Katalin Papp Varghová – opustila korporátny svet a plní si sny v biznise s čokoládou

Ráchel Matušková / 25. júna 2016 / Business

Dá sa na Slovensku vybudovať úspešné podnikanie s čokoládou? Prečo sa mladá žena rozhodla opustiť dobre rozbehnutú kariéru a vydala sa vlastnou cestou podnikania s čokoládou a ako sa jej v tom darí? To a ešte viac sa dočítate v rozhovore so zakladateľkou Chocomaze, Katalin Papp Varghovou.

Ruku hore, kto nemá rád čokoládu. Keď sme boli deti s potešením sme zjedli poľského Mikuláša, ktorý okolo čokolády ani nešiel. Teraz však už väčšina hľadá kvalitu, obyčajná čokoláda už nestačí. Toto si asi povedala aj Katalin Papp Varghová, ktorá vo výrobe čokolády našla to, čo nevedela nájsť v korporátnom svete, kreativitu.

Katalin je neposedná žena, ktorá vždy hľadala príležitosti na sebarealizáciu a tak keď si uvedomila, že jej aktuálna práca ju nenapĺňa, rozhodla sa vydať vlastnou cestou. Do dnešného dňa to neoľutovala. Katalin založila Chocomaze, hoci o čokoláde toho veľa nevedela, Všetko sa musela naučiť, nie len čo sa týka remesla, ale aj podnikania. Nedala sa však odradiť žiadnymi prekážkami hoci vedela, že to nebude ľahká cesta.

12115988_1074145355938405_9191128722901167915_n

foto: archív KPV

Katalin svoje šance na úspech zvýšila tým, že dostala čokoládu do online sveta a zákazníkom ponúkla niečo viac. Čokolády Chocomaze nie sú výnimočné len kvalitou, ale aj tým, že si zákazník sám môže nakombinovať druhy čokolády a príchute. Katalin tvrdí, že zákaznícky servis má byť na prvom mieste, ak chce byť podnik úspešný. V Chocomaze sa neustále snažia prinášať nové produkty a tak udržiavať pozornosť zákazníkov.

V dnešnom svete plnom rôznych technologických vychytávok je Chocomaze príjemnou zmenou. A najmä sladkou!

Aké boli začiatky podnikania a aké to bolo začínať od nuly? Aj o tom porozprávala Katalin Papp Varghová, zakladateľka Chocomaze.

Screen Shot 2016-02-11 at 10.00.24

foto: archív KPV

Ponúkate hotové čokolády, ale aj možnosť navrhnúť si vlastnú kombináciu. O čo je väčší záujem? Bude sa portfólio produktov rozširovať alebo by ste ho radšej mali úzke?

Našim cieľom bolo od začiatku, aby sme zákazníkom ponúkli možnosť využitia svojej kreativity. Som veľmi rada, že si naši zákazníci vytvárajú svoje kombinácie, hoci poskladanie svojej vlastnej čokolády trvá určite dlhšie, ako si vybrať už hotovú kombináciu. Z hľadiska výroby je pre nás trosku náročnejšia výroba vlastných kombinácii, lebo každú jednotlivú kombináciu si musíme vopred premyslieť, ako budeme jednotlivé posýpky dávať na povrch čokolády. Ale na druhej strane je to vždy zábavné vytvárať nové chuťové kombinácie. Mám stále nové nápady v hlave, ale momentálne pracujeme na iných projektoch, po ktorých možno na vianočnú sezónu vznikne aj nový  produkt.

12309552_1100212776664996_4488849355280299768_o

foto: archív KPV

Predávate len prostredníctvom Vašej internetovej stránky alebo aj inak? Predávať čokoládu on-line je dosť netypické, aké to je pracovať v on-line svete s klasickým produktom?

Na začiatku sme predávali čokoládu len cez náš e-shop, ale časom sme získali aj skvelých partnerov, ktorí našu čokoládu poznajú a náš príbeh vedia odovzdať aj ich zákazníkom nie len na Slovensku, ale aj v zahraničí. Ľudia kupujú veľa vecí na internete. Kupovať čokoládu na Slovensku nebolo každodenné, ale myslím, že si ľudia na to aj cez nás zvykli. Ale bez fyzickej prítomnosti na jednotlivých trhoch a výstavách by bolo určite ťažšie získať si nových zákazníkov.

Na čo si treba dať pozor?

Pozor treba dávať na veľmi veľa vecí každý deň, bolo by ťažké vybrať jednu. Ale možno jedna z najdôležitejších vecí je dodanie čokolády, čo samozrejme musí prebiehať tak, aby zákazník dostal balík do ruky nepoškodený. Preto úzko spolupracujeme s dodacou službou a sledujeme feedbacky našich zákazníkov.

10407607_887807011238908_6306420271068874206_n

foto: archív KPV

Výroba a predaj čokolády sa zdá byť jednoduchým a jasným obchodom. Vy ste však pridali aj možnosť vytvorenia vlastnej čokolády zákazníkom, čím sa model rozširuje, mení. Prečo ste sa tak rozhodli?

V prvom rade aj mne osobne chýbala kreativita v mojej práci, preto som sa rozhodla podnikať. A keď som sa už rozhodla pre čokoládu, chcela som, aby si každý mohol prežiť len trosku kúzlo výroby čokolády, aby si mohol vybrať ingrediencie sám. Aj ja som mala rada ako malá študentskú pečať, ale želatínu by som z toho veľmi rada vynechala. Najprv som rozmýšľala o výrobe praliniek, ale kvôli legislatívnym prekážkam som radšej zostala pri tabuľkovej výrobe a z toho som chcela vytiahnuť to maximum.

_DE_4736-Edit

foto: archív KPV

Aké boli začiatky podnikania?

S CHOCOMAZE som začínala úplne sama pred vyše 3 rokmi v tých istých miestnostiach, kde sme aj teraz, len sme trošku vyrástli, máme viac priestorov.

Ako je na tom podnik teda dnes?

Dnes máme 3 stálych zamestnancov v nasej manufaktúre. Nepredstavte si obrovskú výrobnú halu, je to menšia manufaktúra, kde celý deň tečie čokoláda. Každý rok máme viac a viac spokojných partnerov a zákazníkov. Predošlý rok bol prvý keď sme sa rozhodli ísť aj na zahraničný trh, našťastie s pozitívnymi výsledkami. Uvidíme čo všetko pre nás chystá novy rok.

Je na slovenskom trhu dostatočný dopyt po vašich produktoch? Všade počuť, že Slováci sú chudobní a Vaša čokoláda je luxusným statkom. Podnikáte len na Slovensku alebo aj v zahraničí?

Kvôli slovenskému trhu sme tam, kde teraz sme a preto som naším zákazníkom veľmi vďačná. Naša čokoláda je hlavne darčekový produkt, ktorý si ľudia nekupujú na každý deň, ale hlavne na sviatky. Je to ako kvet, či víno, len o trošku viac. Samozrejme, k tomu aby sme mohli ďalej napredovať a spĺňať si aj naše sny sa musíme ukázať aj na zahraničnom trhu. K tomu nám pomohli aj dve ocenenia, ktoré sme získali na zahraničných súťažiach, 1 hviezdičku Great Taste Awards a bronzovú medailu v súťaži za najlepšiu mliečnu čokoládu vo východnej Európe.

1960770_742607122425565_185153516_o

foto: archív KPV

Vaše čokolády pôsobia veľmi podobne ako dizajn stránky a ako logo – moderne, svieže, simple. Je to zámer držať všetko v jednej línii? Nepôsobia škrobene ani prehnane luxusne, hoci by pokojne mohli. Prečo?

Chcela som už od začiatku, aby sme nerobili len chutné čokolády, ale ukázali, že aj na Slovensku sa dajú robiť nadštandardné produkty, ktoré sa vedia umiestniť aj na zahraničnom trhu. A k tomu je potrebný nielen dobrý produkt, ale aj dobrý dizajn. Nás dizajn prešiel cez viaceré zmeny počas uplynulých rokov, našli sme nášho „dvorného dizajnéra“, ktorým je Róbert Szabó. Každý máme svoj vlastný nápad, on niekedy extrémnejšie, ale vždy si nájdeme kompromis, ktorý bude v prospech čokolády a značky.

Každý produkt má svoj vlastný príbeh a k tomu aj jedinečný štýl, vždy je ale najdôležitejšie, aby dominoval produkt a k tomu balenie dávalo podporu. Momentálne pracujeme na novej krabici 3×3, ktorá bude harmonizovať s doterajším dizajnom, ale zároveň bude trosku aj viac odtrhnutá od nášho klasického dizajnu.

_DE_4773-Edit

Prečo sa mladá žena rozhodla pre remeslo? Predsa len dnes sú populárne korporácie, práca s počítačom a výroba čokolády je manuálna výroba.

Keď som skončila gymnázium mala som 2 vysnívané práce, buď študovať architektúru alebo medzinárodné vzťahy. Nakoniec som sa rozhodla pre medzinárodné vzťahy. Bez mojej snahy pracovať v politike, by som sa nedostala do Bruselu, neobľúbila by som si mesto a hlavne kvalitnú čokoládu, neštudovala by som marketingovú komunikáciu a nerobila by som projekt pre malú čokoládovňu v Bruseli. Tak sa to všetko začalo.

 

Počas univerzity som vždy pracovala, korepetovala som deti z angličtiny a nemčiny, pracovala som v banke ako asistentka zástupcu generálnej riaditeľky, robila som na projektoch financovaných z fondov EU, ale vždy mi niečo chýbalo. Od mojich rodičov som už od malička videla, koľko pracujú nie len v ich práci, ale aj v záhrade keď sme pracovali pod fóliou, preto som nikdy nemala strach z fyzickej práce. Práca s čokoládou je fyzicky náročná, keď nemáte automatizované stroje a na začiatku som aj ja miesila ručne 10-50kg čokolád denno-denne…nemusela som aspoň chodiť do posilňovne.

12373313_1108664762486464_3191802055848209718_n

Čo ste najviac zvažovali pri rozhodovaní o vstupe do podnikania? Čo Vás motivovalo a čo naopak odrádzalo? Na čo si treba dať pozor? A čo by ste už dnes možno urobili inak?

Veľmi som sa nad tým nezamýšľala, jednoducho som sa rozhodla, že si idem zmeniť svoj život. Keď mi to nevyjde, môžem hocikedy naďalej pracovať pred počítačom v nejakej korporácii.  To boli samozrejme prvé myšlienky, potom som strávila hodiny plánovaním, písaním business plánu a hlavne som bola v kuchyni a vyrábala som všelijaké čokolády. Na začiatku ma všetko motivovalo, nechcela som vidieť nejaké negatíva v podnikaní, hoci ma moji rodičia na to upozornili, že to nebude jednoduché. Ale som vytrvalá. Odrádzala ma najmä legislatíva, obmedzenia, minimálna podpora mladých ktorí chcú podnikať.

 

Ale všetko sa dá zvládnuť a napredovať ďalej. Najväčší pozor treba dávať na to, aby každý jasne videl aké financie jeho podnikanie vyžaduje, koľko do toho treba investovať a aké ciele stanovuje človek pre seba, aby sa tie investície aj vrátili. Je to ako keď začnete stavať dom, ak si neviete naplánovať jednotlivé kroky a nevidíte ich finančnú stránku, môže sa stať, že ten dom nikdy nepostavíte. Každý deň je v podnikaní iný a vždy je niečo, čo by som urobila inak, aj ja sa stále učím. Každopádne treba niekedy menej rozmýšľať a viac robiť, lebo v podnikaní čas letí 5x rýchlejšie ako v bežnom pracovnom živote.

1461041_687603314592613_1804203656_n

foto: archív KPV

Na čo ste si v začiatkoch dávali  najväčší pozor a na čo sa sústredíte dnes? Aký to bol pocit vrhnúť sa na podnikanie?

Na začiatku, ale aj dnes je pre mňa veľmi dôležité, aby sme dodržiavali všetky hygienické predpisy. Keď s jednou čokoládou nie sme 100% spokojní, tak si to radšej pripravíme znova. Je pre mňa dôležité, ak prídem k naším partnerom do obchodu a uvidím našu čokoládu, aby žiarila tak ako od nás z výroby odišla. V biznise je pre mňa najdôležitejšia otvorenosť, úprimnosť a komunikácia. Je pre mňa obrovskou motiváciou, ak sú naši partneri spokojní nielen s našimi produktmi, ale aj s našou úrovňou komunikácie. Do dnešného dna som veľmi rada, že podnikám, ako som spomínala, čas ide oveľa rýchlejšie keď podnikáte. Je to magický svet plný úžasných zážitkov.

anner

foto: archív KPV

Aké je to podnikať na Slovensku? Aké je podľa Vás slovenské podnikateľské prostredie?

Ja som veľmi rada, že som sa vrátila naspäť na Slovensko a podnikám tu. Je to väčšia výzva ukázať svetu, že značka zo Slovenska môže byt takisto úspešná, ale čím väčšia výzva, tým väčšia motivácia pre mňa. Som si istá, že každá krajina má svoje pro a kontra podnikateľského prostredia. U nás by som si ocenila výhodnejšie dodacie ceny, aby sme mohli aj my raz prísť s „worldwide free shipping“ ktoré momentálne je ešte len snom.

Na záver, čo by ste poradili mladým ľuďom? Majú sa púšťať do podnikania na Slovensku?

Určíte áno, ak majú dobrý nápad a odhodlanie, nemajú čo stratiť.

Screen Shot 2016-02-11 at 10.00.38

foto: archív KPV

Čo pre Vás znamená úspech?

Keď vidím, že moja rodina je šťastná.

Aké máte plány s Chocomaze?

Určite sa nezastavíme ani v novom roku, čoskoro predstavíme našu novú stránku, ktorá bude ešte jednoduchšia a ponúkne viacero nových funkcií, ako napríklad poskladanie čokolády s vlastnou fotkou, ale tie najväčšie plány Vám dúfam, že čoskoro môžem prezradiť.

11891219_1055332581153016_7723244735957360448_n

foto: archív KPV

Zdroj:chocomaze.sk, zdroj titulnej fotografie: Katalin Papp Varghová

Pridať komentár (0)