Peter Bolebruch: Všetky firmy by sa mali stať digitálnymi

  • Hovorí o hyper rýchlej dobe, digitálnych transformáciách a upozorňuje, že aj keď je Slovensko považované za krajinu s veľkým IT potenciálom, stále reagujeme na technologické zmeny pomaly. Ako concept developer spoločnosti Teesys pomáha firmám budovať nové digitálne ekosystémy a ideovo sa podieľa na udalosti s podobným názvom. So spoluorganizátorom konferencie Ako si vybudovať digitálny ekosystém Petrom Bolebruchom sme sa porozprávali o budúcnosti podnikov, strachu aj o spolupráci podnikateľov.
113
archív Peter Bolebruch
  • Hovorí o hyper rýchlej dobe, digitálnych transformáciách a upozorňuje, že aj keď je Slovensko považované za krajinu s veľkým IT potenciálom, stále reagujeme na technologické zmeny pomaly. Ako concept developer spoločnosti Teesys pomáha firmám budovať nové digitálne ekosystémy a ideovo sa podieľa na udalosti s podobným názvom. So spoluorganizátorom konferencie Ako si vybudovať digitálny ekosystém Petrom Bolebruchom sme sa porozprávali o budúcnosti podnikov, strachu aj o spolupráci podnikateľov.

Hovoríš, že prichádza hyper rýchla doba, nenachádzame sa už v nej?

Ide o ďalšiu, novú etapu. Za jej vznik môžu nové technológie, ktoré začínajú byť bežné. Už nie sú len v móde “science fiction”. Mám na mysli umelú inteligenciu, block chain, cloud, graphene a veľa ďalších. My sme na Slovensku ešte takí zakuklení v bublinke a myslíme si, že sa nás to netýka. Lenže tie zmeny budu také turbulentné, že keď sa nepripravíme teraz, nestihneme ani žmurknúť a budeme na chvoste.

Pred akými novými výzvami teda stoja podnikatelia a strategickí manažéri?

Úlohou firiem, ale aj jednotlivcov, bude kooperácia. Budeme musieť hľadať nové formy spolupráce. Dôležité bude začleniť spoločnosť do nadsystémov a stať sa modulárnou súčasťou väčšieho celku.

Zobraziť celú galériu (3)
zdroj: archív Peter Bolebruch

Čo sú podľa teba hlavné brzdy rozvoja spoločnosti 21. storočia?

Ako číslo jedna by som dal IT oddelenie a jeho šéfa. Ďalej pomalé reakcie slovenských firiem na technologické zmeny, orientáciu na zisk a ukazovatele ziskovosti ako posvätné, strach z budúcnosti. Vo firmách sa vytvára kultúra strachu z failov, omylov. Tiež si myslím, že rozvoju podnikového ekosystému bráni ľudské ego. Doteraz boli v mnohých firmách úspešní tí, čo mali silné ego a ich motorom bola výplata alebo zisk. Mladí ľudia ale fungujú inak. Vidia na svojich rodičoch, ako ego a pýcha rozbila rodiny a vlastne aj svetovú ekonomiku.

To, že mzda nie je motivačným faktorom už tvrdili aj niektorí klasickí ekonómovia. Otázka ale znie, ako bude dizajnovaná práca budúcnosti.

Do biznisu bude prichádzať viac ženský element a orientácia na človeka. To bude mať za následok zmenu firemných kultúr a práve technológia v tom bude pomáhať. Práca bude viac na diaľku a motorom ľudí bude práve to, že budú robiť v skvelom tíme a na práci, ktorá ich baví. A to aj bez vízie, že si raz kúpia Bentley. Aj tak budú autá v budúcnosti spoločné. Mladí ľudia prestávajú mať motiváciu vo vlastnení. Chcú žiť sťastný život. K tomu netreba nič vlastniť.

A čo firma ako taká? Zisk je predsa základný účel podnikania. Tak definuje obchodnú spoločnosť aj zákonník.

Áno, ale v tomto prípade sa rozprávame už o existujúcej firme a jej budúcom raste. Budovanie kultúry rastu by sa nemalo diať cez ziskové ukazovatele obratu. Ale predovšetkým cez rast ľudí a hľadanie ich silných stránok. Úspešné firmy budú tie, ktoré budú vedieť identifikovať talenty svojich zamestnancov a pracovať s nimi. U nás v Teesys tak už fungujeme a zmeny cítime od prvých dní. Skúste si spraviť test silných stránok od Gallupu. U nás to zmenilo úplne atmosféru. Každý z nás spoznal lepšie sám seba a zároveň som zistil, prečo sme takí odlišní. Teraz hneď viem, aké úlohy komu prischnú. A to len preto, že to dotyčného bude baviť.

Zobraziť celú galériu (3)
zdroj: archív Peter Bolebruch

Ako prvý problém rozvoja si spomenul IT oddelenie. Nie sú to práve tie hlavy, na ktoré sa spoliehame pri redizajne podnikových systémov?

Žiaľ, v mnohých firmách je to práve tak. Prídem do firmy a hneď riešia bezpečnosť namiesto inovácie. Bezpečnosť je dôležitá, ale až na poslednom mieste a nie na prvom. Častokrát k nám prichádzajú akože jasné zadania, ako má vyzerať používateľské rozhranie (UX). Súčasťou zadania sú presne zadefinované interné procesy, a tie chcú pretaviť do UX a aplikácie. To je úplná blbosť. Začnime premýšľať viac dizajnovo. To znamená, že najskôr pripravíme touchpointy pre konečného užívateľa služby a až potom prenesme procesy dovnútra firmy.

Mnohí by s Tebou nesúhlasili. Napríklad banky.

Tu máš pravdu. Pre banky je bezpečnosť dôležitá. Ale aj tie už pochopili potrebu design thinking a agilných metód vývoja. Výsledkom je pár fajn mobilných rozhraní bánk. Dokonca aj slovenských. Mnohé sú však stále zabrzdené a tápu.

Spomínal si tiež strach z neistoty. Je človeku prirodzený. Ako sa s ním vysporiadavaš?

Na budúcnosť sa ja osobne veľmi teším. Vidím, ako môže práve technológia zmeniť svet. Je len na nás, ako to celé uchopíme. Už teraz je cítiť, napríklad, trend znižovania počtu áut v mestách a zvyšovanie zdieľania automobilov. S príchodom autonómnych vozidiel ich už takmer nebude potrebné vlastniť. Takéto scenáre sa budú diať v každom odvetví a budú mať za následok zlepšenie stavu spoločnosti. Nie zhoršenie. Preto sa na budúcnosť teším.

Zobraziť celú galériu (3)
zdroj: archív Peter Bolebruch

Vznikla konferencia Ako si vybudovať digitálny ekosystém tiež preto, aby šírila pozitívne odkazy?

Jasné. Ide ale o mnoho širší koncept než len filozofiu. Našim cieľom je inšpirovať podnikateľov k zmenám. Aby si uvedomili, že sa blíži nová epocha, ktorú charakterizuje rýchlosť a ktorá nutne spôsobí vznik nových spoločností. Ale aj zánik mnohých existujúcich. Na konferencii spoznajú príbehy prvých priekopníkov, ktoré predstavia úspešné transformácie vlastných firiem, ale aj tie nepodarené. Plánujeme workshop, z ktorého si odnesú návrh svojho vlastného digitálneho ekosystému, resp. optimalizovanej firmy posadenej v cloude.

Toto sú strategické rozhodnutia, a preto je dôležité, aby si našim workshopom prešli predovšetkým majitelia a strategickí riaditelia firiem. Ak teda máte motiváciu a chcete byť pripravení, čakáme vás.


Konferencia Ako vybudovať digitálny ekosystém vznikla spoločným úsilím Petra Bolebrucha a inovátora a konzultanta Jána Košturiaka z IPA Slovakia. Podnikatelia, manažéri, šéfovia IT či HR oddelení si môžu 14. novembra 2017 v bratislavkom Binariu vypočuť biznis prípady, ktoré sú prvými lastovičkami v digitálnej dobe a odniesť si vlastný koncept transformácie podniku. Viac informácií nájdete na www.digitalnyekosystem.sk. Lístky si môžete kúpiť TU.

Článok vznikol v spolupráci s digitalnyekosystem.sk.

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech