Prehľad najzaujímavejších slovenských startupov: Ako začínali a ako sa im darí dnes? [1.časť]

  • Na Slovensku nevznikajú startupy na dennej báze
  • Ale keď vzniknú, stoja za to
  • Pozrime sa na tie najzaujímavejšie
Untitled-1
Pexels
  • Na Slovensku nevznikajú startupy na dennej báze
  • Ale keď vzniknú, stoja za to
  • Pozrime sa na tie najzaujímavejšie

Slovensko nie je Silicon Valley a miliónové nápady tu nie sú na dennom poriadku. Avšak keď už nejaký startup vznikne, väčšinou stojí za to. Mať dobrý nápad je len taký úvodný skok do vôd podnikania. Až keď sa startup osvedčí a získa si svojich cieľových zákazníkov, môže začať rásť.

Po úspešnom období a prekonaní úvodných prekážok sa z neho stáva scaleup, firma, ktorá behom 3 rokov, každý rok narástla o 20 % a mala aspoň 10 zamestnancov. Pozrime sa na tie najzaujímavejšie.

Sli.do

Sli.do prezentuje myšlienku: „Aj z malého Slovenska sa dajú robiť fakt veľké veci!“ A ňou sa aj riadia. Začiatky Sli.do sa datujú do roku 2012. Aplikáciu vytvorili Peter Komorník, František Krivda, Peter Slivka a Rastislav Molnár. Na začiatku ich nečakal seed kapitál v hodnote miliónov eur. Začali iba s 30 000 €. Ak si predstavíme, aký počiatočný kapitál získavajú terajšie startupy, tak chalani zo Sli.do začínali naozaj skromne.

Od roku 2012 sa im podarilo zapojiť svoju platformu do viac ako 140 000 podujatí a momentálne sú na trhu globálnym hráčom. V najbližšom období sa očakáva rast až o 300 % v počte eventov. Čo sa týka ich hospodárskych výsledkov, tak môžeme s pokojným srdcom hovoriť o úspechu. Behom piatich rokov narástli ich tržby z 15 895 EUR na 2 655 723 EUR. Ani ich zisk nie je zlý, minulý rok dosiahli 52 543 EUR.
 

Ecocapsule

Ecocapsule sa toho už veľa popísalo. Po predstavení sa správy o tomto malom, ekologickom, mobilnom dizajnovom bývaní šírili svetom rýchlosťou svetla. Koncept prezentovali tie najprestížnejšie svetové médiá ako CNN, The Telegraph či Die Welt. Za projektom stoja šikovní Slováci zo štúdia Nice & Wise (pôvodne Nice Architects) Tomáš Žáček a Soňa Pohlová a momentálne na stránke ponúkajú prvých 50 Ecocapsulí za cenu 79 900 EUR.

Na svoj projekt získali 750 000 EUR cez crowdfundingový portál crowdberry. Teraz prebieha druhá kampaň, ktorej cieľom je získať financie vo výške 2 000 000 EURaby mohli presunúť projekt do fázy sériovej výroby. V prípade projektu Ecocapsule však zatiaľ nie sú ekonomické ukazovatele až tak smerodajné, nakoľko sa projekt ešte len dostáva do produkčnej fázy a financie, ktoré startup získal, boli využité na vývoj a produkciu.

O produkt javia záujem potenciálni zákazníci z celého sveta. Ecocapsule svojou myšlienkou spôsobili vo svete veľký rozruch a zároveň upriamili pozornosť na naše malé Slovensko, čo sa dá hodnotiť len pozitívne. Výsledky budeme môcť objektívne hodnotiť až po ukončení predaja úvodných modelov.

Aeromobil

Spoločnosť Aeromobil je už celosvetovo známy fenomén. Autormi tejto myšlienky sú Juraj Vaculík a Štefan Klein, dizajnér vozidla. V roku 2010 odhalili Aeromobil svoj prototyp 3.0, ktorým ohúrili svet. Dnes sa píše rok 2018 a na stránkach Aeromobilu je zobrazený model verzie 5.0, ktorý by mal byť predstavený v roku 2025 ako elektrické vozidlo pre štyroch pasažierov. Vráťme sa však do súčasnosti, aktuálne sa vyrába model 4.0. Podľa oficiálnej stránky by sa model mal dostať do produkcie a byť aj komerčne dostupný v roku 2020.

My sme o tomto projekte písali ešte v roku 2015, keď mu štát schválil stimuly v hodnote 6 miliónov eur a mal vytvoriť 40 nových pracovných miest. Odvtedy bolo okolo firmy viac-menej ticho. Za ten čas sa toho však veľa zmenilo. Napríklad odišla z firmy klúčová postava, dizajnér Štefan Klein, ktorý predal väčšinu svojich akcií novému investorovi Patrickovi Hesselovi. Investorov vstúpilo do firmy už mnoho a podľa Crunchbaseu dokopy získal Aeromobil kapitál v hodnote 9 miliónov eur. Najnovšie sa šepká o fonde IPM z Ázie, ktorý by mal pomôcť preraziť firme na ázijskom trhu.

Cena jedného stroja by sa mala pohybovať od 1,2 do 1,5 milióna eur, čo je poriadne mastná suma. Firma tatkiež spustila predobjednávky. Prvých 500 strojov by sa malo dostať do rúk majiteľov do roku 2020. Zatiaľ sme však videli len prototyp a správy o testoch. Či bude termín dodania reálny, zistíme teda až v roku 2020. Posledná správa na stránke pochádza z marca tohto roku.

Staffino

Ak ste niekedy nechávali spätnú väzbu na pracovníkov nejakej prevádzky alebo firmy s najväčšou pravdepodobnosťou ste sa už s aplikáciou Staffino stretli. Aplikácia je využívaná v rôznych gastronomických zariadeniach, ale obľubuje ju aj štátny prepravca ZSSK. Aplikácia, respektíve startup, mal asi jeden z najlepšie medializovaných vstupov na podnikateľskú scénu. Niet sa čomu čudovať, keďže na ňom spolupracoval spoluzakladateľ mediálnej agentúry Tomáš Rosputinský, ktorý v agentúre pôsobil ako Creative Director.

Z agentúry odišiel v roku 2016, aby sa naplno venoval Staffinu, ktorý vznikol ako spin-off firmy THIS IS LOCCO. Staf­fino chcelo mi­ni­ma­li­zo­vať ne­spokojnosť zá­kaz­ní­kov s po­sky­to­va­nými služ­bami a za­brá­niť tak šíreniu ne­ga­tív­nych zá­žit­kov na so­ciál­nych sie­ťach. Podľa portálu Crunchbase získalo Staffino dokopy investície v hodnote 1,6 miliónov eur od Neulogy Ventures a Wayra.

Od svojich začiatkov sa Staffino rozšírilo za hranice Slovenska, o čom svedčí správa z ich webstránky, ale zároveň aj stránka samotná, ktorá je dostupná v 4 jazykoch. Podľa ekonomických ukazovateľov sa im tiež darí. Tržby sa im behom 4 rokov zvýšili z približne 8 000 eur na viac ako pol milióna eur. Očividne sa im teda darí. Uvidíme, kam to dotiahnu.

Photoneo

Photoneo sa zameriavá na 3D technológie, avšak úplne inak ako iný slovenský startup Vectary. Zakladatelia Photonea vymysleli originálnu metódu skenovania objektov v 3D. Nápad do reality pretavili Ján Žižka, Tomáš Kovačovský a Michal Malý v roku 2013. Ich cieľom je vyrobiť „oči“ pre robotov, v podstate sa jedná o vysoko kvalitné 3D priestorové senzory. Taktiež dodávajú robotom aj „zrakovú kôru“, vďaka ktorej sa naučia zdvíhať predmety a orientovať sa v priestore.

Prácu na projekte mohli rozbehnúť vďaka anjelskému investorovi Jurajovi Ďurišovi, ktorý im poskytol konvertibilný úver. Následne získali od Credo Ventures investíciu v hodnote 2,1 milióna EUR, v rámci ktorej ich podporili aj zakladatelia antivírusových firiem Avast a ESET.

Zaujimavé bolo, že Credo Ventures oslovili len emailom. Vývoj takéhoto prístroja nie je žiadna sranda, a teda výška investície nie je prekvapivá. Od roku 2015 sa im podarilo dosiahnuť tržbu takmer 1 milión eur, čo je veľký posun. Taktiež šíria aj dobré meno krajiny vo svete, keďže sa im podarilo umiestniť sa v rebríčku „50 podnikateľov mileniálov, ktorí budujú cestu technológiám v EÚ.“

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech