Ako jediná slovenská učiteľka sa dostala do raketového centra NASA v Alabame. Na slovenské školstvo má ale ťažké srdce

  • Júlia Jánošíková je učiteľka matematiky, fyziky a informatiky na Základnej škole v Malackách
  • V školstve pôsobí šiesty rok, no je živým príkladom toho, že keď ťa niečo baví, dá sa dokázať aj nemožné
BeFunky-collage (10)
Janosikova Julia, Honeywell
  • Júlia Jánošíková je učiteľka matematiky, fyziky a informatiky na Základnej škole v Malackách
  • V školstve pôsobí šiesty rok, no je živým príkladom toho, že keď ťa niečo baví, dá sa dokázať aj nemožné

A za všetko hovoria nielen jej výsledky so žiakmi, s ktorými sa zúčastňuje rôznych súťaží, ale aj jej vlastné úspechy. Ten posledný sa totiž ešte nepodaril žiadnemu učiteľovi na Slovensku. Júlia, ako prvá učiteľka z našej krajiny, vycestovala do Alabamy, priamo do raketového centra NASA, kde absolvovala 5-dňovú misiu. Niektorí z jej odvážnych kolegov pritom na takúto príležitosť čakajú aj tri desaťročia. Vcítila sa tak do kože astronautov, ktorí zažívajú pocit beztiaže, prechádzajú sa po Mesiaci, alebo sú vyslaní na Mars.

Do raketového centra NASA sa dostala vďaka grantovému programu spoločnosti, ktorá každoročne vyberá pár desiatok učiteľov z celého sveta, 60  % z nich je vždy z USA. Vybrali ju na druhý pokus a na misii zažívala to, čo si bežný človek ani len nevie predstaviť. Napríklad si tu mohla vyskúšať sadnúť si na stoličku, ktorá z váhy človeka spravila jednu šestinu.

Zobraziť celú galériu (4)
zdroj: Janosikova Julia

Na zvlnenom a prispôsobenom teréne si vyskúšala, ako sa cítil prvý človek na Mesiaci a tiež absolvovala simuláciu beztiažového stavu či prežila misiu na Marse. Ako súčasť 16-členného tímu sa dostala aj do špeciálnych kapsulí, ktoré by raz v budúcnosti na tejto planéte mohli naozaj stáť. Reálny tréning astronautov je však podľa nej oveľa náročnejší zo psychickej aj fyzickej stránky. Byť však učiteľom v slovenských pomeroch sa niekedy môže zdať ešte ťažšie ako samotná profesia astronauta.

“Je to poslanie. Učím iba šiesty rok, ale zistila som, že je to presne to, čo ma napĺňa. Nie vždy je to jednoduché, ale bojujeme ako asi  každá škola a snažíme sa žiakov nielen niečo naučiť a odovzdať im svoje vedomosti, ale hlavne vzbudiť ich záujem dozvedieť sa niečo nové, vedieť, kde si nájsť rôzne informácie a ako pozitívne využívať technológie, ktoré nás obklopujú,” hovorí ambiciózna učiteľka pre portál zahori.sk.

Zobraziť celú galériu (4)
zdroj: Janosikova Julia

Aj keď Júlia má svoju prácu naozaj rada, samotný školský systém na Slovensku jej veľkú radosť nerobí. Aj podľa nej všetko začína pri financiách. Nie však pri financiách ohodnotenia učiteľov, ale pri financovaní vybavenosti škôl a žiakov pomôckami.

“Je nemysliteľné, aby učitelia v 21. storočí museli riešiť, či vytlačia písomnú prácu na A4 alebo na A5 tak, aby ušetrili papier. O tom, koľkí učitelia to už vzdali a používajú vlastné tlačiarne a vlastný papier ani nehovorím. A to je len začiatok. Riaditeľ školy je na to, aby riadil, manažoval školu a nie aby písal projekty a prosil o to, aby mohol trochu zatraktívniť školský proces. Je krásne vidieť príjemné farebné triedy, ktoré sú inšpiratívne a rozbíjajú stereotypy. Vedela by som si predstaviť triedu s kreslami a  lehátkami či tulivakmi, kde by žiaci mali pohodlie a nemuseli by sedieť vo formálnych laviciach,” hovorí Júlia.

Júlia sa snaží robiť všetko preto, aby vyučovanie nebolo len o sedení v laviciach a učení sa teórie, ktorú žiaci nevedia v praxi využiť. Proaktívna učiteľka je známa tým, že svojich žiakov zapája do všemožných súťaží. Minulý rok sa so žiakmi zúčastnila napríklad celosvetového programu s projektom Kinetická energia a dostali sa aj na celosvetové fórum v Budapešti E2 pripravené spoločnosťou Microsoft.

Ďalším zaujímavým projektom, ktorého boli jej žiaci súčasťou, bol projekt Skype a thon, čiže 48 hodín skypovania po celom svete s učiteľmi a žiakmi, kde sa žiaci mohli dozvedieť o tom, ako to v škole funguje po celom svete a zároveň si precvičiť jazyk a logické myslenie.

“Zároveň sme sa zapojili do Minecraftu a súťaže s týmto programom. Jeden zo žiakov, ktorý postúpil až do celoslovenského výberu, predtým nebol excelentným fyzikárom alebo informatikom.

Ale jednoducho mu toto sadlo a pripravil v Minecrafte aktivitu na dejepis, v ktorej vytvoril historické prostredie a v ňom úlohy, ktoré žiaci majú splniť na to, aby sa dostali ďalej. Prepojil informatiku, dejepis, matematiku a fyziku, využil svoje logické myslenie a vytvoril veľmi zaujímavú aktivitu,” dopĺňa Júlia. Nám už nezostáva nič iné, len držať Júlii a jej kolegom palce a veriť, že učiteľom s takouto ukážkovou snahou bude na Slovensko stále viac.

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech