Je čas „vyautovať“ autá z miest

  • Aj tí najväčší fanúšikovia štvorkolesových miláčikov musia priznať, že zlatej ére automobilového priemyslu odzvonilo a celé odvetvie sa transformuje.
  • Jedna automobilka za druhou vstupujú do novej etapy, ktorú môžeme nazvať zelenou érou.
  • Autá prestávajú byť symbolom spoločenského statusu a ľudia už nechcú efektné, ako efektívne riešenia. Prečo? Lebo sú udržateľnejšie. Jednoducho viac smart.
  • Aj tí najväčší fanúšikovia štvorkolesových miláčikov musia priznať, že zlatej ére automobilového priemyslu odzvonilo a celé odvetvie sa transformuje.
  • Jedna automobilka za druhou vstupujú do novej etapy, ktorú môžeme nazvať zelenou érou.
  • Autá prestávajú byť symbolom spoločenského statusu a ľudia už nechcú efektné, ako efektívne riešenia. Prečo? Lebo sú udržateľnejšie. Jednoducho viac smart.

Sú autá out?

Sme v roku 2019 a dnes už nikoho neohúrite počtom áut v garáži. Experti na urbanizmus upozorňujú, že auto strávi v priemere 95 % „života“ zaparkované a nepoužívané. Zaberá priestor, ktorý nie je nafukovací. Mestá sa zmenšujú a ak sa v nich chceme cítiť pohodlne, je na čase zásadne zmeniť pol storočia starú zažitú paradigmu, že mať vlastné auto je známkou úspechu. Nebude to ľahké, pretože túto „pesničku“ omieľal svet príliš dlho a príliš hlasno. Velikáni od Henryho Forda po Franka Lloyda Wrighta vštepovali do podvedomia ľudí, že cesty plné áut sú viac než chodníky plné ľudí a prestíž mesta určujú decibely, čo sa derú spod kapoty.

Ktovie, či by títo páni zmenili názor, keby sa dožili dní, keď autá vytlačia ľudí z ulíc. Keď sa šoféri, ale ani chodci či cyklisti necítia bezpečne, pretože počet áut v špičke pripomína nekoordinovaný nálet kobyliek a čím väčšia plechová masa sa tvorí, tým viac stúpa pravdepodobnosť výskytu krízových situácií. A to nepíšeme len o nehodách. Vedeli ste, že len v Spojených štátoch amerických strávia ľudia v priemere až 42 hodín ročne čakaním v zápchach a dvojnásobne toľko času, pokiaľ žijú vo väčších, husto osídlených metropolách?

Nový vietor

Čas na zmenu je práve teraz a nie, neznamená to červenú pre autá, len rozumnejšie zadefinovanie ich účelu a miesta v mestách. Vysporiadanie sa s výzvami mobility je v súčasnosti témou číslo jeden pre mestá, ktoré ašpirujú na označenie smart city. Podľa údajov Európskej únie by malo byť do konca tohto roka už viac ako 300 európskych metropol oficiálne smart. Predtým sa však musia preukázať implementáciou riešení, ktoré s využitím najnovších technológií uľahčia ich obyvateľom každodenný život a nechýba im komunitný, ekonomický aj ekologický rozmer.

Odhady hovoria, že do roku 2050 bude viac ako polovica obyvateľov bývať v mestách a ak chceme nasledovať scenár komfortného mestského života namiesto hororového boja o každý centimeter štvorcový, mobilitu treba riešiť komplexnejšie než cez „kozmetické“ úpravy premeny parkovacích miest na zelené oddychové zóny či zvýšenia počtu bicyklových stojanov. A tu prichádzajú k slovu technologické inovácie, ktoré sa zo včerajšieho sci-fi rýchlo menia na realitu dneška.

Preteky o inovácie

Neprejde deň, aby svetom technológií nezarezonovala správa o sofistikovanom gadgete či novátorskom opatrení na zefektívnenie mestskej mobility. V Estónsku prednedávnom predstavili inteligentnú dopravnú značku vybavenú monitorovacím systémom vrátane 3D kamier a umelou inteligenciou. Vďaka nej dokáže značka predikovať riziko zrážky hrozbu chodcov a vozidiel a nielenže je schopná svetelnou a zvukovou signalizáciou upozorniť na hrozbu, ale zároveň vie odoslať varovný signál do vozidla, čím ho automaticky pribrzdí. A toto je len jeden zo stoviek príkladov, ako môžu technológiami prepojené vozidlá zlepšiť kvalitu dopravy či dokonca nepriamo zachraňovať ľudské životy.

Nahliadnite do zajtrajška

Aké zásadné posuny v riešení otázky mobility v mestách nás čakajú? Pýtajte sa tých najpovolanejších a diskutujte naživo so svetovými expertami na témy automotive & smart cities. Zastihnete ich počas technologického festivalu IXPO v Bratislave, kde na vlastné oči uvidíte, o čom ste doteraz len s úžasom čítali.

Prvé slovenské podujatie tohto druhu otvorí široký okruh tém a posvieti si aj na budúcnosť áut – na úlohu Internetu vecí v zefektívňovaní dopravy, zdieľanie jázd, umelú inteligenciu na mieste šoféra.

Zastavte sa vo festivalovom stane na bratislavskom Tyršovom námestí počas víkendu od 26. do 28. apríla, nahliadnite do zajtrajška a sami si vytvorte názor na konštatovanie magazínu Business Insider, že o dve dekády bude vlastníctvo auta také ojedinelé ako vlastníctvo koňa.

Zdroj: TS

 

Najnovšie video