Kaymu.sk pomô­že pre­daj­com k úspe­chu

Rišo Néveri / 6. mája 2015 / Tools a produktivita

Na Slo­ven­sko pri­šla nová obchod­ná komu­ni­ta Kaymu.sk. Za cieľ si sta­no­vi­la pomôcť pre­daj­com písať vlast­né prí­be­hy úspe­chu a kupu­jú­cim zlep­šiť skú­se­nosť z náku­pu. O tom, ako Kay­mu fun­gu­je a pre­čo to vlast­ne celé vznik­lo, sme sa poroz­prá­va­li s Ale­xan­drom Zaku­ci­om, Coun­try Mana­ge­rom Kaymu.sk.

 

Ahoj Alex, predstavil by si sa nám na úvod? Kto si, čo robíš, čo si robil a ako si sa ku „Kaymu“ dostal? :)

Zdravím Startitup komunitu! Som Country Manager pre Kaymu.sk na Slovensku. Pôvodne som pracoval ako Sales Manager pre start-up Foodpanda (startup, za ktorým stojí rovnaký investor - Rocket Internet) a predtým som stážoval na projekte v Google. Vo Foodpande som postupne postúpil na pozíciu Country Managera. Neskôr chcel inkubátor Rocket Internet rozšíriť Kaymu aj do Európy a tak mi ponúkli možnosť rozbehnúť Slovensko.

 

 

Čo je Kaymu a kde táto platforma vznikla?

Kaymu je online obchodná komunita, ktorá spája predajcov a kupujúcich. Našim cieľom je poskytnúť platformu, ktorá umožní predajcom písať ich vlastné úspešné príbehy. Jednoducho povedané, snažíme sa naším predajcom priniesť čo najviac objednávok a naším kupujúcim zaujímavé ceny a pohodlie, pretože všetko nájdu na jednom online mieste - najnovšie už aj cez mobilnú aplikáciu pre Android a Blackberry. Aplikáciu iOS očakávame už čoskoro.

 

Ako sa Kaymu líši od ostatných platforiem na predaj a nákup? Pripomína mi dobre známy Amazon, alebo čínsku Alibabu, ktoré síce na Slovensku nemáme, ale môžeme si z nich tovar objednať aj u nás.

Náš business model funguje na transakčnom princípe - agregujeme ponuku malých a stredných predajcov. Nemáme centrálny sklad a venujeme sa kvalitnému sprostredkovaniu objednávok. Keďže sme priamo na Slovensku, môžeme ponúkať rýchlejšie a pohodlnejšie dodanie, ochranu spotrebiteľa podľa slovenskej legislatívy a služby pre zákazníka v slovenskom jazyku. Máme infolinku, livechat a aktívnu facebookovú komunikáciu. Sme tak veľmi blízko k slovenskému zákazníkovi a to je naša výhoda. Navyše podporujeme lokálnych podnikateľov a zvyšujeme ich konkurencieschopnosť v rámci slovenského trhu.

 

 

Aký je príbeh Kaymu na Slovensku? Čo ste potrebovali spraviť, aby ste ho na Slovensko dostali?

Začali sme v Júli 2014, kedy sme potrebovali hlavne lokalizovať stránku, dohodnúť sa s čo najviac predajcami, pridávať ich produkty na náš web. A, samozrejme, robiť kontrolu kvality a testovanie, či všetko funguje ako má. Reálne sme začali až v decembri 2014, keď sa spustil marketing.

Už na začiatku sme si všimli, že slovenský e-commerce je dosť kompetitívny. Neberieme to však ako prekážku, ale, naopak, ako príležitosť prinášať zákazníkom širšiu ponuku nových produktov.

 

Prečou funguje Kaymu iba lokálne? Chcete to v budúcnosti zmeniť?

Chceme pôsobiť lokálne, aby sme podporovali na jednej strane slovenských obchodníkov, či výrobcov. Na druhej strane sa chceme vyhýbať „monštrozitám“ typu mesačná dodacia lehota. Chceme byť čo najbližšie k slovenskému zákazníkovi. Ak vám tovar od zahraničného e-shopu nevyhovuje, musíte to na svoje náklady posielať do zahraničia, čakať do 8-12 pracovných dní na doručenie a potom na vrátanie peňazí cez medzištátny bankový prevod. Pokiaľ nehovoríte plynulo po anglicky, tak na klientsky servis môžete zabudnúť. Toto je pre nás cesta, ako priniesť online nakupovanie bližšie k slovenským zákazníkom.

Na druhej strane, ak by mal predajca produkty, ktoré chce ponúkať aj v iných krajinách, kde je Kaymu, a vie si zabezpečiť logistiku, tak ho nemáme problém posunúť kolegom z iných krajín.

 

Pustil si sa do práce s Kaymu sám alebo ste za tým viacerí?

Začal som s dvoma kolegami, ktorých som rovno zobral z Foodpandy. Je to určite tímová práca a som veľmi vďačný za to, aký mám okolo seba tím.

 

Čo vás motivovalo pustiť sa do toho?

Motivuje ma stáť pri zrode niečoho nového. Takisto mám rád dynamické prostredie, kde sa človek stretáva každodenne s novými výzvami. Rozhodne sa tu nenudíme. Myslím si, že Kaymu má obrovský potenciál. Stačí si pozrieť medziročný rast E-commerce ( ~13% zdroj: Euromonitor 2013) a internetovú penetráciu, kde je jasne vidno, že na Slovensku sa “koláč” jednoznačne zväčšuje.

 

 

Darí sa zatiaľ Kaymu? Čo hovoria čísla?

Rastieme každým dňom a v percentuálnych nárastoch to vyzerá výborne, ako to už pri štarte z nuly býva. Aktuálne máme na Kaymu 140 predajcov s viac než 100-tisíc inzerátmi. Nemôžem tiež zabudnúť na náš facebook, kde máme takmer 5-tisíc fanúšikov, i keď vy môžete vidieť iba globálne číslo 3,5 mil pre Kaymu celosvetovo.

 

Kam plánujete Kaymu posunúť ďalej?

Primárne sa sústredíme na vylepšovanie produktu, aby našim partnerom umožnili predávať čo najefektívnejšie a aby sme zároveň zlepšovali jednoduchosť používania, spokojnosť a ušetrili peniaze našim zákazníkom. Pracujeme na akvizícii nových partnerov, ktorí nám pomôžu rozšíriť a zatraktívniť ponuku. Takisto sa snažíme postupne prenikať do kompletne nových kategórií, ideálne s vyššou pridanou hodnotou. Momentálne pripravujeme iOS aplikáciu, ktorá by mala uzrieť svetlo sveta už čoskoro.

Z globálneho hľadiska je ambíciou Kaymu stať sa najväčšou online obchodnou komunitou mimo U.S. a Číny.

 

Kaymu zarába účtovaním provízií z prevodov medzi kupujúcim a predajcom. O tento zisk sa delíte s tvorcami Kaymu?

Áno, náš business model je postavený na účtovaní provízií z každej úspešne sprostredkovanej objednávky. Momentálne však všetkým novým partnerom ponúkame skúšobnú lehotu, počas ktorej za sprostredkované objednávky neplatia vôbec nič. Môžu si takto otestovať spoluprácu s Kaymu a presvedčiť a o výhodách našej online komunity bezplatne. Túto „trial period“ si môžeme dovoliť vďaka tomu, že za nami stojí naozaj veľký investor (Rocket Internet).

 

 

Aké marketingové výhody ponúkate predajcom?

V prvom rade máme centralizovaný marketingový tím, ktorý si nemôže dovoliť každý predajca. Naši partneri si často spravujú sociálne siete a marketing sami popri predaji, logistike, zásobách, finančnom manažmente a personálnej agende. To sa jednoducho nedá stíhať. Predajcom s kvalitnou ponukou a atraktívnymi cenami ponúkame marketingový push - či už cez facebook alebo google. Ďalším kanálom je náš facebook fanpage, kde aktívne komunikujeme s našou online komunitou.

 

Snažíte sa kontrolovať aj „kvalitu“ predajcov? Nie je príliš časovo náročné kontrolovať spätné väzby?

Zameriavame sa na spoluprácu s predajcami, ktorí sú schopní garantovať atraktívne ceny a krátke dodacie lehoty. Sme otvorení každej novej príležitosti na spoluprácu, naši obchodní partneri ale musia spĺňať základné štandardy.

O kontrolu kvality sa v neskoršom štádiu stará už samotná komunita. Pri každej objednávke má kupujúci možnosť ohodnotiť predajcu a dať tak najavo, nakoľko bol spokojný s priebehom objednávky. Tieto hodnotenia sa premietajú aj do poradia, v akom sa produkty na stránke zobrazujú. Je to taký samočistiaci mechanizmus.

Posledné štádium kontroly kvality je naša Business Intelligence platforma, ktorá nás každý týždeň upozorní na predajcov, ktorý nespĺňajú niektoré kritéria.

Okrem toho hodnotíme úroveň spolupráce aj my sami. Predajcom sú na základe faktorov ako počet objednávok, hodnotenie klientov, rýchlosť dodania, a pod. prideľované ocenenia bronzový, strieborný, zlatý, alebo platinový predajca. To je ďalšia forma riadenia kvality.

 

Alexovi ďakujeme za rozhovor.

 

 

AK ŤA TENTO ČLÁNOK ZAUJAL, NEZABUDNI HO SHARNUT A DAŤ TAK O ŇOM VEDIEŤ AJ SVOJIM ZNÁMYM A KAMARÁTOM... STARTUPY DOKÁŽU SLOVENSKU PRINAVRÁTIŤ DRIVE!

Pridať komentár (0)