Kaufland začal s budovaním komunitných záhrad pre ľudí, obmedzuje aj využívanie palmového oleja

  • Spoločenská zodpovednosť a podpora udržateľnosti by v dnešnom svete globálnych výziev mali byť bežnou súčasťou filozofie každej firmy, ale aj každého jednotlivca
  • Rok čo rok si to čoraz viac uvedomujú aj reťazce na Slovensku
  • Najnovšie oznámil opatrenia na zníženie negatívneho dopadu na životné prostredie Kaufland
 srcset
Kaufland
  • Spoločenská zodpovednosť a podpora udržateľnosti by v dnešnom svete globálnych výziev mali byť bežnou súčasťou filozofie každej firmy, ale aj každého jednotlivca
  • Rok čo rok si to čoraz viac uvedomujú aj reťazce na Slovensku
  • Najnovšie oznámil opatrenia na zníženie negatívneho dopadu na životné prostredie Kaufland

Spoločnosť Kaufland popri svojich predajniach v Čechách buduje komunitné záhrady. Ide o oázy pokoja a relaxu, kde môžu ľudia tráviť svoj voľný čas. Reťazec predstavil zatiaľ prvé dve pilotné záhrady.

Unikátne priestory v blízkosti predajní ponúkajú miestnym komunitám možnosť pestovať vo vyvýšených záhonoch. Súčasťou záhrady s rozmerom 1 200 metrov štvorcových sú okrem terasových záhonov aj vtáčie búdky či dokonca včelíny. Veríme, že je len otázkou času, kedy reťazec začne s podobnými aktivitami aj u nás na Slovensku.

Palmovému oleju by malo odzvoniť

Palmový olej má v potravinovom priemysle svoju nezameniteľnú úlohu, dodáva výrobkom tú správnu konzistenciu (má vplyv na roztierateľnosť) a je vhodnejší ako napríklad čiastočne stužené tuky, ktoré sa používali predtým.

Výroba palmového oleja má však za následok odlesňovanie obrovských plôch tropických dažďových pralesov, hlavne v Malajzii a Indonézii. Ničenie týchto lesov má potom nielen regionálne, ale aj globálne dopady na životné prostredie.

Kaufland sa preto pri výrobkoch z radu K-Classic snaží obmedzovať používanie tohto druhu tuku. Tam, kde nehrá rolu konzistencia, napríklad pri zemiakových lupienkoch či hranolčekoch, sa pri výrobe používajú iné oleje rastlinného pôvodu, napríklad slnečnicový.

V prípadoch, keď je palmový olej používaný, reťazec nakupuje oleje s certifikáciou, ktoré nepochádzajú z drancovaných pralesov, ale zo zodpovedného lesného hospodárstva.

S plastami zodpovedne 

Jednorazových plastov používame čoraz viac a viac. A je to vidieť v oceánoch a na plážach po celom svete. Existujú odhady, ktoré hovoria, že ak budeme pokračovať dnešným tempom, do roku 2050 bude v oceánoch plávať viac plastového odpadu ako rýb.

zdroj: pexels.com

Kaufland preto vyradil z predaja jednorazové plastové produkty, ako sú slamky, príbory, taniere, poháre a tyčinky do uší a aj jednorazové igelitové tašky. Na pultoch si môžeš všimnúť aj kolekciu Green Fitline pod vlastnou značkou reťazca s názvom Newletics, ktorá je 100% zodpovedná. Každé tričko je vyrobené z 10 použitých PET fliaš a pri výrobe sa využíva o 50 % menej energie ako pri štandardnej textilnej produkcii.

Na ochranu životného prostredia, najmä morí, sa reťazec už v roku 2013 rozhodol prestať používať mikro-plastové častice v kozmetických výrobkoch a v pracích a čistiacich prostriedkoch pod vlastnými značkami reťazca.

Reťazec tiež zaradil do sortimentu prvé produkty, ktoré sú balené v minimálne z 30 % recyklovaných alebo minimálne z 80 % recyklovateľných obaloch alebo na ich výrobu bolo použitých o 10 % menej obalového materiálu ako predtým. Týmito krokmi ušetril skoro 78 ton plastového odpadu ročne.

Ako rozpoznať udržatelné výrobky?

Dokážete si predstaviť, že asi desatina odpadu na morskom dne sú stratené alebo vyhodené rybárske siete? Hovorí sa im siete duchov. Mesiace aj roky ich unášajú prúdy a ohrozujú život rýb a ďalších morských živočíchov.

Reťazec preto nadviazal spoluprácu s organizáciou Healthy Seas. Tá s pomocou dobrovoľných potápačov stratené siete z morí spracováva na vlákno ECONYL®. Z tohto kvalitného vlákna sa potom vyrábajú napríklad ponožky, ktoré kúpiš aj v Kauflande.

Aj sortiment rýb v ponuke reťazca je postavený na produktoch, ktoré pochádzajú zo zodpovedného rybolovu. Predávajú sa len také druhy rýb a morských plodov, ktorým nehrozí vyhynutie a ktoré sú lovené len vo vybraných oblastiach a povoleným spôsobom. Takéto výrobky spoznáš aj podľa označenia MSC (Marine Stewardship Council). Toto logo je udeľované Radou pre správu morí a zaručuje udržateľnosť lovenej populácie, minimalizáciu dopadu na životné prostredie a efektívny a zodpovedný manažment rybích zdrojov.

Produkty s certifikáciou FSC (Forest Stewardship Council) zase zaručujú, že drevo či papier z neho vyrobený, pochádza zo zodpovedného lesného hospodárstva, ktoré je pod prísnou lesníckou legislatívou, zahrňajúcou okrem ekologických aj ekonomické a sociálne aspekty .

„Veríme, že naše činy inšpirujú aj iných, ktorí majú možnosti na to, aby prispeli k lepšej budúcnosti. Povedať sa dá mnoho, ale vždy rozhodujú činy,“ uzatvára hovorkyňa spoločnosti Kaufland Lucia Langová.


Zdroje: kaufland.sk, fsc.org, msc.org, rainforest-rescue.org

Najnovšie video