Na Slovensko mieri módny gigant Primark, no má pár výhrad

  • Primark má schválenú expanziu na slovenský trh
  • Chýbajú však zamestnanci aj dostatočne veľké priestory
BeFunky-collage (14)
flickr
  • Primark má schválenú expanziu na slovenský trh
  • Chýbajú však zamestnanci aj dostatočne veľké priestory

Slovenská ekonomika rastie a spolu s ňou sa darí aj maloobchodnému predaju. V roku 2017 sme vďaka tomu boli svedkami, že na trhu pribudlo množstvo svetových značiek ako Domino´s pizza či parfumérie Douglas. Novinky možno očakávať aj v roku 2018. Hoci konkrétne plány zatiaľ zástupcovia značiek taja, už teraz sa hovorí o takých zvučných obchodoch ako Primark, sieť kaviarní Costa Coffee či športové oblečenie Jack Wolfskin.

Napríklad írsky predajca oblečenia Primark je plne pripravený vstúpiť na slovenský trh o dva roky, no má pár výhrad. V prvom rade mu chýbajú ľudia. „V jednej prevádzke by potreboval naraz zamestnať 300 až 400 vyškolených ľudí,“ uvádza Peter Pohanka, riaditeľ oddelenia prenájmu maloobchodných priestorov realitno-poradenskej spoločnosti CBRE pre tovarpredaj.sk.

Podľa jeho slov majú pri expanzii problém s chýbajúcimi ľuďmi aj značky, ktoré chcú otvoriť na výrazne menších plochách, a teda hľadajú aj menej pracovnej sily.

Primark na svoju filiálku potrebuje zhruba päť až osem tisíc metrov štvorcových. Výnimkou nie sú ani väčšie prevádzky, niektoré majú aj 14-tisíc metrov štvorcových. Írsky predajca sa pritom na Slovensko intenzívne pozerá už niekoľko rokov, chýbajúca plocha ho však brzdí.

„V súčasnosti nie je obchodné centrum alebo pripravená budova v rámci centra, ktorá by bola schopná obsiahnuť takú veľkú prevádzku. To samotný horizont vstupu na slovenský trh limituje na minimálne dva roky,“ pokračuje Peter Pohanka pre tovarpredaj.sk. Ako však dodáva, v stratégii expanzie je trh schválený, takže na Slovensko Primark prísť chce.

Primark má svojich fanúšikov po celom svete. Avšak svoje predajne nemá v každej krajine a nie je dostupný ani online predaj. Preto zákazníkom neostáva nič iné, len navštíviť jednu z 257 predajní po svete. Primark má najviac pobočiek v Rakúsku, Nemecku, Veľkej Británii či USA. Najbližšia predajňa leží len kúsok od Viedne, v nákupnom centre G2 shopping.

Primarku sa momentálne darí získavať nových zákazníkov aj od konkurencie. Ročný zisk Primarku za rok 2017 vzrástol o 7 % na 735 miliónov libier. Je to o 150 miliónov libier viac ako v prípade jeho konkurencie Marks Spencer. Vstup Primarku na nemecký trh ovplyvnil aj ziskovosť švédskej spoločnosti Hennes & Mauritz (H&M). Tá vytvorila v prvom fiškálnom štvrťroku čistý zisk 2,5 miliardy švédskych korún (262 miliónov eur), čo je medziročný pokles o 3,5 %. Dôvodom je silná konkurencia v odvetví.

Rýchla móda za malé peniaze

Primark má hlavné sídlo v írskom Dubline, vyznačuje sa obrovskou návštevnosťou a trendovými kúskami za nízke ceny. Spoločnosť nakupuje vo veľkom, využíva lacné zdroje, jednoduché designy a látky, a to jej umožňuje predávať lacno.

Nízka cena, ktorá vyhovuje kupujúcim však nie je dobrou správou pre ľudí, ktorí za pár centov v továrňach Bangladéši šijú obrovské množstvo tejto rýchlej módy. Masívny záujem ľudí o lacné oblečenie samozrejme nie je výhrou ani pre našu planétu, ktorú denne zahlcujú tony nevyužitého oblečenia, ktoré bolo ešte minulý mesiac trendy. Len v Európe je to ročne až 16 mi­li­ó­nov ton tex­tilu, kto­rého je treba sa zba­viť. Z veľ­kej časti končí na sk­lád­kach.

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá