Ministerstvo dopravy radikálne upravuje zákon. Uber má doteraz najväčšiu šancu sa vrátiť

  • Zmena zákona má prospieť cestujúcim aj vodičom
  • Uber by sa na základe zmeny zákona mohol vrátiť na náš trh
  • Prilepší si aj štátna kasa
 srcset
Uber
  • Zmena zákona má prospieť cestujúcim aj vodičom
  • Uber by sa na základe zmeny zákona mohol vrátiť na náš trh
  • Prilepší si aj štátna kasa

Zákon, ktorý predložil minister dopravy a výstavby Árpád Érsek, môže mať za následok vrátenie Uberu na náš trh. Zmeny, ktoré navrhuje, by mohli upraviť zákon tak, aby zodpovedal podmienkam a možnostiam 21. storočia, čo by uvítali nielen šoféri, ktorí si chcú privyrobiť. Ak by teda zákon prešiel, znamenalo by to, že voziť by mohli aj vodiči, pre ktorých to nie je hlavná zárobková činnosť. Ak novel zákona prejde prípomienkovaním a bude schválená, Taxify nemusí byť jediná služba, ktorá bude u nás pôsobiť. 

Nové pravidlá chránia cestujúcich 

Podľa nových dodatkov a úprav zákona na prevádzkovanie dispečingu stačí mať sídlo v členskom štáte Európskej únie, čiže nemusí ju mať na Slovensku. Udeľuje sa na rovnaké obdobie ako koncesia, čiže 10 rokov. Podľa ďalšieho dodatku, vodič by mal prepravovať cestujúcich po najkratšej možnej trase, na inú trasu si musí vyžiadať súhlas cestujúcich alebo ju cestujúci môže navrhnúť.

To by mohlo zamedziť jazdeniu zbytočne dlhými trasami, ktoré sa používajú ako pasca na turistov. Ďalšiu vec, ktorú bere novela zákona do úvahy, je posielanie bločkov za jazdu elektronicky, touto formou posiela údaje o jazde Uber a používa to aj Taxify. Tarifné podmienky stačí mať po novom taktiež v digitálnej podobe. Ďalšia zmena v zákone by mala byť absencia povinnosti absolvovať psychotesty pre vodičov taxi služby.

Prípomienok bolo viacero, spochybňuje sa presnosť GPS

Cech Taxi Bratislava samozrejme nesúhlasil s niektorými návrhmi. Podľa ich pripomienky služby ako Taxify či Uber nie sú službami zdieľanej ekonomiky, ale služby, ktoré sú zamerané na generovanie zisku. Taktiež sa cechu nepozdáva fakt, že na meranie vzdialenosti a ceny sa môže používať iný prístroj ako taxameter. Tým pádom by chceli zamedziť aplikáciam, ktoré používa Taxify a Uber na vymeranie dĺžky trasy a ceny, ktorá z toho vyplýva.

Argumentujú aj napríklad tým, že GPS je nepresné a podľa každej aplikácie vymeriava vzdialenosť  inak, zároveň spochybňujú presnosť GPS, keďže stabilita internetového signálu nie je vždy garantovaná. GPS je medzinárodné uznávanou navigačnou normou, ale zrovna na Slovensku jej presnosť zrazu nevyhovuje. V iných krajinách s týmto problém napríklad nemali. Vodič nejednej taxislužby tiež používa GPS zariadenie aby sa dostal na miesto určenia ale v takomto prípade im to nevadí. 

Nie všetky taxi služby však tvrdohlavo oponujú zmenám, ktoré sa snaží zákon priniesť. Dokonca ani nie sú nepriateľsky nastavené akejkoľvek konkurencií, jedna z nich je aj HOPIN. „V HOPINe vítame akúkoľvek formu legálnej konkurencie, pomáha potrebnému skvalitňovaniu služieb v oblasti nášho pôsobenia. Už v roku 2012 sme ako prví zmenili spôsob objednávania taxíkov na Slovensku a v medziach aktuálnych zákonov neustále skvalitňujeme služby a prinášame inovácie s cieľom zjednodušenia dopravy v mestách na Slovensku a zahraničí” vyjadril sa pre Startitup, generálny riaditeľ HOPINu, Martin Baran.

Peniaze do štátneho rozpočtu 

Zmena novely počíta aj s peniazmi ktoré poputujú do štátneho rozpočtu. Podľa odhadov ministerstva do konca roka 2019 by mohla štátna kasa zarobiť 631 500 eur. V roku 2020 a 2021 ráta už s príjmamy vo výške takmer milióna eur do štátnej kasy. Toto všetko môžu byť iniciatívy, ktoré by viedli k schváleniu zákona.

Najnovšie video