Niektoré reťazce majú nadštandardný podiel slovenských výrobkov, no aj tak milujeme nákupy v Rakúsku

  • Podiel slovenských produktov na pultoch predajní rastie
  • Absolútnym víťazom je COOP Jednota
  • Mnohí aj tak preferujú nákupy v zahraničí, čím trpí nielen naša ekonomika
BeFunky-collage (8)
Valach - tradičné slovenské a české výrobky
  • Podiel slovenských produktov na pultoch predajní rastie
  • Absolútnym víťazom je COOP Jednota
  • Mnohí aj tak preferujú nákupy v zahraničí, čím trpí nielen naša ekonomika

V roku 2018 sa v našich obchodoch objavilo o niečo viac slovenských potravín. Momentálne je to 37,7%, čo predstavuje nárast o 0,5% v porovnaní s minulým rokom, uviedla to Potravinárska komora Slovenska (PKS).

Taktiež je cítiť aj zvýšenú snahu obchodných reťazcov získať slovenských dodávateľov. Predsa len, ľudia slovenské výrobky začínajú vyslovene vyhľadávať. Reťazce preto reagujú.

Najviac slovenských potravín nájdeme v regáloch reťazcov COOP Jednota. Tá deklarovala zastúpenie slovenských výrobkov na úrovni 70%. Uvedené percento je evidované z predajných dát, čím skupina COOP Jednota potvrdzuje prvenstvo najväčšieho predajcu slovenských výrobkov na Slovensku. Spoločnosť COOP Jednota Slovensko, spotrebné družstvo v roku 2017 zvýšila zisk o 86%, na 22 498 € a tržby jej narástli o 17% na 44,69 mil.€.


Hneď za ňou je CBA s podielom lokálnych výrobkov 50%. Spoločnosť CBA Slovakia, a.s. v roku 2017 zvýšila stratu z -185 116€ na -3,434 mil.€ a tržby jej klesli o 4% na 136,3 mil.€.

Najmenej slovenských výrobkov je v reťazci Lidl, ktorý dosiahol 16%. Lidl Slovenská republika, v.o.s. v roku 2016 zvýšila zisk o 15% na 97,23 mil.€ a tržby jej narástli o 7% na 1,044 mld.€. Podiel slovenských výrobkov v Lidli mierne vzrástol rovnako ako v prípade Tesca a CBA, naopak poklesol v Metre.

Najväčší podiel zastúpenia slovenských výrobkov je v kategórii mlieko (67%), voda a minerálky (55%), pivo, víno, liehoviny a destiláty (49%) a balené mäsové výrobky (47%).

Zmena aj v tomto prípade môže prísť zdola

Aj keď mini slovenské regály a malí dodávatelia zvýšenie podielu slovenských potravín sami o sebe neprinesú sú cestou, ako dostať na pulty kvalitné potraviny z regiónu. Cieľom je podľa prezidenta PKS Daniela Poturnaya návrat k podielu slovenských potravín nad 50%.

Na Rakúsko stále nedáme dopustiť

Tak ako si pochvaľujeme domáce výrobky priamo z fariem, rovnako sa naháňame aj za nákupmi v susednom Rakúsku. Nezabúdajme však na to, že nákupom v zahraničí platíme za nakúpený tovar v danej krajine aj DPH, čím podporujeme ekonomiky cudzích štátov a nie toho, ktorého ekonomiku by sme mali podporovať zo všetkých najviac – Slovenska.

Domácim potravinám a domácim výrobcom potravín týmto správaním veľkú podporu nedávame. Do Rakúska chodí nakupovať aj veľa vysokých štátnych úradníkov a členov vlády. Čo ich motivuje vycestovať za nákupom? Niektorí chodia za lepšou kvalitou, iní za výhodnou cenou.

Prečo však nevytvárajú podnikateľom na Slovensku porovnateľné podmienky, aby nemuseli ani oni cestovať za nákupmi? Daňové a odvodové zaťaženie vrátane DPH na potraviny na Slovensku patrí k najvyšším v EÚ. Je to ako v rozprávke O pyšnej princeznej. Ak si chcel obuvník zaspievať, musel si odskočiť do susedného kráľovstva.

Na Slovensku pritom máme firmy, ktoré vedia vyrobiť aj veľmi kvalitné potraviny. Samozrejme, že za kvalitu treba aj zaplatiť. Ako príklad možno uviesť Pekáreň Ďuroška v Rosine, či Mäso Parížek z Martina.

Tieto firmy sú známe tým, že vyrábajú svoje produkty z kvalitných surovín a nepridávajú do svojich výrobkov rôzne „vylepšováky“. To ako sa napr. týmto firmám bude dariť v budúcnosti, závisí do značnej miery od nás, konzumentov. Niečo totiž nie je v poriadku, ak zo zahraničia dovážame výrobky pochybnej kvality a von posielame naozaj špičkové produkty.

Ak teda náhodou budeš lamentovať nad tým, že v tvojom okolí je málo pracovných miest, skús sa zamyslieť nad tým, ako napomôcť k zmene. Môžeš urobiť krok vpred aj tak, že si pri kupovaní určitých potravín vložíš do košíka výrobky práve od slovenského, lokálneho výrobcu. Podporíš tým ľudí, ktorí tam pracujú, prípadne chcú pracovať a zároveň si môžeš byť istý, že to, čo si kúpiš, patrí naozaj medzi to najlepšie, čo doma máme.

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá