Je Slovensko 100 rokov za Fínskom v tom, ako sa dá robiť údržba ciest inak?

  • Zima pre cyklodopravu nie je nepriaznivá, keď je dobrá infraštruktúra
  • Ako to funguje vo Fínsku?
  • Zima pre cyklodopravu nie je nepriaznivá, keď je dobrá infraštruktúra
  • Ako to funguje vo Fínsku?

Slovenskí cyklisti, ktorí jazdia aj v zime, väčšine ľuďom môžu pripadať ako „mimozemšťania“ či šialenci. Mnohí riešia, ako dokážu prejsť po snehu alebo či sa nešmyknú na ľade. Paradoxom je, že na ľade sa šmykne skôr chodca na chodníku, pretože tie sú po väčšine neodhrnuté.

Cesty pre autá, po ktorých jazdia aj cyklisti, bývajú však odhrnuté s väčšou pravdepodobnosťou.

Pre Slovákov šok, pre Fínov bežná vec. Takto vyzerá parkovanie pred jednou z fínskych škôl v meste Oulu. Svoj (nezamknutý) bicykel tu má odstavená väčšina z 1200 žiakov vo veku od 6 do 16 rokov. Fotografiu zdieľala na sociálnej sieti Cyklokoalícia zo stránky Liikkuva koulu.

Nič netušiaceho pozorovateľa môže klamať pohľad na kontinuálnu snehovú pokrývku na ceste. Avšak nie je sneh ako sneh. Fínsko upravuje cesty rôznymi spôsobmi. Jedným zo spôsobom je tzv. utláčanie snehu, pretože v tejto severskej oblasti ho zvykne byť tak veľa, že by bolo ekonomicky aj prakticky náročné ho úplne odpratávať. Na takomto utlačenom snehu sa vraj šmýka menej ako napr. na mokrom či zamrznutom asfalte.   

Vo Fínsku sa vôbec nepoužíva posypová soľ kvôli jej negatívnym následkom. Fíni pre odstránenie snehu uprednostňujú skôr kefy. V krajine všeobecne platí, že všetky chodníky a cyklotrasy musia byť v prípade sneženia odhrnuté najneskôr o ôsmej ráno.

Posypová soľ, ktorá je na Slovensku bežnou pomôckou proti snehu a ľadu, škodí životnému prostrediu i zvieratám, je agresívna voči betónu a kovom. Výsledkom je rozpadávajúca sa dlažba a obrubníky. Soľ dokáže rozožrať kovové konštrukcie zastávok, verejného osvetlenia a iných súčastí. Tak isto môže rozožrať labky psov.

„Oulu máme niekoľko automatických sčítačov cyklistov a z týchto dát, v kombinácií s dátami o počasí, môžeme vidieť že teplota samotná nemá absolútne žiaden efekt na počet cyklistov, až kým sa nedostane do – 20 až – 30 °C. A aj vtedy je pokles minimálny, okolo 10 až 15 %. Takže to nie je o teplote, minimálne v našom meste nie – to znamená, že to musí byť o kvalite infraštruktúry a kvalite zimnej údržby,“ povedal v rozhovore pre Cyklokoalíciu viceprezident Winter Cycling Federation, Pekka Tahkola z fínskeho mesta Oulu.