Karolína so svojou značkou Folková vracia tradície a výšivky do slovenských ulíc

  • To, že dnes nakupujeme v reťazcoch neznamená, že handmade práca tu nemá svoje miesto
  • Karolína Hrušková je jednou zo Sloveniek, vďaka ktorým naše folklórne tradície nevymierajú
  • Jej značka Folková je na svete 2 a pol roka a šatníky ľudí už obohatila o stovky vyšívaných kúskov
zdroj: Folková
  • To, že dnes nakupujeme v reťazcoch neznamená, že handmade práca tu nemá svoje miesto
  • Karolína Hrušková je jednou zo Sloveniek, vďaka ktorým naše folklórne tradície nevymierajú
  • Jej značka Folková je na svete 2 a pol roka a šatníky ľudí už obohatila o stovky vyšívaných kúskov

Slovensko sa môže pýšiť nielen prírodným bohatstvom, ale aj pestrosťou ľudovej kultúry a tradícií. Napriek tomu, že žijeme v 21. storočí, nemusíš sa hanbiť dopriať svojmu šatníku nejakú tu výšivku či folklórny prvok. Práve naopak, ukážeš tým, že vieš byť originálny a si hrdý na naše tradície. Nebyť skvelých a šikovných ľudí po celom Slovensku, ktorí náš tradičný folklór stále udržiavajú pri živote, možno by si túto možnosť nemal. Jedným z takýchto ľudí je aj Karolína Hrušková, ktorá prerazila so svojou handmade značkou s príznačným názvom Folková.

Mladá Slovenka odmalička rada tvorí a handmade záľube prepadla už počas štúdia. „Folklór je u nás na Horehroní na každom kroku v každej podobe – slávnosti, staré drevenice, kroje. Vďaka tomu som ním obklopená a je to pre mňa prirodzené. K výšivke som sa však dopracovala postupne tak, že som popri škole začala vyšívať doplnky pre seba a kamarátky. Odvtedy nerobím v podstate nič iné, len šijem a vyšívam,“ povedala pre Startitup Karolína.

Jej doplnky sa ľuďom tak zapáčili, že zákazníkov len pribúdalo. Dnes je jej značka Folková na svete už 2 a pol roka a na konte má viac takmer 500 predaných výrobkov. A keďže ich Karolína stále vyrába sama a vlastnými rukami, je to naozaj úspech. Najviac sa špecializuje na výrobu vyšívaných opaskov, sukní či tašiek, ale aj pánskych doplnkov, ako sú motýliky a kravaty. Čarovné drevené a vyšívané motýliky tvorí aj v dámskej verzii.

Nie každému sa podarí posunúť svoj handmade projekt z kategórie „hobby“ do kategórie „biznis“, Karolína to však dokázala. „Folkovej sa dnes venujem naplno, je to moje zamestnanie, ktoré ma živí a baví,“ prezradila Startitup. Nemusí tak tráviť celé dni v zamestnaní, ktoré by ju nebavilo, ale môže sa realizovať vo svojom ateliéri, kde dokáže zužitkovať všetky mnohé zručnosti. „Chcela by som pokračovať v tom čo robím a zdokonaľovať sa po každej stránke, či už je to šitie, vyšívanie alebo marketing,“ dodala.

Karolína sa snaží rozvíjať aj v rôznych technikách. Záľuba vo folklóre ju tak napríklad priviedla k modrotlači, ktorá je dnes naozaj vzácnosťou a je za ňou také malé majstrovstvo. Každý jeden predmet vyrobený modrotlačou je originálny a ručne potlačený a zafarbený indigom. Rovnako unikátne sú aj výrobky precízne zdobené výšivkou, ktorá je buď z Karolíninej hlavy alebo je inšpirovaná tradičnými slovenskými vzormi, napríklad z oblasti Čataj.

Pri výrobe doplnkov Karolína využíva najmä prírodné materiály, ako je ľan, režné plátno či koža, ktoré nájdeš aj na jej najnovších vyšívaných taškách. Sú vyšívané ľúbostným motívom a pomenované krásnymi slovanskými menami Poľana, Slavena či Živena. Výšivka jednej takejto tašky trvá Slovenke približne dva dni. Na každom jednom kúsku si totiž dáva maximálne záležať, aby mohol jeho nositeľke dlho robiť radosť.

Výroba týchto unikátnych kúskov odzrkadľuje skutočnú hodnotu ručnej práce. Nie je to len o samotnom šití, ale každý jeden kus musí autorka navrhnúť, naskicovať výšivku, a keď je všetko hotové, treba ho nafotiť, zabaliť a poslať zákazníkovi. Netreba zabudnúť na komunikáciu s klientmi a vybavovanie objednávok. Niekedy to vie byť riadna fuška, no Karolínu to neprestáva baviť a robí to s láskou. Výsledok je vidieť nielen na spokojných zákazníkoch, ale aj v slovenských uliciach, ktoré sú vďaka nej o čosi pestrejšie. :)