla úspešný biznis
  • Vytvorila unikátnu slow fashion značku Heavenly
  • O tom, aké špecifiká ponúkajú ľanové výrobky a či si vyžadujú väčšiu starostlivosť, nám povedala v rozhovore

Módny dizajn ju lákal od útleho detstva. Už na hojdačkách v parku s kamarátom Jurajom Strakom, dnes už úspešným dizajnérom látok pre svetové značky, hovorili o tom, ako si raz otvoria módny salón. Jej snom bolo vyštudovať odevnú školu, čo sa jej napokon podarilo. No po škole pri móde neostala, jej cesty viedli, ako inak, do kancelárie. Až počas materskej sa rozhodla pustiť do podnikania.

Reč je o Julke Šmidákovej. Žene, ktorá našla dieru na trhu a už piaty rok stojí na čele značky Heavenly. Svoje sídlo má len vo virtuálnom svete. No majiteľka uvažuje aj o kamennej predajni. Ako dobrý nápad Julke príde mať oblečenie len v niekoľkých obchodíkoch, ktoré si vyhliadla a ktoré uznávajú rovnakú  filozofiou ako ona. 

„Je to však veľmi citlivá téma vzhľadom na nastavenie cien malých výrobcov ako som ja. Samotná výroba stojí veľa peňazí. Patrí sem nákup látok, ale aj férová odmena za ušitie, dane a odvody a bežné náklady ako elektrina, baliace materiály, atď. S nákladmi rýchloobrátkových výrobní sa to nedá ani porovnať.“

Nepodlieha trendom, no napriek tomu určuje životný štýl

Júlia tvorí produkty určujúce životný štýl, no ani zďaleka ten rýchly. Ide o takzvanú slow fashion, ktorá nepodlieha trendom a dbá na ručné práce. Čiže žiaden čínsky gýč ani fast fashion. Šije výrobky z ľanu pre ženy a deti, pánsku kolekciu tam však nehľadaj.

„Ľan mám rada pre jeho univerzálnosť. V lete je v ňom príjemne sviežo a v zime zahreje ako prvá vrstva pod oblečením. Krásne sa krčí a ľahko udržiava,“ hovorí o špecifikách, ktoré ponúkajú práve ľanové výrobky.

Zo štruktúry tohto materiálu je cítiť prírodu a nepoddajnosť. No pri strihaní sa ťažko krotí, keďže vrstvy naberajú na sile a posúvajú sa. „Naopak, výborne sa z neho šije. Ľan som si zamilovala hlavne kvôli fresh pocitu pri nosení a okrem toho krásne vyzerá,“ tvrdí šikovná krajčírka.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Ľanové oblečenie👩👶na každý deň (@heavenly.slow.fashion)

Slovensko ľan ako plodinu zavrhlo

Kedysi sa ľan pestovala aj na Slovensku. Patrila medzi jedny z obľúbených plodín, z ktorých sa vyrábali odevy. Dnes ju kúpiť u nás je priam nemožné. Na Slovensku už sa ľan na šitie odevov netká a je to veľká škoda. Keby sme boli po revolúcii plynule nadviazali na tradíciu výroby ľanového plátna, mali by sme na Slovensku okrem výroby automobilov ďalšie silné a zmysluplné odvetvie.“

Slovensko potenciál tejto plodiny nevyužilo. Júlia si ľan musí nakupovať v zahraničí. Odoberá ho priamo od výrobcov. „Môj materiál je európsky, vyrástol tu, bol tu utkaný aj farbený.“

Pri jej kúpe stavila už na viacero výrobcov. No podľa jej slov ide o kompromis medzi cenou a kvalitou. „Sú aj luxusnejšie ľany, tkané napríklad v Taliansku, ktorých kvalita je úžasná. Vyrábajú sa na historických krosnách v malých množstvách a sú veľmi drahé. Dávam si záležať na tom, aby bol ľan certifikovaný, bez škodlivých chemikálií,“ vyjadrila sa Júlia.

V lete chladí, v zime zahreje

Ľan je materiál, ktorý mnohí považujú za vhodný len na leto. No ani zďaleka to tak nie je. Je vhodný na celoročné nosenie, je však potrebné uznať, že na leto sa hodí špeciálne. Ľanové oblečenie dokáže udržiavať telesnú klímu najlepšie vtedy, keď je medzi ním a telom vrstva vzduchu. Vtedy najviac fungujú jeho termoregulačné vlastnosti.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Ľanové oblečenie👩👶na každý deň (@heavenly.slow.fashion)

Práve preto sú strihy ľanového oblečenia široké. „Keby boli prilepené na telo, nefungovalo by to. Neurobíte z neho všetko, čo si zmyslíte, nie je taký padavý, ako úplet či viskóza. Pri tvorbe strihov som teda limitovaná jeho vlastnosťami a nemám až tak veľa možností. Práve v tom sa ukrýva priam dokonalá hravosť s látkou.“

Pri ľanovom oblečení je nutné dbať na starostlivosť. Ide o materiál, pri ktorom nie je vhodné používať sušičku. Tým sa môžu vlákna polámať, väzba sa začne trhať a oblečenie sa tým znehodnotí.

„Inak je ľan absolútne nenáročný. Netreba ho často prať, stačí vyvetrať v okne. Bežné pranie v práčke je poriadku. Nemusíte ho dokonca ani žehliť. Je prirodzene krčivý, ale to ho práve charakterizuje a vyzerá to super. Najkrajšie na ľane je to, že nie je dokonalý,“ priblížila starostlivosť o ľan zakladateľka značky Heavenly.

Podnikateľka Julka alebo one women show

Julka sa stará o celý chod firmy sama. Ako hovorí: „Je to one woman show. Robím všetko – od návrhu cez strih, šitie až po marketing a komunikáciu so zákazníkmi. Ak prichádza nápor objednávok, predajné akcie či trhy, na scéne sa predstaví moja šikovná kolegyňa Mirka.“

Júlia sa snaží ušiť aspoň jeden kus tovaru každý deň, na ďalších pracuje Mirka. Dopyt sa vo firme mení v závislosti od ročných období a sviatkov.

„V čase korony sa situácia zmenila, nákupné správanie je iné, neviem ani predpovedať, kedy bude kľudnejšie obdobie. Keď bolo šitia menej, robila som nové strihy a šila prototypy. Teraz objednávky prúdia neustále a ja sa učím svoj čas lepšie rozdeliť,“ vyjadrila sa ku aktuálnej situácii Júlia.

Onlinové e-shopy zažívajú zlaté časy

Koronakríza ich nezasiahla, ba dokonca sa počet objednávok navýšil. „Vypadli mi síce príjmy z marketov a predajných akcií, ale kompenzuje to vyšší počet objednávok z e-shopu.“

Snažím sa nesledovať trendy, aby sa mi nevryli do pamäti prílišné stereotypy. Chcela by som byť sama sebou, neovplyvnená, nadčasová.“

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Ľanové oblečenie👩👶na každý deň (@heavenly.slow.fashion)

Je veľkou fanúšičkou street stylu, ktorý ju inšpiruje asi najviac. Práve v tom štýle je ukázaná kreativita a osoby v tomto šate pôsobia sofistikovane. „Jeden streetový kúsok si dokážu obliecť na tisíc spôsobov. Oceňujem tiež, keď si niekto oblečenie dotvára sám, či už výšivkou, alebo zaujímavým detailom.“

Unikátnosť ide ruka v ruke s udržateľnosťou

Heavenly patrí do skupiny lokálnych značiek. Tých je u nás čoraz viac. No Slováci sa ich neboja, naopak si ich pýtajú. Aj, keď sú ich ceny vyššie ako v niektorých obchodoch, ktoré nájdeme v nákupných centrách. Ide o kvalitu, u viacerých značiek aj o udržateľnosť a podporu našich malých podnikateľov.

Čoraz viac ľudí sa rozhoduje nechávať svoje peniaze doma. Na Slovensku je toľko krásnych malých značiek, že sa oblečiete od hlavy až po päty a ešte si aj komplet zariadite domácnosť.“

Lokálne značky a malý podnikatelia ako Júlia sa tiež búria proti fast fashion. Móde, ktorá dlhé roky stojí na čele a potvrdzuje fakt, že textilná výroba najviac zaťažuje našu planétu. 

Júlia je však dôkazom toho, že sa dá ekologicky žiť, udržateľne obliekať a dokonca aj podnikať. Keby som nežila takýto životný štýl, ťažko by som mohla robiť túto prácu. Ide to prirodzene. Vyberám materiál, ktorý je čo najviac lokálny a o ktorom viem, že nie je zdraviu škodlivý a že ľudia, ktorí ho vyrábajú, pracujú v dôstojných podmienkach. Ďalšou samozrejmosťou je spotrebovávať odpad, ktorý mi ostane zo šitia. Snažím sa, moja pracovňa prepchatá zvyškami látok hovorí za všetko. A ďalej – vyrobím len toľko, koľko viem predať, nadprodukcia u mňa nehrozí.“

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Ľanové oblečenie👩👶na každý deň (@heavenly.slow.fashion)

V každom obore prichádza boj s konkurenciou. Júlia kráča vlastnou cestou, je drobnou podnikateľkou a to považuje za svoju veľkú výhodu. „Raz mi niekto povedal: A ako chcete konkurovať Zare a H&M?“Vtip je v tom, že ja im konkurovať nechcem a nikdy nebudem.“

Heavenly preferuje hodnoty ako flexibilita či unikátnosť. Za tým stojí ručná práca, ktorú dnes veľkoobrátkové firmy vyrobiť nedokážu. Neustále sa zlepšujú a za ich prácou sa skrýva poriadna dávka poctivosti. To je dôvodom, prečo sa konkurencie nemusia obávať.

Najlepšia reklama je spokojný zákazník

Pri podnikaní netreba zabúdať na správny marketing a reklamu. Pre Julku je najlepšia reklama spokojný zákazník a drží sa len jedného marketingového plánu a to na Instagrame. „Je to môj najdôležitejší komunikačný kanál, ale ani tam sa mi nie vždy darí pravidelne prispievať.“

Za absolútne najdôležitejšie považuje úprimný vzťah so zákazníkom a otvorenú a férovú komunikáciu. „A na čo som veľmi hrdá – všetci moji followeri na instagrame sú organickí. Ani jeden nie je kúpený alebo získaný masovými súťažami. Každého jedného som si poctivo „vydrela“.“

V Heavenly sa postupne budú objavovať aj kúsky, ktoré sú zdobené ručnou výšivkou či paličkovanou čipkou vychádzajúc zo slovenských tradičných vzorov. „Veľmi túžim robiť viac takzvaných kusoviek – originálnych šiat, ktoré sú vyrobené len jedny a viac sa neopakujú,“ dodáva na záver zakladateľka značky Heavenly.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Ľanové oblečenie👩👶na každý deň (@heavenly.slow.fashion)

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech