Slovenský startup PARKIO poskytuje služby ako AirBnB, avšak pre parkovanie

  • Mladý startup na čele s Michalom Matúšom zefektívňuje dopravu v mestách
  • Naším cieľom je byť najväčším poskytovateľom parkovacích miest v Európe do dvoch rokov
parkio coll
archív MM
  • Mladý startup na čele s Michalom Matúšom zefektívňuje dopravu v mestách
  • Naším cieľom je byť najväčším poskytovateľom parkovacích miest v Európe do dvoch rokov

Ahoj Michal, ako vznikol tvoj startup?

Robil som obchodníka a často krát som meškal na stretnutia, lebo som mal problém zaparkovať. Aj keď som parkoval v parkovacom dome, vždy mi zabralo veľa času hľadanie miesta. A tiež, keď som odchádzal, musel som riešiť platobné automaty. Jedného dňa som si položil otázku – ako je možné, že v dnešnej dobe túto situáciu ešte nikto nezačal riešiť?

Neskôr som stretol kamaráta z detstva, ktorý dlhodobo žije v zahraničí. Obaja sme zistili, že sme mali podobnú myšlienku. Kamarát realizoval startup v Írsku, kde vlastne aj žije. A nejako sme sa spolu pustili do realizácie.

Čo je cieľom startupu?

Naším cieľom je byť najväčším poskytovateľom parkovacích miest v Európe do dvoch rokov. Združujeme parkovacie miesta na ulici, parkovacie domy a tiež parkovacie miesta jednotlivých firiem. Vedel by som to prirovnať k AirBnB, ale pre parkovanie.

Keď žiješ v centre a máš svoj parkovací box voľný, lebo ráno odchádzaš do práce, vieš svoj box prenajať ďalším užívateľom. Výhodou je pre teba monetizovanie miesta – vieš na tom zarobiť. A celkovo výhodou je, že v meste sa zrazu nachádza viac voľných parkovacích plôch. Toto isté môžu robiť aj firmy, napríklad sieť obchodov, ktoré majú pred sebou veľké parkovacie plochy. Napríklad cez víkendy.

Robili ste si pred začatím štatistiky alebo brali informácie zo štúdií, čo sa týka efektivity fungovania dopravy?

Podľa štúdie IBM z roku 2014 až 30% dopravnej zápchy v mestách je spôsobená ľuďmi, ktorí hľadajú parkovacie miesta. Krúžia, jazdia pomalšie, zdržujú premávku.

Aha, čiže cieľom je nielen komfort zákazníka, ale zefektívňovanie mestskej infraštruktúry. Menil sa váš biznis model postupom času?

Vývoj tam stále je. Inovujeme. Faktom je, že aplikácia musí byť poskytnutá zdarma, lebo v konečnom dôsledku za služby klient platí. Takto sme stavali biznis model.

Na čom firma zarába?

Sú to dve veci. Prvou je transakcia. Z nej máme malý podiel. Druhou vecou je pravidelný mesačný firemný poplatok. Máme portál pre firmy, ktoré majú napríklad 20 elektrotechnikov, ktorí sú na cestách. To znamená, čím viac áut majú, tým im my vieme poskytnúť väčšie zľavy na parkovaní. A tiež im vieme ušetriť čas.

Kde ste biznis začali rozbiehať?

Začali sme v Portugalsku, v Lisabone. V hlavnom meste sme vyhrali súťaž Lisbon Challenge, kde sme získali ďalšie finančné prostriedky vo výške 10 000 eur.

Aký bol váš počiatočný kapitál?

Naše vlastné prostriedky boli v hodnote približne 25 000 eur.

Aký je burn rate?

Náklady máme 2 000 eur (gross burn) za mesiac. V týchto dňoch sa stretávame s relatívne veľkým množstvom investorov. Ľudia, ktorí pre nás robia, sú na províznej báze. Náklady na ľudí sú minimálne.

Koľko ľudí pre vás pracuje?

Máme desať členný tím.

Spomedzi startupov v Portugalsku sa môžete kam zaradiť, ak sa bavíme o rozvoji firmy? 

Patríme medzi najrýchlejšie rastúci startup v Portugalsku.

Koľko peňazí išlo do vývoja aplikácie?

Posledný mesiac sme dali do vývoja 3 000 eur. Takmer všetky peniaze „vrážame“ do vývoja. Máme dve mobilné aplikácie pre iOS, pre Android a tiež máme webovú aplikáciu. Je to predsa len startup. Neustále vo vývoji robíme korekcie, má to stále veľa múch.

Predpokladám, že konkurencia je veľká, čo sa týka aplikácii. Nie ste stratení ako ihla v kope sena?

Dobrá otázka. Áno, máme stovky konkurentov. Desiatky vznikajú a desiatky zároveň umierajú každým pribúdajúcim mesiacom. Je to veľmi dynamické. Spravili sme si intenzívny prieskum trhu. Identifikovali sme príčiny, prečo firmy zanikajú. A to, že vznikajú, znamená, že je tam veľký potenciál. Je zopár väčších hráčov, ktorí nie sú na trhu prítomní. Existujú potom takí, ktorí sú podporovaní veľkými telekomunikačnými spoločnosťami.

Čím sa od konkurencie odlišujete?

Odlišujeme sa naším prístupom. Konkurencia zastrešuje iba jednu časť trhu. Sústredíme sa na poskytnutie čo najväčšieho komfortu šoférovi. A tomu nebude stačiť jeden parkovací dom. Aj keď je aktuálne pravdou, že na Slovensku toho máme v aplikácii málo. Avšak v Lisabone, kde sme venovali aktuálne maximum času, máme obrovské množstvo možností na parkovanie.

Čiže sa rozvíjate rýchlejšie ako vaša konkurencia, áno?

Máme na mape v appke zobrazených 40 bodov. Trvalo nám to 45 dní. A lokálni hráči majú 150 za dobu 15tich rokov. Náš rast je extrémne dobrý v oblasti ponuky.

Miera rastu je aká?

Je to medzi 30% a 40% v porovnaní s naším predchádzajúcim obdobím.

Aký je percentuálny rast v porovnaní s konkurenciou?

Na konkurenciu sa moc nepozerám. Výsledok viem dosiahnuť nezávisle od svojej konkurencie.

A máte teda relevantnú konkurenciu? 

V rámci Európy máme konkurenciu, čo sa týka B2C. Tí pokrývajú segment trhu čiastkovo. My sa zameriavame najmä na B2B. Začali sme ako B2C, testovali sme trh, urobili sme nespočetné množstvo rozhovorov. Zistili sme, že na trhu je diera, čo sa týka služieb B2B. Firmám vieme ušetriť pracovný čas, náklady na prevádzku, má to veľmi veľa výhod. Dopyt zo strany potenciálnych investorov bol B2B. Pokiaľ hovorím správne, sme jediní v Európe s týmto zameraním. Konkurenciu mimo Európy nesledujem, keďže cieľom je byť leadrom v Európe.

V koľkých krajinách pôsobíte?

V Portugalsku, Rakúsku, Írsku a na Slovensku.

Koľko máte aktívnych užívateľov aplikácie?

Pár stoviek.

Koľko by ste chceli mať?

10 miliónov. :)

A teraz reálne?

Reálne je B2B ťažší ako B2C. Do B2C je potrebná výrazná investícia, ktorú zatiaľ nemáme.

Čo znamená významná investícia?

Potrebovali by sme 500 tis. eur, resp. máme prísľub od írskej vlády na koinvestíciu 250 tis. eur. Prostriedky by sme využili na pokrytie trhu a dosiahnutie „break even“ počas nasledujúcich 15 mesiacov.

A v akom štádiu riešenia ste s B2C?

Testujeme trh a marketingové stratégie pre každú krajinu samostatne, kde pôsobíme. Dôvodom sú kultúrne rozdiely, ktoré spôsobujú, že niektoré stratégie a v rámci nich – marketingové aktivity fungujú v krajinách rôzne.

Aké ocenenia ste získali?

Vyhrali sme Lisbon Challenge, čo bol vlastne Bootcamp startupový. Spomedzi 300 startupov bolo 9 vybraných a my sme boli medzi nimi. Získali sme akceleračný program s dotáciou 10 000 eur, aby sme v krajine „prežili“. Všetky peniaze išli do vývoja appky a testu trhu. Ďalšie investičné kolo máme v januári roku 2018, kde sa bude rozhodovať o ďalších investíciách.

Teraz si aktuálne na Slovensku, do Lisabonu sa ešte vraciaš?

V januári nejdem naspäť do Lisabonu. Spoločník tam bude. Mojím cieľom bude teraz rozbiehať služby na Slovensku a Rakúsko, kde už máme lokálnych partnerov, ktorí sa tomu venujú naplno.

Aké sú aktuálne, resp. čiastkové ciele?

Cieľom je mať do 3 mesiacov pokryté celé Portugalsko. Do roka chceme pokryť celú Iberiu, okolie Portugalska. V polovici druhého roka by sme mali spúšťať ďalších 6 krajín. Čiže do dvoch rokov by sme chceli mať 10 krajín. Takto to máme zatiaľ naplánované aj finančne. Ziskové obdobie by sme mali mať do 18 mesiacov.

A ako vyzerá teda biznis na Slovensku? Predpokladám, že najlepšie pôjde Bratislavský a Košický kraj, alebo?

Budeme sa určite zameriavať aj na menšie mestá. Oslovujeme aj súkromných poskytovateľov. Je teraz ťažké povedať, ako sa nám podarí spustiť menšie mestá, je to predsa verejný sektor, resp. štátny subjekt.

Nejaký väčší bug ste mali?

Mali. Zákazník si mohol objednať hodinu za 0 eur. Ale chyba je už odstránená. Myslím si, že pri živote startuper-a sú bugy bežným javom.

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá