Maďari s dvojakými cenami benzínu narazili: Podľa EÚ je to diskriminačné

  • Autá s maďarskými značkami môžu čerpať benzín a naftu za zvýhodnenú cenu 480 forintov za liter
  • Zahraničné autá sú povinné platiť trhové ceny
Cena tankovania
Unsplash/Sippakorn Yamkasi
  • Autá s maďarskými značkami môžu čerpať benzín a naftu za zvýhodnenú cenu 480 forintov za liter
  • Zahraničné autá sú povinné platiť trhové ceny

Maďarsko svojou politikou lacnejšieho paliva len pre vozidlá s maďarskými evidenčnými číslami diskriminuje občanov ďalších členských štátov Európskej únie (EÚ).

Hovorkyňa Európskej komisie Sonya Gospodinova na tlačovom brífingu v Bruseli uviedla, že dostali sťažnosti od občanov EÚ, ktorí „zažili na vlastnej koži diskriminačné ceny pohonných hmôt“, keď tankovali na maďarských čerpacích staniciach. Gospodinova naznačila, že Maďarsko by týmto mohlo porušovať regulačné rámce spoločného európskeho trhu.

Vláda v Budapešti v máji oznámila, že len autá s maďarskými evidenčnými značkami môžu čerpať benzín a naftu za zvýhodnenú cenu 480 forintov za liter, čo je maximum povolené v rámci cenového stropu, ktorý vláda stanovila v novembri 2021.

Maďari nesmú využiť vojnu ako ospravedlnenie 

Vodiči vozidiel registrovaných v zahraničí sú povinní platiť za pohonné hmoty trhové ceny, ktoré môžu byť o 60 percent vyššie. Maďarská vláda tvrdí, že cenový strop bol navrhnutý tak, aby ochránil spotrebiteľov pred rastúcimi nákladmi na energie spôsobenými vysokou infláciou a pokračujúcou vojnou na Ukrajine a obmedzenie zľavneného paliva na maďarské vozidlá je nevyhnutné, aby sa predišlo palivovej turistike a nedostatku paliva.

Eurokomisár pre vnútorný trh Thierry Breton tento týždeň poslal maďarským úradom list so žiadosťou o zastavenie spomenutej politiky, než posúdia jej súlad s pravidlami eurobloku.

Maďarský premiér Viktor Orbán v piatok v rozhlasovom rozhovore povedal, že pravidlá EÚ proti diskriminácii na základe národnosti sú vhodné pre mierové obdobie, ale „mimoriadna situácia si vyžaduje mimoriadne opatrenia“ a v takom prípade je to podľa neho dokonca povinné.

Gospodinova v piatok prízvukovala, že Maďarsko nemôže využiť vojnu na Ukrajine na to, aby „slúžila ako ospravedlnenie na diskrimináciu medzi občanmi Európskej únie, a to aj nepriamo na základe ich národnosti“.

tankovanie
zdroj: Unsplash/Wassim Chouak, Markus Spiske

Maďarsko zaviedlo dvojaké ceny 27. mája tohto roka. Politikom sa nepáčila tankovacia turistika. „Zneužívajú situáciu, v ktorej je maďarská cena 480 forintov (1,23 eura) za liter oproti 700- až 900-forintovej cene v iných krajinách Európy,“ povedal šéf úradu vlády Gergely Gulyás.

V pohraničných obciach sa kvôli lacnejšiemu benzínu tvorili obrovské rady na benzínkach. Maďarské prihraničné čerpacie stanice vo štvrtok (26. 5.) do polnoci zažili nápor vozidiel zo zahraničia, vrátane Slovenska, aby využili do polnoci poslednú možnosť natankovať základné druhy pohonných látok za regulované ceny. Informuje spravodajca TASR v Budapešti s odvolaním sa na spravodajský server atv.hu.

Najdrahší benzín široko-ďaleko

Nedávno sme ťa informovali o tom, že podľa analytikov z Dát bez pátosu je celkom jasné, že „benzín máme široko-ďaleko zo susedných krajín najdrahší“. Nafta je však o trochu drahšia v Chorvátsku a Rakúsku.

Analytici vysvetľujú, že problém cenami pohonných hmôt nemusí byť len vo výške DPH. O jej zníženie sa momentálne usiluje minister hospodárstva Richard Sulík. Dáta bez pátosu však konštatujú, že istú úlohu v zdražovaní zohráva aj spotrebná daň.

V Európskej únii totiž minimum spotrebnej dane na benzín ustanovuje legislatíva. Táto sadzba je 35,9 centa na liter. Avšak realita sa líši v každom z okolitých štátov a závisí od nevyhnutných podmienok. Sadzba v Poľsku je 37 centov, v Rakúsku a Česku 48, a na Slovensku až 51,4 centa.

Maďarsko, ktoré sa rozhodlo zakázať tankovanie za ich regulované ceny autám s iným evidenčným číslom ako maďarským, je na tom inak. Nachádza sa pod hranicou, ktorú nastavila Európska únia. Ich sadzba je 34 centov.

Tam je veľa vecí dátovo a číselne inak. Rozdiel je v plávajúcom kurze forintu voči euru. Napríklad tento rok už naplával stratu 10 %,“ vysvetľujú analytici.

Znamená to, že v Maďarsku by sa stále oplatilo tankovať.

Zdroje: SITA, TASR

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá