Kristína a Martina otvorili v Trenčíne jedinečnú reštauráciu, ktorá vyniká nielen vďaka kvalitnej gastronómii

  • Kristína podniká v Bratislave a Martina zase vo Švajčiarsku
  • Bez akýchkoľvek skúseností v gastro biznise sa rozhodli pre otvorenie vlastnej reštaurácie v Trenčíne
  • Dnes stoja za prevádzkou, ktorá ľuďom učaruje nielen po gastronomickej, ale aj dizajnovej stránke
  • Takto vznikalo ich Oyshi
zdroj: Matej Kukučka , Lousy Auber
  • Kristína podniká v Bratislave a Martina zase vo Švajčiarsku
  • Bez akýchkoľvek skúseností v gastro biznise sa rozhodli pre otvorenie vlastnej reštaurácie v Trenčíne
  • Dnes stoja za prevádzkou, ktorá ľuďom učaruje nielen po gastronomickej, ale aj dizajnovej stránke
  • Takto vznikalo ich Oyshi

Kto stojí  za trenčianskou reštauráciou Oyshi? Čo bolo prvotným impulzom na jej založenie?

Za reštauráciou stoja dve ženy. Kristína Kijacová a Martina Karasová. Všetko to začalo v roku 2013. Dve kamošky sa rozhodli po návrate z Ázie otvoriť si malý sushi bar v Trenčíne. V tej „dobe” tu reprezentovalo ázijskú kuchyňu zopár čínskych fastfoodov.

S malými úsporami, tesne po vysokej škole a bez žiadnej skúsenosti sme vyšťavili seba aj svojich najbližších a otvorili sme Oyshi sushi & saké bar. Malý startup „before it was cool”. Sprevádzalo to množstvo organizačných prúserov, ale napokon sa nám to nejako podarilo. Našla som skvelého človeka Jozefa Velicha, ktorý sa podujal na to, že okrem toho, že zaučí trenčianskych kuchárov robiť sushi a ázijskú kuchyňu, strávi v Oyshi zopár mesiacov, kým to nebude ako-tak fungovať. A tak aj bolo.

zdroj: Matej Kukučka

Odvtedy sme sa každým rokom nejako posúvali, začiatkom roka 2016 k nám prišiel nový šéfkuchár Slavo Matuš, ktorý nám veľmi pomohol zdvihnúť kvalitu našich jedál. Už v lete 2017 sme cítili, že priestory, v ktorých sa nachádzame, nás dosť limitujú a začali sme hľadať nové priestory. Podarilo sa nám to až minulé leto. Našli sme priestor, ktorý som už mala vyhliadnutý od roku 2013. V tej chvíli sme si s kolegyňou povedali, že to je moment, kedy sa môžeme znova zadĺžiť. A tak sa aj stalo. Po polroku tvrdej práce sa nám v decembri podarilo presťahovať do nových vysnívaných priestorov. Do nového Oyshi.

Čomu ste sa venovali ešte pred rozbehnutím Oyshi?

Treba povedať, že ani jednu majiteľku reštaurácia neživí, ja mám videoprodukčnú spoločnosť v Bratislave a Maťa žije vo Švajčiarsku, kde robí sushi delivery. Ja teda stále „lietam” medzi Bratislavou a Trenčínom. Celý pracovný život robím v reklame a stále nemáme žiadne video o Oyshi. Aj keď to už je minimálne 5 rokov v „to do liste”.

zdroj: Matej Kukučka

Maťa bola u nás prevádzkarka, kým neodišla do Švajčiarska. V súčasnosti sa ja venujem marketingu okolo reštaurácie, HR a nazvala by som sa aj hlavným degustátorom. Maťa rieši výplaty a komunikuje s účtovníčkou, to sú veci, ktoré sa dajú robiť aj na diaľku.

Čo presne znamená názov Oyshi?

OYSHI znamená po japonsky chutné. Teda aspoň tak nám to Google prekladač pred 6 rokmi preložil.

Aké boli počiatočné náklady na otvorenie prevádzky? Kedy očakávate návratnosť?

Malý sushi bar nás stál vtedy približne 60-tisíc eur . To sme za 4 roky splatili. Teraz nás presťahovanie a znovuotvorenie stálo zhruba 90-tisíc eur. Dúfam, že za 5 rokov dlh splatíme. Nerobíme to pre peniaze, no zároveň si ani nemôžeme dovoliť reštauráciu dotovať. Keď Oyshi uživí seba a splatí svoje dlhy, budeme absolútne šťastné. Snažíme sa o kvalitnú gastronómiu v Trenčíne, veľmi nás to baví, ale musím priznať, že je to občas veľmi náročné.

zdroj: Matej Kukučka , Lousy Auber

Koľko máte kuchárov? Kto je vašim šéfkuchárom, čo všetko už má za sebou?

Dokopy máme šiestich kuchárov, štyroch čašníkov a jedného prevádzkara. A samozrejme niekoľko umývačov a brigádnikov. Musím povedať, že máme skvelých ľudí od brigádnikov až po šéfkuchára. Veľmi si ich všetkých vážim, sú to úplní makači. Niektorí sú tu s nami v podstate od začiatku. Vyrástol u nás mega šikovný kuchár Martin Mikulecký a je to náš hlavný sushi majster.

zdroj: Matej Kukučka

Šéfkuchárom v Oyshi je Miro Holovic. Naberal najviac skúseností v Rakúsku a na rôznych stážach. Začínal v Kitzbühel, kde ako mladý chalan po škole dostal pár gastronomických faciek. Tam začal pracovať so surovinami, o ktorých dovtedy vôbec nevedel. Podersdorf am see, kde pracoval u vinára, ktorý mal rodinnú reštauráciu s dlhoročnou tradíciou. Používali sa hlavne čerstvé lokálne a sezónne suroviny od miestnych dodávateľov.  A určite Viedeň, pod vedením teraz už šéfkuchára s michelinskou hviezdou Petra Duranského. Tam sa toho naučil ževraj úplne najviac.

Koľko porcií jedál denne predáte?

To je ťažká otázka. Najsilnejšie sú u nás večere a víkendy. Nerobíme obedové menu, skôr pravidelne obmieňame jedálny lístok a mávame týždňové špeciály. Denne obslúžime zhruba 100 až 120 hostí.

zdroj: Matej Kukučka , Lousy Auber

Aké je najdrahšie jedlo vo vašej ponuke?

Momentálne sme spustili nové menu a z hlavných jedál máme najdrahší zaúdený rib eye steak za 16,50 eur. Je ale fakt brutálny. A ešte milujem našu tresku za 14,50 eur. Určite ju treba vyskúšať. Úplne najvyššia suma v lístku je za sushi set pre 3-4 osoby za 60 eur.

Čo je podľa vás kľúčom k úspechu v gastro biznise?

Neviem úplne, čo znamená „uspieť v gastro biznise”. Určite sú podniky, ktoré dokážu generovať zisk, no veľakrát je to na úkor kvality. Je veľmi náročné byť cenovo dostupný a robiť poctivú gastronómiu. O to ťažšie je to s ázijskými surovinami a ešte aj v Trenčíne. Málokto si uvedomuje, že doručiť čerstvé suroviny do Trenčína z Viedne, Prahy alebo Bratislavy nám náklady zvyšuje, no predávať drahšie ako v hlavných mestách nemôžeme.

zdroj: Lousy Auber

Pre nás je cieľ variť stále čerstvo, sezónne, byť súčasní a neustále kreovať niečo nové. Chceme, aby to bavilo našich hostí aj nás. A keď to bude hosťom chutiť a budú sa k nám vracať, tak to pre nás znamená úspech. Jedinou ekonomickou podmienkou je, aby náklady neprevýšili výnosy.

Ako by ste zhodnotili gastro scénu v Trenčíne?

Už je to oveľa lepšie. Je tu zopár podnikov, ktoré navštevujem rada a myslím, že máme medzi sebou aj veľmi kamarátske vzťahy a pomáhame si. Do budúcnosti plánujeme aj nejaké spoločné eventy.

zdroj: Matej Kukučka

Aké sú vaše plány do budúcna?

Fú, toho je strašne veľa. Všeobecne, sa chceme stále zlepšovať. Aktuálne plánujeme dokončiť letnú terasu. Pravidelne chceme organizovať rôzne degustácie a pozývať aj zahraničných kuchárov. Našim cieľom je mať stále nové týždňové špeciály. Chceme byť čo najviac ekologickí. Chceme sa viac starať o náš Instagram a Facebook. Nevyhnutnosťou je aj spokojný tím a uspokojení hostia. Chceme mať Oyshi tričká. A chceme byť tak super, že si niekto z hostí to Oyshi tričko dá len tak večer do mesta.

O autorovi
Linda Cebrová