Študenti STU vyrobili jedinečné sedadlo do auta, podobné na trhu nenájdeš

  • Študenti sa zamerali na to, ako uľahčiť sedenie v aute zdravotne postihnutým a zraneným ľuďom.
sedadlo a autor na medzinarodnom strojarskom veltrhu 2017 (1280x853)
Andrea Settey Hajdúchová
  • Študenti sa zamerali na to, ako uľahčiť sedenie v aute zdravotne postihnutým a zraneným ľuďom.

,,Študenti Strojníckej fakulty STU vyvinuli špeciálne sedadlo pre malé mestské vozidlá, aké dnes na trhu nenájdete – ľahko sa vysúva von z auta, pomáha tlmiť vibrácie a môže byť súčasťou bežne ponúkanej výbavy výrobcu,“ informuje tlačová správa. Ďalej o tejto novinke porozprával autor prototypu Michael Paštéka: ,,Naším cieľom bolo vytvoriť „neviditeľný“ mechanizmus sedadla, ktorý by bol priamo ponúkaný ako možná výbava pri kúpe auta. Teda sedadlo bez potreby montovania, plne integrované do vozidla, prepojené s elektronikou a nastaviteľné pre akéhokoľvek vodiča. Navyše, nechceli sme zostať len pri simuláciách, ale sedadlo sme aj reálne vyrobili, čo bolo z edukatívneho hľadiska dôležité. Museli sme myslieť na to, aby bol každý detail naozaj vyrobiteľný.“

Andrea Settey Hajdúchová, zľava Michael Paštéka, Júlia Francová a Martin Baláž

Najväčšou výzvou bolo pre študentov vysporiadať sa s priestorovými možnosťami malého mestského auta a vytvoriť výsuvný mechanizmus, ktorý dokáže sedadlo aj cez malé dvere vysúvať von. Zároveň chceli dosiahnuť nosnosť aspoň 150 kilogramov. Mysleli, samozrejme, aj na bezpečnosť a komfort vodičov. Sedadlo sa po zasunutí do auta a zatvorení dverí zamkne a zámky sa uvoľnia až po opätovnom otvorení dverí, aby sa sedadlo vysunulo von a vodič mohol vystúpiť. ,,Tomu, ako zlepšiť komfort vodičov predchádzal ďalší výskum na fakulte v réžií doktoranda Richarda Hasa. Ten meral vibrácie, ktorým je vystavené telo vodiča pri jazde na rôznych povrchoch a skúmal, ktoré materiály môžu tieto vibrácie zmierniť,“ píše sa tiež v tlačovej správy.

Andrea Settey Hajdúchová

„Pri jazde po cestách sa na vodiča i posádku prenášajú vibrácie. Ich zdrojom sú najmä nerovnosti vozovky, ale aj chvenie častí automobilu. V osobnom aute vibrácie tlmí predovšetkým materiál sedadla, preto sa vodiči pri dlhšej jazde cítia unavení, poznajú to napríklad vodiči taxíkov, ktorých môžu trápiť bolesti chrbta. Vodiči nákladných áut prispôsobených na dlhé jazdy tieto problémy nemávajú, nápravy, samotné sedadlo, dokonca kabína vodiča od rámu – to všetko je odpružené stlačeným vzduchom,“ povedal Richard Hasa.

Michael Paštéka

Študenti chcú špeciálne sedadlo dostať na trh a priamo k tým, ktorým môže pomôcť. „Ľudia dnes chcú byť samostatní a mobilní, čoraz častejšie si za volant sadajú seniori a ľudia so zdravotnými postihnutím. Automobilky sa snažia vyjsť zákazníkom v ústrety a ponúkať modely pre čo najväčšie spektrum ľudí. Naše sedadlo môže rozšíriť oblasť potenciálnych zákazníkov práve o skupinu seniorov a ľudí so zdravotným postihnutím,“vyjadril sa Michael Paštéka.

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech