Na strednej založili vlastnú značku ponožiek. Len 18-roční Slováci to dokázali a ukážu ti, prečo treba ísť za svojou vášňou

  • Podnikanie nie je jednoduché v žiadnom veku.
  • No predstav si, že si na strednej škole a namiesto toho, čo si dáš cez veľkú prestávku v bufete riešiš, či boli tvoje ponožky správne dodané.
  • Toto je jemný opis reality, ktorú denne zažívajú chalani z Ponshu - Martin Fekete, Filip Čermák a Jaroslav Ďurfina.
  • Strach je jedna vec, čo títo chalani fakt nepoznajú a slúžia ako super príklad pre všetkých mladých ľudí. Jednoducho nasledujú svoju vášeň a užívajú si ju.
zdroj: archív Ponsh/facebook.com
  • Podnikanie nie je jednoduché v žiadnom veku.
  • No predstav si, že si na strednej škole a namiesto toho, čo si dáš cez veľkú prestávku v bufete riešiš, či boli tvoje ponožky správne dodané.
  • Toto je jemný opis reality, ktorú denne zažívajú chalani z Ponshu - Martin Fekete, Filip Čermák a Jaroslav Ďurfina.
  • Strach je jedna vec, čo títo chalani fakt nepoznajú a slúžia ako super príklad pre všetkých mladých ľudí. Jednoducho nasledujú svoju vášeň a užívajú si ju.

Ahojte chalani, aké ponožky máte práve na sebe?

Ponshky Folklórky, síce cieľovka pri nich boli skôr baby, my ich nosíme tak zo vzdoru :D

Nie je to dávno, čo ste oslavovali plnoletosť, čo vás motivovalo k tomu, aby ste založili firmu? Vaši spolužiaci trávia voľný čas asi inak. :)

Tento projekt je jednoducho obraz našej sebarealizácie. Mali sme túžbu založiť niečo vlastné, firmu, so všetkým čo k tomu patrí. Takisto sme boli povzbudení faktom, že podnikať na strednej škole sa naozaj oplatí. S ohľadom na dane a odvody je stredná to najlepšie obdobie na podnikanie v živote vôbec.

Na začiatku sme v sebe mali veľkú dávku entuziazmu a keď sa na to pozeráme s odstupom času, tak aj naivity. Rozumná dávka naivity je však kľúčová, ak sa chce človek niečo naučiť. Veľakrát pri tom padne na hubu, ale vtedy práve príde učenie a vytriezvenie. Čarovné je na tom to, že keďže sme stále na strednej a nemáme viac-menej žiadne záväzky (prepáč láska) tak sa takýchto biznis pádov vôbec nemusíme báť a práve naopak, môžeme sebavedome testovať, či svet okolo nás naozaj funguje, tak ako si myslíme.

Ponsh sme od začiatku brali ako cestu, ktorou sa môžeme naučiť veľa zručnostiam, hlavne tým aplikovaným, s ktorými nám škola veľmi nepomôže.

Prečo práve ponožky? Stojí za tým nejaký super príbeh, či si len ráno nevedel nájsť čistý pár?

Celý nápad vznikol začiatkom roka 2015, keď sme ako členovia žiackej školskej rady Gymnázia Golianova v Nitre chceli priniesť našej škole niečo jedinečné vo forme školského merchu. Snažili sme sa o niečo originálnejšie ako mikiny alebo tričká, ktoré má asi každá škola. Prišli sme so školskými ponožkami. Nápad zožal veľký úspech – za jedinú prestávku sme vypredali celú zásobu, dokonca sa nám ozývali bývalí študenti zo zahraničia, či by sa im nejaké neušli.

Tento úspech nám naznačil, že ľuďom vieme priniesť pridanú hodnotu aj takou maličkosťou ako sú ponožky. Inšpirovalo nás to k založeniu Ponshu. Úmysel bol od začiatku jasný, vyrábať slovenské ponožky s unikátnym, lokálnym designom a s nadštandardnou kvalitou. Tak vznikla naša stránka www.ponsh.sk a v nadväznosti na to prvé 2 Ponshky – Krivánky a Mish Mashky.

Ako to je u vás s financovaním firmy? Predpokladám, že to vzhľadom na váš vek zaujíma veľa ľudí.

Čo sa týka budgetu, tak celé je to financované z nami našetrených peňazí z brigád, narodenín, polievačiek a podobne. V Ponshi sa nám našťastie tieto finančné prostriedky podarilo zhodnotiť, ale stále ich nechávame v projekte, iba raz sme si dali povianočnú výplatu :D. Super je, že aj napriek malému začiatočnému kapitálu sa nám podarilo pomaly, ale isto rozbehnúť čím sa nám potvrdilo, že biznis nemusí vždy vyžadovať obrovský kapitál. Peniaze naďalej v projekte nechávame hlavne preto, lebo veľkosť kapitálu tiež veľmi ovplyvňuje naše možnosti do čoho všetkého môžeme ísť a tým aj nepriamo, čo všetko sa môžeme naučiť. Nehovoriac o učení sa zodpovednosti, ktorú prináša väčší tok peňazí.

Na trhu je veľa značiek, ktoré predávajú ponožky. Čím sú vaše Ponshky jedinečné?

Sme mladí ľudia, ktorí robia dizajny pre podobne zmýšľajúcich ľudí. Snažíme sa robiť každý dizajn jedinečným a hlavne sa chceme vyhnúť klasickým ponožkovým vzorom typu guľôčky, pásiky a hviezdičky. Držíme sa istého štandardu kvality, ktorý chceme garantovať svojim zákazníkom. Každý náš design má svoj vlastný príbeh, v ktorom je vyjadrené, práve prečo sme ho vytvorili. Ďalej sa s naším publikom  snažíme cez sociálne siete komunikovať čo najviac kreatívne.

Vaše designy sú naozaj originálne a symbolizujú Slovensko. Kto ich vymýšľa?

Inšpiráciu na Ponshky berieme všade okolo nás. Ak nás zaujme nejaký vzor, skúsime ho prekresliť a vložiť na dizajn ponožky, ktorý potom ukazujeme kamarátom a zbierame feedback. Napríklad také Folklórky vznikli čistou náhodou, keď sme na internete zazreli ľudové stuhy do vlasov. Hneď sme ich prekreslili do “ponožkovej” formy a dlho netrvalo, kým nové Ponshky boli na svete. Pri návrhoch sa takisto snažíme spolupracovať aj s ďalšími mladými kreatívnymi ľuďmi, o ktorých na Slovensku nie je núdza.

Ponožky sú vyrábané na Slovensku. Bolo pre vás ľahké nájsť továreň na výrobu u nás? V čom je výhoda výroby doma?

Na začiatku sme mali isté problémy s neochotou a hlavne spoľahlivosťou dodávateľov, ale nakoniec sme to vyriešili a aj z tohto sme si odniesli cennú lekciu. “Kupujme slovenské výrobky.“, je dnes naozaj klišé, ktoré počujeme z každej strany, ale táto myšlienka je hlboko zakorenená v Ponshi.

Kupovaním výrobkov so Slovenska jednoducho dávame nám všetkým – Slovákom prácu, čo je pre nás z Ponshu nesmierne motivujúce. Najväčšia výhoda mať lokálneho dodávateľa z biznis hľadiska je asi flexibilita, keďže ho máme v skutku nablízku, vieme rýchlo implementovať zmeny a takisto je ľahšie si udržiavať štandard kvality.

Máte pocit, že práve „Made in Slovakia“ priťahuje viac ľudí?

V poslednej dobe vidíme stále viac nápisov “Made in Slovakia”, čo nás teší, lebo sa Slovensko ukazuje v dobrom svetle aj v zahraničí. Slovákom začína záležať na tom, aké výrobky kupujú a dajú si viac a viac záležať na kvalite produktu. Slovensko sa určite nemusí hanbiť za svoje výrobky, preto by bola veľká škoda, keby sme ich nahrádzali zahraničnými iba kvôli nižšej cene.

Ste ešte stále na strednej škole. Ako je to s učiteľmi? Cítite podporu z ich strany?

Všetci učitelia, ktorí o Ponshi vedia sú celým nápadom nadšení. Párkrát sa nám dokonca stalo, že za nami prišli s novými nápadmi na dizajn. Celkovo sme veľmi radi za to, akých otvorených (aspoň väčšinu) učiteľov máme. Veľakrát treba vybavovať niečo ráno, keď je väčšina ľudí v práci, no my máme celý týždeň školu od 8.00.

V tomto je to dosť nevýhoda, ale naliehavé veci sa nám zatiaľ darí riešiť cez voľné hodiny a veľké prestávky. V škole nie sme nijako zvýhodňovaní, môžeme akurát tak argumentovať dobrou výhovorkou, keď cez hodinu riešime niečo na mobile ohľadom Ponshu a nedávame pozor :D

Premýšľate aj nad vysokou školou? Myslíte, že práve vďaka tomu, že už rozbiehate vlastnú firmu, máte iný pohľad na vzdelanie?

Áno, všetci chceme ísť na výšku. Myslíme si, že by sme by sme bez nej o niečo ukrátení. Výška pre nás neznamená iba samotné učenie, sú to pre nás skôr nové kontakty a rozšírenie obzorov.

Naše podnikanie nám dodalo viac sebavedomia, rozlišovať ktorá činnosť v škole reálne vedie ku niečomu užitočnému alebo nie. Dnes je internet neobmedzeným zdrojom, kde sa dokáže človek naučiť takmer všetko, ak má chuť trochu obmedziť facebooky a vystúpiť zo svojej komfortnej zóny. Stále si však myslíme, že dobrá škola má v živote človeka nenahraditeľné miesto.

zdroj: archív Ponsh

Nakoniec nám povedzte, aké sú teda vaše budúce plány s ponožkami. Plánujete ich predávať aj mimo Slovenska?

Jasné, chceli by sme expandovať aj mimo Slovenska, najskôr však chceme Ponsh etablovať na Slovensku. Do budúcna chceme pokračovať vo vytváraní minimálne rovnako úspešných dizajnov, ako doteraz. Samozrejme plánujeme spolupráce s väčšími kamennými obchodmi či slovenskými lokálnymi podnikmi. Takisto budeme pokračovať spoluprácami s rôznymi firmami, ktorým poskytujeme komplexné služby pri výrobe ich reklamných ponožiek.

Niečo, čo by ste chceli odkázať našim čitateľom? 

Určite aby sa nenechali odrádzať negatívnymi názormi zo svojho okolia. V Ponshi nám veľa ľudí, aj celkom blízkych hovorilo, že to je strata času a že nemáme riskovať. My sme ich našťastie nepočúvali a aj preto sa Ponsh podarilo premeniť z výplodu našej fantázie na niečo skutočné, so svojím vlastným životom. Bola to a stále to je jazda.