100 km jazdy carsharingom v Košiciach stojí jednu kávu. Takto funguje prepracovaný systém v metropole východu

  • Tvorcovia carsharingu Zhidou mysleli na detaily.
  • Elektromobily sú naozaj výhodné.
  • Za sto kilometrov zaplatíte približne cenu jednej kávy.
  • Správcovia dokážu auto ovládať na diaľku.
strana-2-2
FB
  • Tvorcovia carsharingu Zhidou mysleli na detaily.
  • Elektromobily sú naozaj výhodné.
  • Za sto kilometrov zaplatíte približne cenu jednej kávy.
  • Správcovia dokážu auto ovládať na diaľku.

Zdieľaná ekonomika je jedným z pilierov pre ekologické fungovanie ľudstva. V Košiciach sa o približne tri mesiace spustí carsharing – zdieľanie elektrických automobilov Zhidou.

Myšlienka je to veľmi sympatická. Mnohých ľudí to môže odradiť od kúpi vlastného automobilu, a tým by sa znížil problém s parkovaním, ale aj vyčistil vzduch v mestách, nehovoriac o nižších nákladoch pre občanov. Batéria v elektromobile vydrží približne 10 rokov. S jej výmenou však užívateľ nemá žiadne starosti ani náklady.

Carsharing služba vznikla popri predaji carsharingoveho modelu ZHIDOU D1 Sharing. Spravuje ho teda samotná firma. „Kto má záujem môže si zakúpiť flotilu áut aj so systémom a môžete carsharing prevádzkovať  v ktoromkoľvek meste. Odporúčajú sa mestá s počtom obyvateľov nad 15 000, alebo mestá, kde je MHD,“ informoval výkonný riaditeľ spoločnosti Zhidou Slovakia, Ing. Branislav Kocper Jr., ktorého sme sa spýtali na viaceré praktické veci.

Koľko stál celý projekt s carsharingom?

Pri konečnom počte vozidiel, ktoré veríme, že prevádzkovateľ naplní do dvoch rokov, by mala byť celková investícia na úrovni 1 300 000 EUR.

Aké sú náklady na prevádzku áut?

Vozidlo má v reálnej prevádzke spotrebu cca 8-12kWh na 100 km. Pri cene za 1kWh 0,15EUR je náklad na 100km 1,20 EUR až 1,80 EUR. Pre nabitie elektromobilu stači klasická 230V zásuvka, alebo akákoľvek nabíjacia stanica s adaptérom TYPE 2.

Nabitie za jednu kávu

Prevádzkovateľ v krátkom čase osloví obchodné centrá a dobre lokalizované kaviarne či reštaurácie s možnostou umiestnenia reklamy v Sharengo navigacii (zviditelnenie na mapke, alebo reklamny baner) za oplátku, že sa elektromobil bude môcť nabíjať na parkovacom mieste daného podniku. Aby sa nemusela „naťahovať predlžovačka“ pre nabitie vozidla, zabezpečí prevadzkovateľ jednoduché nabíjačky TYPE 2. Stačí, aby si zákaznik dal v kaviarni 1 kapučíno predtým ako využije elektromobil a danné kapučíno vykryje náklady kaviarni na nabitie vozidla na 100km jazdy.

Čo bude s autom, keď ho užívateľ nechá na nevhodnom mieste, alebo by s ním chcel odísť príliš ďaleko?

Plánuje sa vyhradiť zelená zóna v rámci širšieho centra + 8 záchytných bodov po sídliskách a mestských častiach. V rámci zelenej zóny a záchytných bodov môže klient ukončiť nájom bezplatne (platí iba za odjazdený čas), mimo týchto území je to za poplatok (služba vtedy vyzdvihne elektromobil a dopraví ho na vhodné miesto pre ďalšieho užívateľa). Vozidlá je možné používať iba v rámci Košíc, ak by klient chcel využiť vozidlo mimo Košíc bude si ho môcť prenajať aj na dennej báze.

Ak by mimo prenájmu na dennej báze chcel zobrať vozidlo napríklad do Prešova, tak sa vozidlo spojí s callcentrom a operátor vodiča upozorní, že opúšťa tzv. žltú zónu „od značky koniec mesta Košice“ a poprosí ho, aby sa otočil, najskôr ako to bude možné. V prípade nerešpektovania výzvy nasleduje ešte jedna výzva, po tejto výzve sa vozidlo operátorom odstaví cez vzdialené ovládanie a na miesto je privolaná Sharengo služba. Všetky vozidlá sú monitorované cez GPS, napojené na autodiagnostiku a s možnosťou ovládania na diaľku.

Správcovia vždy vidia, či sa vozidlo nachádza v zelenej zóne alebo na záchytnom bode (Sharengo POINT). Ak áno, je možné vo vozidle ukončiť nájom a CHECKOUTovať sa. Ak nie, nájom pokračuje, alebo je CHECK OUT možný  iba za poplatok.

Keď sa auto náhodou pokazí počas jazdy, čo má vodič robiť?

Vo vozidle je tlacidlo SOS, kedy sa vozidlo okamžite spojí s operátorom, následne k vozidlu príde sharengo služba. Klient sa o nič nestará, sharengo služba mu na miesto prinesie druhé vozidlo. Elektromobily majú značne nižšiu kazivosť ako vozidlá so spaľovacím motorom. Vyplýva to už aj z faktu, že elektromobil sa skladá z iba cca 400 súčiastok.

Keď sa zaviedli v Bratislave zdieľané bicykle, za pár dní niekto desiatky úmyselne poškodil. Nebojíte sa, že tak dopadnú aj tieto autá?

Nie. Vozidlá sú nonstop monitorované a autodiagnostikované. Stači, aby sa poškodilo napríklad svetlo a operátorovi sa to hneď zobrazí na obrazovke. V prípade, že neprebieha nájom a dôjde k poškodeniu, operátor okamžite kontaktuje políciu. V meste bude nonstop premávať sharengo služba, ktorá bude dohliadať na čistotu, nabíjanie a servis vozidiel. Každopádne veríme, že Košičania tento systém privítajú ako službu, ktorá môže zvýšiť ich blahobyt.

Je možné zistiť, kto auto poškodil?

Áno, v prípade že zákaznik sadne do elektromobilu, vozidlo sa ho ako prvé spýta, či sú niekde viditeľné poškodenia, ak áno, spojí sa vozidlo s operátorom. Zákaznik má povinnosť pred nájmom vozidlo obhliadnuť z hľadiska poškodení. Poškodenia, ktoré už boli nahlásené sa mu aj zobrazia na obrazovke ako nahlásené, aby sa neopakovali hlásenia. Následne zákaznik prechádza k hodnoteniu čistoty interiéru a exteriéru, kde sa jeho subjektívne hodnotenie priemeruje a operátorovi sa na obrazovke zobrazuje štatistika, podľa ktorej sharengo služba chodí a čistí vozidlá.

Carsharing má byť lacnejší ako MHD, budú nízke poplatky stačiť na údržbu? A kto bude dotovať zvyšok nákladov?

Je pravdepodobné, že pre niektorých zákazníkov v prípade že si predplatia balíček minút jazdy a budú sa voziť v elektromobile dvaja, bude cena prenájmu pre dannú cestu rozpočítaná na osobu nižšia ako cena lístka MHD potrebného pre rovnakú cestu. Podstatne je aj to, že cesta je zväčša rýchlejšia a zákaznik nie je obmedzovaný zástavkami, ale môže sa dopraviť na miesto, kde potrebuje. Na prevádzku nie sú potrebné žiadne dotácie, zo zisku sa bude vozový park zväčšovať.

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK