Príbeh bratov, ktorí vďaka bicyklom vyrobeným na Slovensku točia v svetovom biznise desiatky miliónov eur

  • Slovensko hrá v bicyklovom biznise nepriahliadnuteľnú úlohu
  • Je to tak aj vďaka slovenskej značke Kellys, o ktorej si aj napriek vyše 20-ročnej histórii stále mnoho ľudí myslí, že vznikla za našimi hranicami
BeFunky-collage (2)
Kellys
  • Slovensko hrá v bicyklovom biznise nepriahliadnuteľnú úlohu
  • Je to tak aj vďaka slovenskej značke Kellys, o ktorej si aj napriek vyše 20-ročnej histórii stále mnoho ľudí myslí, že vznikla za našimi hranicami

Začka Kellys vznikla v roku 1991 a stoja za ňou bratia Peter a Braňo Divinovci. Peter po vyštudovaní strojárskej výroby pracoval v Tesle. K podnikaniu ho priviedla spoločenská situácia.

„Každý, kto podniká, k tomu musí mať nejaký vnútorný motív. Niekto presne vie, v čom chce podnikať, niekto nevie v čom, no vie, že podnikať chce. Ja som bol ten druhý prípad,“ vysvetľuje svoje podnikateľské začiatky Peter pre portál Podnikajte.

V roku 1989, hneď ako bolo možné založiť živnosť, utekal 31-ročný Peter na živnostenský úrad. Roky ho totiž ťažilo chodiť každý deň do neperspektívneho zamestnania. Keď konečne prišla možnosť robiť niečo na vlastnú päsť, cítil, že to chce, nech by to malo byť čokoľvek.

Bratia začínali s požičovňou bicyklov pri autokempingu. Keď letná sezóna skončila a kemping sa vyprázdnil, zamkli bicykle do búdy. Ľudia o nich však vedeli a chodili za nimi, aby im nejaký bicykel predali.

Spočiatku odmietali, pretože by nemali v lete čo požičiavať. Neskôr si však povedali, že sa v lete pokúsia zohnať nové bicykle, a tak si niektoré mohli dovoliť predať. Ľudia si však pýtali stále viac. Vtedy si povedali, že by sa mohli predaju venovať aktívne. Zháňať bicykle však bolo stále ťažšie a ťažšie. Zavolali do viacerých fabrík a museli byť veľmi neodbytní, aby nejaké bicykle získali.


Časom svojich zákazníkov lákali na trhoviská, kde s bicyklami obchodovali, prostredníctvom letáčikov s dátumom a časom. Ako potvrdzuje Peter Divinec, už o 6 ráno sa na trhoviskách tvorili dlhé rady ľudí, ktorí si chceli vybrať svoj nový Favorit. Podnikaví bratia dokázali všetok tovar vypredať už do 30 minút.

V roku 1990 však platil zákon o maloobchodných cenách. Nemohli si teda sami určiť cenu, za ktorú by bicykle predávali, pretože ceny diktoval štát. Bicykle od dodávateľa kupovali za maloobchodnú cenu a za rovnakú maloobchodnú cenu ich mali predávať. Drahšie predávať nemohli, tak k bicyklu poskytovali predpredajné servisné úkony ako napríklad dofúkanie pneumatík.

Kupujúci podpísal zmluvu o servise a zaplatil za bicykel a servisné úkony. Krátko nato bol zákon našťastie zrušený. Čo sa týka samotnej výroby bicyklov, tá nastala v okamihu, keď bratia zistili, že už nie sú schopní nakupovať bicykle za rozumnú cenu v Česko-Slovensku a musia ich voziť zo zahraničia, a tak držať tempo s konkurenciou.

To samozrejme znamenalo, že sa nevyhnú plateniu cla, pričom clo na bicykle je 15 %, keby bicykle sami zmontovali, platili by len 4 % za súčiastky.

Od roku 1994 tak bratia bicykle montujú v zabehnutej továrni. Na trhu Kellys funguje vyše 25 rokov, za tento čas vyrobili približne 1700 000 bicyklov, pričom denne sú schopní zmontovať okolo 450 bicyklov.

Kellys patrí pod najväčšieho slovenského výrobcu – firmu Mama. Firma je súčasťou americkej skupiny Cycle Source Group. Spolumajitelia firmy sú pôvodom z Taiwanu a sú zároveň majiteľmi americkej spoločnosti. Chen Hong-Jen ako aj Wu Gwo-Ming majú vo firme 20%-ný podiel.

„Kellys je však čisto slovenská značka a vyrába sa iba u nás,“ vysvetľuje konateľ firmy Mama Branislav Divinec. Vo firme pracujú hlavne nadšenci, ktorých návrhy a montáž chytili za srdce.

Bicykle sa montujú výlučne na Slovensku, no súčiastky tak úplne slovesnké nie sú. Dôvod je jasný. Všetky komponenty je lacnejšie a jednoduchšie dovážať z Ázie. Vlastná výroba rámov je podľa spolumajiteľa neefektívna a neoplatí sa o to ani pokúšať.

Dizajn sa všat robí priamo na Slovensku. Hneď ako vytvoria návrh, zadajú objednávku na jednotlivé komponenty ich partnerom v Ázii.

Spoločnosť KELLYS BICYCLES s.r.o. sa v roku 2017 dostala do zisku z -721 195 € na 393 493 € a tržby jej narástli o 796 % na 48,75 mil. €.

Spoločnosť Kellys, ktorá exportuje do viac ako 30 štátov sveta sa pri výrobe orientuje na strednú a vyššiu triedu bicyklov, z ktorých 90 % končí v zahraničí. Ako prvú krajinu dobili Poľsko, kde začali predávať v roku 1997.

Podľa Petra Divinca je rozdiel medzi slovenským a zahraničným zákazníkom veľmi citeľný. „Napríklad pre nemecký trh musíte mať čierne bicykle. Keby ste ich ponúkali na Slovensku alebo v Poľsku, tak sa na vás pozrú a opýtajú sa či si myslíme, že sú pohrebníctvo,“ hovorí Peter pre Startitup.

Ide samozrejem o marketing, nakoľko predajňa plná čiernych bicyklov nevyzerá na prvý pohľad pútavo. Aj preto sú čoraz populárnejšie pestrofarebné bicykle od krikľavo zelenej až po oranžovú.

Aj preto zamestnanci značky Kellys dbajú na to, aby svoju kolekciu urobili čo možno najrozmanitejšiu, aby si z nej vybral Slovák, Nemec, ale aj Nór. Čo sa týka expanzie na zahraničné trhy, podľa Petra Kellys v tomto smere nemalo na výber, nakoľko slovenský trh je veľmi malý a nebolo by možné sa udržať na konkurenčnom trhu, ak by predávali len piatim miliónom zákazníkov. Expanzia tak bola od začiatku samozrejmosťou.

Peter zdôrazňuje, že pri vstupe na zahraničný trh je veľmi dôležité byť schopný presne modifikovať ponuku podľa požiadaviek zákazaníkov v jednotlivých krajinách. Zároveň pripomína, že ak chce človek uspieť v biznise, predovšetkým musí používať zdravý sedliacky rozum, a potom už pôjde všetko ľahšie.

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá