Lidl končí s predajom igelitových tašiek. Rakúsko ich zakázalo v celej krajine

  • Rakúsko chce od roku 2020 zakázať väčšinu plastových tašiek a sáčkov
  • Výnimku by mali tvoriť iba tie, ktoré sú biologicky úplne odbúrateľné
zdroj: pexels.com
  • Rakúsko chce od roku 2020 zakázať väčšinu plastových tašiek a sáčkov
  • Výnimku by mali tvoriť iba tie, ktoré sú biologicky úplne odbúrateľné

 Návrh zákona v stredu schválila vláda. Ušetriť by to podľa nej malo až 7 000 ton plastového odpadu ročne. „Existuje dostatočné množstvo alternatív k plastovým sáčkam,“ uviedla v stredu Köstingerová, podľa ktorej je Rakúsko po Francúzsku a Taliansku len treťou členskou krajinou Európskej únie, ktorá má v úmysle úplný zákaz umelohmotných tašiek a vreciek. Zákaz by sa podľa nej mal dotknúť všetkých neekologických plastových tašiek a vrecúšok.

Okrem biologicky odbúrateľných tašiek by výnimku mali dostať aj tie z tvrdého plastu, ktoré ponúkajú napríklad niektoré obchody s nábytkom. Zákazníci totiž tento typ tašiek väčšinou používajú opakovane.

Podľa ministerstva pre udržateľný rozvoj je v Rakúsku len v obchodoch s potravinami ročne v obehu zhruba 430 miliónov plastových vreciek a tašiek. To zodpovedá zhruba 5000 až 7000 ton umelohmotného odpadu ročne, ktorý by po zákaze nevznikol. Obzvlášť veľké množstvo odpadu podľa ministerstva vzniká z ľahkých mikroténových vrecúšok používaných pri nákupe ovocia a zeleniny.

Rakúsko v tom však nie je samo. Maroko, ktoré predstavovalo v spotrebe igelitových tašiek veľmoc a po Spojených štátoch sa držalo na druhej priečke v ich spotrebe, sa rozhodlo radikálne zakročiť. Tamojší parlament totižto schválil návrh zákona, ktorý striktne zakazuje distribúciu, predaj, dovoz a výrobu igelitových tašiek.

Veľký krok v rámci ekológie ohlásil aj Lidl, ktorý v žiadnej zo 134 predajní nebude ponúkať najtenšie deväťcentové igelitky, upozornil na to včera na svojom Facebooku. Ročne ich pritom predal takmer 11,5 milióna. Diskont sa zaviazal obmedziť používanie plastov o 20% a dosiahnuť 100% recyklovateľnosť plastových obalov vlastných značiek do roku 2025.

„Máme nastavenú jasnú a dlhodobú stratégiu v téme plasty, ktorá stojí na troch pilieroch: nahradiť – obmedziť – recyklovať. Vyradenie najtenších igelitiek zo sortimentu a ich nahradenie udržateľnejšími a ekologickejšími alternatívami je iba jedným z krokov na našej ceste,“ vysvetlil Martin Nagy, konateľ Lidl Slovenská republika. Všetky opatrenia platia vo všetkých 134 predajniach diskontného reťazca na Slovensku bez rozdielu. Ďalším z konkrétnych záväzkov Lidla je vyradenie plastových výrobkov, ktoré predstavujú ročný objem ďalších 35 ton, čo v súčte s taškami znamená 160 ton plastov.

Najnovšie video