Magaela: Môjmu podnikaniu na začiatku neveril nikto, našla som však dieru na trhu

  • Mladá Slovenka postavila svoj biznis plán na výrobe kvetinových vencov
  • Z hobby sa pre ňu teda stala „práca na plný úväzok“, ktorá ju dokáže uživiť
  • V čase jej kreatívnych začiatkov vystihla dieru na trhu
zdroj: Magaela
  • Mladá Slovenka postavila svoj biznis plán na výrobe kvetinových vencov
  • Z hobby sa pre ňu teda stala „práca na plný úväzok“, ktorá ju dokáže uživiť
  • V čase jej kreatívnych začiatkov vystihla dieru na trhu

Magaela je značka, ktorá pod tvojim vedením úspešne funguje už niekoľko rokov. Ako si spomínaš na začiatky svojej tvorby?

Začiatky boli ťažké. Ak som mala viac ako jednu objednávku za týždeň, bola som šťastná. Za úspech som považovala aj to, keď sa mi predajom vrátili peniaze za materiál. Mala som však silnú potrebu tvoriť, a tak som to nevzdala. S láskou spomínam na svoju prvú kolekciu s názvom Vinobranie, ktorá mala mimoriadny úspech a vlastne to asi aj celé odštartovala. Tak naozaj.

Ako hodnotíš jej pôsobenie dnes?

Dnes je to o väčšej zodpovednosti, kvalite a jedinečnosti, ktorú v sebe nesú produkty vyrábané v našej dielni. Dávame si záležať na výbere materiálu, skvalitnili sme proces výroby a prezentácie produktov.

Kvalitný marketing tiež nie je na škodu. Akým spôsobom funguje Magaela v tejto oblasti?

Dôležité je triezve uvažovanie, plánovanie celého chodu výroby a kvalitne nastavená prezentácia produktov, ako aj komunikácia so zákazníkmi. Snažíme sa, aby napriek množstvu zákaziek ani jeden produkt neutrpel na kvalite. Investujeme do propagačných materiálov, kvalitnej produktovej fotografie a spolupracujeme s mnohými slovenskými i zahraničnými fotografmi a odevnými dizajnérmi, za čo sme nesmierne vďační.

Z tvojej tvorby cítiť jemný nádych bohémstva a silnú spätosť s prírodou. Majú tieto atribúty pre teba nejaký špecifický, hlbší význam?

Áno, som veľmi prírodný tvor. Mám rada všetko živé, organické, všetko to úžasné okolo nás. Verím v prírodu a jej silu, v jej pozitívny vplyv na človeka. Verím, že vie liečiť viac ako doktori. Milujem prechádzky, čerstvý vzduch a hory. To všetko ma dobíja energiou a neskutočne ma to inšpiruje.

Začala si výrobou kvetinových vencov. Postupne si však rozšírila spektrum vyrábaných produktov. Čo všetko môžeme nájsť v tvojej dielni dnes?

Oh, to už neviem ani vymenovať, ale skúsme (smiech). Robíme svadobné kytice, (ne)tradičné party, závoje z čipky a stúh, pierka pre ženíchov a svadobčanov, podväzky pre nevesty, náramky pre družičky, obojky pre domácich miláčikov, ďalej rôzne vlasové ozdoby a doplnky, pletence. A tiež doplnky ako klipy na topánky, brošne, opasky, prstienky, náhrdelníky a náušnice. No a občas sa dostaneme i k tvorbe venčekov na dvere či kvetinových dekorácií do domácností. Oh, a ešte sme rozšírili našu tvorbu o oblečenie, smaltované hrnčeky, zápisníky, zrkadielka či tenisky v spolupráci so značkou Tikoki.

Ako vyzerá tvoj pracovný deň?

Deň začínam rannou prechádzkou. Bez toho to jednoducho nejde (úsmev). Na dielničke mám tri dievčatá, ktoré končia okolo štvrtej poobede. Ja im (popri vybavovaní mailov, telefonátov či kontrole zákaziek) varím obed, zároveň s nimi konzultujem prípadne nejasnosti ohľadom výroby a v poslednej dobe sa tiež intenzívne venujem i úprave produktových fotografií. Okrem toho riešim i celkovú organizáciu firmy. V lepšom prípade sa vo večerných hodinách dostanem ešte aj k tvorbe noviniek. Vo všeobecnosti som skôr nočný tvor, takže moje tvorivé nasadenie začína večer, kedy si sadám k stolu a tvorím. Niekedy až do momentu, kým na tom stole nezaspím (smiech).

Čo je pre teba rozhodujúcim faktorom pri výbere materiálu?

Kvalita, s ktorou budem spokojná a ktorá nebude tak ľahko dostupná kvôli odlišnosti od konkurencie.

Dá sa v súčasnosti živiť vlastnou tvorbou?

Ak človek očakáva luxus a žiadne starosti o to čo bude zajtra, potom odpovedám, že nie. Dokážeme si však zarobiť na účty, výplaty a ešte nám čosi zostane aj na výlet do hôr alebo na jazzový koncertík. A to nám ku šťastiu a spokojnosti stačí.

Z hobby sa teda stala „práca na plný úväzok“. Ako sa ti podarilo dospieť do štádia, v ktorom si dnes?

Ak by som sa nad tým zamyslela z komplexného hľadiska, asi by som povedala, že to bola kombinácia viacerých faktorov a životných okolností. Tie ma donútili zamyslieť sa, akým smerom sa budem uberať. Na jednej strane to bola zložitá situácia týkajúca sa možnosti zamestnať sa, na druhej stála obrovská chuť tvoriť, trpezlivosť a ochota nevzdať sa. Po škole som sa ocitla v Rakúsku, bez znalosti jazyka, bez vodičáku. Dochádzať za prácou do Bratislavy bolo komplikované, úrad práce ma však frustroval. Rozhodla som sa teda zobrať veci do vlastných rúk, založila som si živnosť a namiesto obývačky som si zriadila Magaelu. Môjmu podnikateľskému plánu spočiatku neveril nikto. Ani vlastná rodina. Ale som baran. Zaťala som zuby a išla som. Myslím, že sa oplatilo. Možno aj vďaka faktu, že v čase mojich kreatívnych začiatkov som vystihla dieru na trhu. Dnes sa s kvetinovými doplnkami akoby vrece roztrhlo, pred piatimi rokmi to tak však nebolo.

Ako sa tvoje produkty dostávajú ku klientom?

Začína to nápadom. Predstavou a fantáziou, alebo konkrétnou požiadavkou zo strany zákazníčky, na základe ktorej produkt vzniká. Potom nasleduje realizácia, zhmotnenie predstavy do reálnej podoby. V tejto fáze je dôležitá najmä kvalitná produktová fotografia, ku ktorej okrem fotenia a postprodukcie patrí aj konečné umiestnenie do galérií a portálov, ako sú napr. SaShE, Fler, Etsy či Dawanda. Samozrejme, pozrieť si ich môžete aj na našom e-shope, zahanbene však priznávame, že tu to trošku flákame (úsmev). Naši zákazníci totiž zvyknú nakupovať skôr na spomínaných portáloch, kde nás navyše môžu nájsť aj náhodne. V neposlednom rade nám tiež záleží aj na osobnom kontakte so zákazníkmi. Zúčastňujeme sa preto rôznych predajných akcií, ktoré považujeme za skvelú príležitosť nadviazať nové priateľstvá.

Čo by si poradila mladým kreatívcom, ktorí túžia po vybudovaní vlastného úspešného brandingu?

Nech sú sami sebou, robia veci srdcom a nech v žiadnom prípade nekopírujú svojich konkurentov. A hlavne aby tvorili z presvedčenia a nie len kvôli peniazom. Pretože ľudia to cítia. Dôležitý je tiež kvalitne nastavený marketing. Je to však o veľkej dávke investícií, vysokej miere trpezlivosti a systematickej práci na jednotlivých, stanovených cieľoch. Treba tiež počítať s tým, že výsledky sa nedostavia hneď. Môže to trvať zopár mesiacov, môže to trvať aj rok. Ak sa však človek nevzdá a vydrží, úspechy sa dostavia s pravidelnosťou.

Tvoríš radšej na základe konkrétnych požiadaviek, alebo skôr intuitívne a podľa vlastných predstáv?

Rada plním sny iným, no preferujem, ak mi pri tom ponechajú voľnú ruku. Nemám rada prílišné konkretizovanie, kde nie je žiaden priestor na fantáziu. Do každého produktu chcem vložiť kus seba, svojich pocitov a cítenia. Rada objavujem nové možnosti a kombinácie, užívam si kreatívnu slobodu. Vtedy dokážem prekvapiť zákazníčku a veľakrát i samú seba.

Akým spôsobom načerpávaš energiu, keď cítiš, že potrebuješ „vypnúť“?

Odpoveďou na túto otázku sú štyri slová, štyri najúčinnejšie antidepresíva na svete. Príroda, hory, hudba a maľovanie. Hm…A dobré víno či pivo, to tiež nie je na škodu (smiech).

Ktorí svetoví, slovenskí umelci sú pre teba inšpiratívni?

Ja som skôr taký všeobecný pozorovateľ. Obdivujem domácich výrobcov, u ktorých môžem pozorovať progres a stále žasnem nad tým, koľko šikovných ľudí tu máme. Rada by som ale spomenula napríklad Jarku Wurll Kocánovú, Imani, Dajanu Rodriguez, Mylo či Lilya svadobné jedinečnosti. A v neposlednom rade obdivujem slovenských módnych návrhárov ako Veroniku Kostkovú, Petru Pršovú, Lýdiu Eckhardt či Janku Ľuptákovú.