Slováci, ktorí z IT sveta mieria do politiky: Ivan Štefunko (2.časť)

  • V minulej časti sme vyspovedali Michala Trubana
  • Dnes to bude Ivan Štefunko
  • V rozhovore nám prezradil, ako by využil svoje skúsenosti z biznisu v politike
17505149_619545521569527_3072925094301567096_o
Facebook/ Progresívne Slovensko/ Tomas Halasz Photography
  • V minulej časti sme vyspovedali Michala Trubana
  • Dnes to bude Ivan Štefunko
  • V rozhovore nám prezradil, ako by využil svoje skúsenosti z biznisu v politike

V minulej časti sme sa venovali Michalovi Trubanovi. Pýtali sme sa, prečo opustil IT sféru a rozhodol sa ísť do politiky. Nechceli sme to však nechať len pri jednom človeku, a tak sme vyspovedali aj ďalšiu osobnosť, ktorá vymenila startupové a IT prostredie za lavice parlamentu. Je ňou Ivan Štefunko, spoluzakladateľ niekoľkých spoločností. Medzi najznámejšie patria Pelikan.sk, Euractiv.sk či Neulogy Ventures, ktorej donedávna šéfoval. Spoločnosť poskytovala kapitál startupom na to, aby buď uskutočnili svoju víziu, alebo aby ju rozšírili za hranice Slovenska. Viac sa dozvieš v rozhovore.

Ako podnikateľ ste boli ľavicovo orientovaný, čiže ste videli veci v širších súvislostiach, napr. aké má vaše podnikanie sociálny a ekologický dopad. Ak by ste boli úspešný vo voľbách, chceli by ste raziť podobnú politiku?

Bol som ľavicovo orientovaný predtým, ako som sa stal podnikateľom. Veľa mi z môjho presvedčenia zostalo. Dnes som sociálny liberál. Progresívec. Som presvedčený o tom, že ak nemá podnik spokojných zamestnancov, tak nemôže byť úspešný. Platí to aj naopak. A teda, ak sa podniku nebude dariť, nebude stabilita, tak sa ani zamestnanci nedočkajú lepších podmienok. Preto by som povedal, že podnikanie ma presvedčilo, že zamestnanci a zamestnávatelia majú fungovať v dialógu a porozumení, a nie v konflikte. Majú ťahať za spoločný povraz. Zároveň som presvedčený o tom, že by sa mali zamestnanci zaujímať o zdravie svojej firmy a mať prístup k informáciám. To vedie ku dôvere a konštruktívnemu dialógu. V našich firmách som sa vždy snažil ponúknuť podiel aj zamestnancom a zároveň som sa snažil, aby vedeli čo sa v nich deje.

A čo sa týka spoločenských a ekologických dopadov? Projekty ako EurActiv.sk, Lekar.sk alebo Diagnose.me majú silný spoločenský rozmer. Zároveň ekologické správanie vnímam ako spoločenskú nevyhnutnosť, ale aj ekonomickú príležitosť. Preto sme ako fond investovali do firiem ako GADrilling, GreenWay, SEAK Energetics, alebo Solved.

A ako to pretaviť do politiky? Krajina by mala dávať šancu úspešným vzlietnuť a slabším neprepadnúť na dno. Zároveň treba hľadať riešenia, ktoré nie sú jednoduché, ale majú hlbší zmysel. Je to podobne ako s biznis plánom startupu. Najprv investujete, ste v strate, až neskôr máte úspech. V politike je to tak napríklad so vzdelávaním. Investujete do neho veľa peňazí, ale neskôr sa vám to vráti na úspešných a tvorivých generáciách. Teda to nie je výdavok, ale investícia. Takéto rozmýšľanie v dnešnej politike chýba. Aj napravo, aj naľavo. Pravičiari nechcú investície a akože ľavičiari chcú hlavne výdavky.

Ako úspešný manažér ste viedli niekoľko firiem a dosiahli viacero úspechov. Myslíte si, že znalosti nadobudnuté pri manažovaní firmy sa dajú aplikovať pri manažovaní štátu? Je tým pádom lepšie byť kariérnym politikom alebo sa dostať do politiky organicky po nadobudnutí znalostí, ktoré môžete zúžitkovať?

Nie som si istý, či je tam jednoznačná paralela. Skôr by som bol proti. Možno sa dajú použiť niektoré zručnosti, ale nie štýl a zmysel. Obyvatelia štátu nie sú iba vaši zákazníci, ale aj spolumajitelia. Majú nad vami kontrolu a musíte ich počúvať. Politik však musí mať aj svoju víziu a neustále o nej dôveryhodne presviedčať. Teda nemal by sa riadiť iba prieskumami, ale musí robiť aj tvrdé rozhodnutia, aby naplnil svoju víziu. Na druhej strane žijeme v demokracii a každú chvíľu prichádza „zúčtovanie“ v podobe volieb. 

Vediete aj kapitálovú firmu Neulogy Ventures, ktorá financovala mnoho startupov. Aké kroky sú podľa vás nutné, aby sa Slovensko stalo jedným zo startupových hubov v Európe?

Neulogy Ventures som zakladal, no kvôli politickým aktivitám v Progresívnom Slovensku, ktoré robím na 150 %, som sa rozhodol odísť. Som hrdý na tú firmu, aj na investície. ktoré sme spravili. Je tam výborný tím, ktorý investície zhodnotí a investori či ekosystém na tom získa. Slovensko má startupový ekosystém, ktorý, žiaľ, nefunguje vďaka, ale napriek prostrediu, v ktorom je. Vzdelávanie je nedostatočné pre zručnosti 21. storočia. Predajné a marketingové schopnosti absolventov zaostávajú za priemerom EÚ a to nehovorím o svete. Preto je, okrem iného, mojou prioritou vzdelávanie a podnikateľské prostredie.

Slovensko zažíva odliv mozgov do zahraničia. Mnohí úspešní Slováci sa nechcú vrátiť, pretože tu na to nemajú vhodné podmienky. Aké kroky treba podniknúť, aby sme ich prilákali naspäť alebo rovno motivovali, aby neodchádzali?

To súvisí už so vzdelávaním. Najlepší žiaci stredných škôl často už na vysokú školu odchádzajú do zahraničia a neskôr sa tam zamestnajú. Preto o mnohé talenty prichádzame. Netreba to však vzdávať. Tých, ktorí odišli, treba nalákať naspäť na Slovensko priaznivým prostredím. Je to predsa ich domov. Mnohí neodišli len za peniazmi, ale aj zbierať skúsenosti, ktoré sú pre našu krajinu nesmierne dôležité. Zároveň treba zlepšovať úroveň našich škôl, aby špička a nadpriemer neodchádzali. A to sa dá spraviť len väčšími verejnými investíciami ako aj lepšou spoluprácou a praxou. Máme na to plán aj energiu.

V Neulogy Ventures ste investovali aj do firiem, ktoré ponúkali revolučné riešenia. Čo je potrebné spraviť, aby sa Slovensko stalo technologickým lídrom?

Slovensko je technologickým lídrom v niektorých oblastiach bez toho, aby sme o tom rozprávali. A keď sa o tom dozvieme, tak si povieme, že keď sú lídrami, tak nepotrebujú podporu. Naopak, podporovať by mali oni. Pár úspešných firiem, ktoré poznám, sa stretávajú práve s týmto problémom. Namiesto toho, aby sme sa danej firmy spýtali, čo potrebuje, aby vedela ešte viac rásť, posielame jej žiadosti o sponzoring zo škôl, či kultúrnej a zdravotníckej sfér. Nehovorím, že by nemali robiť Corporate social responsibility, ale firmy majú byť v harmónii so stratégiou budúcnosti štátu.

Myslíte si, že by sa do politického diania malo zapájať viac známych osobností z podnikateľského prostredia a IT sféry, tak ako to robia v zahraničí? Zapájaním nemyslíme nutne vstupovať do politiky ako takej, ale skôr sa verejne vyjadrovať, prípadne finančne podporovať projekty, o ktorých si myslia, že nakopnú zmenu.

Myslím si, že veľmi veľa známych osobností z podnikateľských kruhov ako aj IT sféry sa bojí verejne sa zapájať do diskusií alebo dokonca finančne podporovať politické strany, lebo sa boja perzekúcie, od trollingu na internete po nemožnosť v pokoji podnikať. My v Progresívnom Slovensku prijímame dary len od tých, ktorí sa ku svojej náklonnosti chcú priznať a zároveň neočakávajú výhody pre svoj biznis. Mnohí sú naši priatelia, ktorí nám držia palce a veria našej ambícii zmeniť krajinu. A tak by to malo byť v slušnej spoločnosti.

 

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá