Natália uspela na zahraničnom trhu s jej netradičným produktom. Teraz mieri na Slovensko

  • Natáliu Leškovú už nebavil kancelársky stereotyp
  • Vymyslela si preto vlastný biznis, ktorý postavila na výrobe detských stanov, teepee
  • Najskôr prerazila v zahraničí a teraz mieri na domáci trh
stan
Elen Living
  • Natáliu Leškovú už nebavil kancelársky stereotyp
  • Vymyslela si preto vlastný biznis, ktorý postavila na výrobe detských stanov, teepee
  • Najskôr prerazila v zahraničí a teraz mieri na domáci trh

Samotná myšlienka vznikla na jeseň v roku 2014. Po dlhších úvahách, absolvovaní školy dizajnu v Prahe a paralelne skončení materskej dovolenky sa Natália rozhodla nevrátiť sa späť do administratívneho života, ktorý viedla pred narodením detí. Jej predstavou bolo podniknúť niečo, pričom by mohla byť stále s deťmi a zároveň by robila niečo, čo ju baví a môže sa tým uživiť.

“S nápadom som oslovila moju kamarátku a susedu z detstva, ktorá je veľmi šikovná krajčírka. Spojili sme sily a s podporou a skúsenosťami môjho manžela začala naša spoločná cesta s názvom Elen Living,” hovorí o začiatkoch podnikania Natália pre Startitup.

Keďže v začiatkoch podnikania mala Natália deti vo veku, v ktorom ich neustále fascinovalo vytvárať si rôzne „bunkre“ z gauča, deky a stoličiek, rozhodla sa nájsť niečo, čo by im hru vylepšilo. A podarilo sa jej to. Vymyslela niečo, čo sa vtedy zháňalo len veľmi ťažko, a teda špeciálne stany teepee. „Prvý stan bol, samozrejme, vyrobený pre moje deti, ktoré ho podrobili akejsi skúške. Všetko dopadlo k obojstrannej spokojnosti, a tak som sa do toho pustila. Doteraz ho nosievame na piknik k lesu, k jazeru aj na záhradu,” hovorí Natália.

A čo dalo mladej podnikateľke na rozbehu vlastnej značky Elen Living najviac zabrať? Natália priznáva, že, prekvapivo, veľmi obtiažne bolo nájsť tých správnych dodávateľov. Na jednej strane boli predstavy a na tej druhe realita, ktorú nebolo jednoduché zrealizovať lusknutím prsta.

“Napríklad drevené tyče, ktoré majú špecifickú veľkosť, nechcel spočiatku vyrábať absolútne nikto. A to najmä kvôli ich dĺžke, malému priemeru a riziku krútenia sa,” opisuje komplikácie Natália.

Úspech v zahraničí

Natália svojím jedinečným produktom neprerazila hneď na Slovensku. Jej záujmy smerovali na zahraničné trhy. Dôvod bol jednoduchý. Rýchlo si uvedomila, že aj v zahraničí bol v tom čase dopyt po produkte, ktorého výrobe sa venovala. “Zahraničný  trh sa mi javil oveľa väčší, tak som to využila. Príliš dlho som nepremýšľala, produkty som začala predávať cez rôzne kanály, ktoré združujú handmade výrobcov,” hovorí.

Natália priznáva, že práve zahraničný trh jej pomohol k rozbehu, a až neskôr bola viac viditeľná a úspešná aj na doma. Jej stany už potešili deti takmer vo všetkých európskych krajinách, USA, Austrálii ale i Ázii ako napr. v Taiwane a Singapure.

Dnes už Natália začína pociťovať, že sila konkurencia v zahraničí začína byť citeľnejšia. Momentálne je tak pre ňu český a slovenský trh veľmi perspektívny, nakoľko tu dopyt po jej výrobkoch neustále pretrváva. 

V priemere je dnes Natália schopná predať rádovo niekoľko desiatok kusov produktov mesačne a značka Elen Living ju bez problémov uživí. Cena stanov sa pohybuje od 105 eur za malé stany až po 184 eur v prípade špeciálnych maxi stanov. Najväčší odbyt je pred Vianocami, nakoľko ide o veľmi netradičný a nápaditý darček.

Urobila by si pri zakladaní biznisu dnes niečo inak?

“Myslím, že nie. Najprv som si myslela, že produkt by mohol byť vždy ešte o niečo lepší, a že predaj spustím, až keď ho doladím do posledného detailu. Avšak časom som zistila, že nie je potrebné na to nutne čakať, a že ten zbytok sa doladí aj za pochodu,” hovorí Natália.

Natália nám prezradila aj jej ambiciózne plány do budúcna. Pripravuje totiž novinku, ktorá doplní jej značku. Pôjde o konštrukčne zložitejší produkt. “Vzorky sú už vyrobené a verím, že v najbližšej dobe sa mi ho podarí úspešne uviesť na trh,” hovorí Natália.

Ide o drevený výrobok, ktorý jednoznačne skrášli nielen detskú izbu, ale určite sa bude hodiť ako solitér aj do obývacej izby, predsiene alebo haly. Natália ho má dokonca chránený priemyselným vzorom. Poslúži ako úložisko pre všetky potrebné veci detí, ale aj dospelých. “Všetko je to len o fantázii,” dodáva Natália.

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá