Martin Zahuranec: Slovák, ktorý zachytil trend. Domov ho doniesol z Ázie

Martin Makara / 21. januára 2016 / Rozhovory

Martin Zahuranec strávil dva a pol roka v juhovýchodnej Ázii, kde pracoval na ázijskej obdobe Amazonu. Potom sa vrátil do Európy, založil startup zaoberajúci sa značkovými slnečnými i dioptrickými okuliarmi a dnes vedie tím ľudí z celého sveta.

Kto dobre ovláda angličtinu, vie si z názvu tvojho startupu odvodiť, čím sa asi zaoberá. Ako by si však predstavil Eyerim niekomu, kto význam názvu nepozná a počuje toto slovo prvýkrát?

Eyerim je internetový obchod s dizajnérskou očnou optikou – slnečnými, dioptrickými a cez zimu predovšetkým lyžiarskými okuliarmi. Snažíme sa poskytnúť sortiment, ktorý do bodky naplní požiadavky i toho najnáročnejšieho zákazníka.

Náš zákazník pritom môže byť športovec, ktorý hľadá performance wear, mladá žena, ktorá si potrpí na excentrický dizajnérsky kúsok, alebo ktokoľvek, kto hľadá klasiku – napríklad Ray-Ban.

 

Samozrejme, že to nebolo tak, že by som sedel doma a povedal si: „Oukej, ideme predávať okuliare“.

 

Ako vznikla myšlienka Eyerimu?

Eyerim vznikol, keď som v Malajzii spoznal slečnu menom Yassaman. Obaja sme odjakživa túžili podnikať, obaja sme hladní po dobrodružstve. Ľudsky sme si skvelo sadli, no primárnym faktorom bola profesionálna chémia medzi nami.

Pracovali sme pre medzinárodné ecommerce spoločnosti, avšak na odlišných pozíciách. Ja som mal na starosti obsahovú údržbu a užívateľské rozhranie na nákupnom portáli so státisícami unikátnych produktov, Yass zastrešovala marketingové aktivity pre eshop predávajúci módu. Bola to výborná kombinácia mojich a jej schopností, rozhodli sme sa teda pustiť do vlastného biznisu.

 

Startupy si však väčšina ľudí spája skôr s technologickými novinkami než s módou…

No, ono to ani nebolo tak, že by som sedel doma a povedal si: „Oukej, ideme predávať okuliare“. Nápad sa vyvíjal dlhšie, keďže som sa niečomu podobnému venoval už pred založením Eyerimu. V Malajzii som pomáhal riadiť stránku, ktorá predávala slnečné okuliare v juhovýchodnej Ázii a Pacifiku, predovšetkým na vyspelých trhoch vyžadujúcich západné štandardy – Austrálii, na Novom Zélande a Singapure. Perfektne som spoznal, o čo majú zákazníci záujem.

 

Prečo ste sa rozhodli Eyerim zamerať na dané odvetvie?

Ak by som mal vypichnúť tri dôvody, prečo sme rozbehli Eyerim, tak by som v prvom rade hovoril o skúsenostiach. V Eyerime rozumieme tomu, čo predávame, a vieme našim zákazníkom poradiť. To považujeme za nesmierne dôležité, keďže okuliare sú objektom, ktorý nosíš na tvári celý deň a definujú tvoju osobnosť.

Druhým dôvodom sú nadobudnuté kontakty, najmä na prvotriednych dodávateľov z Talianska. Vďaka tomu dokážeme ponúknuť autentické produkty za najlepšiu cenu na trhu a stále si udržať profitabilitu.

Najdôležitejší dôvod je však ten, že očná optika je na začiatku transformácie – ľudia sa míľovými krokmi presúvajú z kamenných optík na internet. Podobne, ako to bolo pred desiatimi rokmi s knihami. Tento trend chceme zachytiť hneď na začiatku. 

_LB71852

 

Nie sú Slováci na nákup okuliarov cez internet príliš konzervatívni? Kúpa dioptrických okuliarov sa totiž spája s vyšetreniami u očného lekára a návštevou optiky…

Nakupovať dioptrické okuliare online je úplna brnkačka. Po absolvovaní vyšetrenia u očného lekára stačí svoje údaje prepísať do jednoduchého formulára na našej stránke. Pre opatrných zákazníkov je tu stále i možnosť zakúpiť si od nás iba rám a šošovky vyhotoviť lokálne.

 

Existoval aj nejaký dôvod, ktorý mohol predpovedať neúspech obchodu?

Najviac som sa obával asi toho, ako slovenskí zákazníci zareagujú na ceny. V nordických krajinách nie je pre ľudí problém dať za Ray-Bany osemdesiat eur. Majú ich doma už desať a ďalšie si kúpia, aby ladili s najnovším outfitom.

Očakával som, že pre slovenských zákazníkov budú značkové okuliare stále luxusným produktom. Dnes môžem povedať, že sa tento predpoklad nenaplnil. Na Slovensku máme zo všetkých krajín najvyššiu priemernú hodnotu nákupného košíka. A to i napriek tomu, že na rozdiel od ostatných krajín vyvíjame minimálne marketingové aktivity.

 

Zdá sa, že ľudia si dávajú záležať na štýle, na značkách, na kvalitných okuliaroch. Je to ideálna situácia pre Eyerim.

Povedal si, že okuliare môžu vyjadrovať osobnosť človeka. Pravdepodobne ich vnímaš ako čosi viac, než len prostriedok na ochranu zraku pred slnečným žiarením…

Samozrejme. Svetoznámy francúzsky dizajnér Alain Mikli napríklad tvrdil, že chlap by mal vlastniť minimálne toľko párov okuliarov, koľko mal v živote žien. Každá značka nesie vlasnú filozofiu a vyrába rámy pre iné typy osobností. Napríklad Persol sú ručne vyrábané okuliare s rámom z manuálne ťahaného organického acetátu a šošoviek z minerálneho skla.

Z úplne iného súdka je napríklad Oxydo, značka obľúbená medzi hipstermi. Jej kolekcie sú nekonvenčné a pestrofarebné. Max Mara tvorí okuliare určené pre finančne nezávislé ženy nad štyridsať rokov, ktoré preferujú niečo konzervatívnejšie. Kolekcie od Miu Miu su taktiež výhradne pre ženy, rámy sú však naopak nesmierne excentrické.

 

_LBP6042

 

Ktorá je tvoja najobľúbenejšia značka?

Italia Independent.

 

Čo je na danej značke zaujímavé?

Zakladateľom Italia Independent je Lapo Elkann, dedič impéria FIAT a vnuk legendárneho Gianniho Agnelliho. Počas svojho pôsobenia pre FIAT pracoval v divízii Ferrari a nadchlo ho zistenie, že až 97% vozidiel Ferrari je vyhovotených podľa individuálnych požiadaviek. S ideou ponúknuť každému niečo unikátne sa vrhol do vlastného podnikania.

Italia Independent vyrába krásne farebné kúsky z exkluzívnych materiálov. Hneď prvá kolekcia bola vyrobená plne z karbónu, ako vôbec prvá svojho druhu. Následne, ako prví, použili pre rámy zamat, čo bola technológia ukradnutá práve z automobilového priemyslu.

 

Máš prehľad v jednotlivých trendoch?

Osobne som sa nikdy o módu nezaujímal. Skôr ma fascinujú príbehy jednotlivých značiek z podnikateľskej perspektívy. Pred dvomi rokmi bola Ray-Ban jediná značkou okuliarov, ktorú som poznal. Až neskôr som zistil, aký široký záber odvetvie očnej optiky má.

Preto som rád, že na Slovensku sa teraz móda rieši tak intenzívne – v televízii chodia Nákupné maniačky, na sociálnych sieťach sú populárne stránky ako Dnes nosím, nový amatérsky fashion blog vzniká snáď každý deň. Zdá sa, že ľudia si dávajú záležať na štýle, na značkách, na kvalitných okuliaroch. Je to ideálna situácia pre Eyerim.

 

Na ktorých trhoch mimo Slovenska Eyerim pôsobí?

Eyerim sa orientuje na trhy, ktoré sú neuveriteľne perspektívne, no zároveň príliš malé na to, aby o ne doposiaľ prejavil záujem iný veľký hráč. Našim primárnym trhom je Škandinávia. Švédsko je považované za mekku európskeho online fashion biznisu. Ľudia majú záujem o prémiové produkty a majú prostriedky na to, aby si ich mohli zakúpiť.

Dnes individuálne pokrývame deväť krajín, no doručujeme do celej EÚ. Z krajín, pre ktoré nemáme lokálny eshop, objednávky prúdia najmä prostredníctvom našej medzinárodnej stránky. V blízkej budúcnosti uvažujeme o vstupe na Balkán a do Baltického regiónu.

 

Každý, kto pracuje so značkovými okuliarmi, ti povie to isté – najviac sa predáva Ray-Ban.

 

Aké je konkurenčné prostredie v segmente slnečných okuliarov a optiky?

Existuje veľa eshopov, ktoré je možné označiť za konkurenciu. Kľúčový rozdiel je vačsinou v cene a šírke sortimentu. My ponúkame vyše 20 000 produktov od viac ako 50 svetoznámych značiek. A ponuku stále rozširujeme. Zároveň však chceme ponúknuť najlepší deal. A i pri najnižšej cene u nás stále platí, že poštovné je zdarma.

 

Je niečo, v čom sa od konkurencie líšite?

Úprimne, naša konkurencia mi príde fádna. Väčšinou hovoríme o takmer identických eshopoch bez duše, bez nadšenia. Eyerim sa chce odlíšiť napríklad budovaním Eyerim Family – tvoríme s najznámejšími európskymi blogermi, podporujeme mladých športovcov, spolupracujeme s univerzitami.

Semestrálny projekt o nás robí skupina študentov na prestížnej obchodnej fakulte HEC v Paríži. Podieľame sa na výskume slovenského startup ekosystému, iniciovanom Ekonomickou univerzitou v Bratislave. Sme mladí, ambiciózni ľudia a snažíme sa prilákať rovnako nadšených kupujúcich.

 

Čo je pre vás potešením zo strany kupujúceho?

Máme radosť, keď nám zákazník napíše, že mu okuliare perfektne sedia, a ďakuje. Ďakuje za to, že sme mu sprostredkovali produkt, vďaka ktorému na sebe nemá konvenčnú nudu, ale niečo, na čo sa jeho priatelia dívajú so záujmom.

 

Eyerim má naozaj širokú ponuku. O čo je najväčší záujem?

Každý, kto pracuje so značkovými okuliarmi, ti povie to isté – najviac sa predáva Ray-Ban. Značka je jednotkou na trhu v takmer každej krajine na svete, snáď len s výnimkou Ruska. Ikonické modely, ako Aviator, Wayfarer a Clubmaster, sa predávajú doslova ako teplé rožky.

Dvojkou je u nás je Oakley, keďže značku vyhľadávajú športovci všetkých kategórií, od lyžiarov až po vodákov. Nasledujú luxusné klasiky ako Prada, Persol či Dolce&Gabbana. Výborne sa predáva aj Polaroid, dlhodobý líder v oblasti polarizačnej technológie a jedna z cenovo najdostupnejších kolekcií.

eyerim1

 

Na stránke Eyerimu sa uvádza, že okrem produkcie veľkých módnych domov ponúkate aj tvorbu menších, nezávislých výrobcov. S kým sa spolupracuje lepšie?

Výhodou veľkých výrobcov je, že odklepnutím spolupráce sa nám otvárajú dvere k portfóliu dvadsiatich etablovaných značiek. Máme záruku ich odbytu a nemusíme sa starať o marketing, lebo sa oň stará výrobca.

Pri nezávislých značkách je za rovnakú drinu „menej muziky“ – v mnohých prípadoch má celá kolekcia necelých 20 kúskov. Menší výrobcovia však prinášajú osobnejšie príbehy a osobnejšie produkty, a to je pre nás jedna z mála príležitostí na odlíšenie sa. Snažíme sa spolupracovať so slovenskými a českými výrobcami, lebo sami vieme, aké je ťažké niečo nové vytvoriť a presadiť sa s tým.

 

Chystáte nejaké novinky?

Od októbra aktívne spolupracujeme s mladým slovenským dizajnérom Mirom Kozlom na novej identite. Čo sa odštartovalo ako jednorazová zákazka na nové logo, sa pretavilo do neuveriteľne plodného partnerstva a kompletnej zmeny webu, ako i celej persony projektu.

Z loga sme nadšení, nová webstránka bude omnoho elegantnejšia a maximálne simplistická. Všetko je naplánované na marec, určite sa je na čo tešiť. Koniec koncov, Miro je človek zodpovedný za nové logo Refresher.sk a má skúsenosti s prácou pre klientov ako Tatra Banka, Orange alebo Volkswagen.

eyerim2

Okrem spolupráce s menšími výrobcami ste partnermi aj niektorých športovcov. Čo vás k tomu viedlo?

Podporovať mladých talentovaných športovcov sme sa rozhodli práve preto, že sami vidíme, aké náročné je preraziť a získať si meno v týchto podmienkach.

Práve preto nás napríklad nesmierne potešilo, keď slovenská kanoistka Lucia Mištinová vyhrala kvalifikáciu na ME v nových okuliaroch od Eyerim.

 

Eyerim má prinajmenšom európske, ak nie globálne ambície.

 

Koľko ľudí potrebuje pre fungovanie startup s okuliarmi, aby mohol pokrývať taký široký trh, na aký sa zameriava Eyerim?

Momentálne je štrnásť tých, ktorí sa denne podieľa na fungovaní Eyerimu. I keď v našej kancelárii v Bratislave sedíme zvyčajne iba traja. Zvyšok tímu je roztrúsený po celom svete.

 

Pravdepodobne teda nejde výhradne o Slovákov.

Slováci sme len štyria.

 

Aká je tvoja vízia pre Eyerim?

Eyerim má prinajmenšom európske, ak nie globálne ambície. Nechystáme sa však radikálne expandovať, dokým sa plne neetablujeme na súčasných trhoch. Je mnoho krajín, v ktorých vidíme obrovský potenciál.

Zatiaľ sme mladá firma. Deväťdesiatpäť percent mojej pozornosti sa sústredí na to, aby sme robili najlepšie to, čo robíme teraz. Chceme sa vyvarovať exekutívnych chýb, zabehnúť procesy. Stále ladíme detaily, práce je ako na kostole. Až keď všetko toto zvládneme, budeme môcť uvažovať o radikálnejšej expanzii, príp. otváraní kamenných predajní.

 

Budúcnosť Slovenska je v ľuďoch, ktorí sa rozhodnú tu ostať, prípadne vrátiť sa zo zahraničia, a vybudovať tu niečo napriek prekážkam bez toho, aby sa nechali odradiť.

Na čom pracuješ ty osobne?

Core team tvoria štyria ľudia. Okrem mňa a Yass je to Andrea, ktorá stojí za všetkými našimi partnerstvami s inými portálmi a populárnymi blogermi. Rovnako má pod palcom social media a customer service. Braňo šéfuje logistike.

Ja na dennej báze riešim najmä obsah webu, reporting a IT. Najväčšou výzvou je pre mňa byť stále schopný nájsť si čas na čítanie a nenechať sa zahltiť každodennými drobnosťami natoľko, aby som prestal myslieť na stratégiu a na to, ako veci neustále zlepšovať.

 

dad

Zhruba dva a pol roka si pracoval v zahraničí a potom si sa rozhodol vrátiť domov. Prečo?

Eyerim sme mohli založiť kdekoľvek, no prišlo nám úplne prirodzené urobiť tak doma. Na Slovensku je nespočetne šikovných ľudí, s ktorými sme vďaka Eyerimu mali šancu sa spoznať alebo spolupracovať a ktorí nás v mnohom posunuli dopredu. Samozrejme, toto rozhodnutie má i negatíva, najmä legislatívne.

 

Zjavne teda máš dôvody na to, aby si mal Slovensko rád. Čo sa ti na ňom páči najviac?

Precestoval som viac než tridsaťpäť krajín a dlhodobo žil v štyroch. Videl som mnoho takých, ktoré Slovensko v niečom prevyšovali  – iránska kultúra je zďaleka bohatšia než slovenská, nórska príroda krajšia a estónska štátna správa vyspelejšia. Nikdy zo mňa ale nevyprchal pocit, že Slovensko je miestom, kde som doma.

Celé detstvo som prežil v lese, na chate v Slovenskom raji – cez prázdniny som zbieral huby, staval bunkre, chytal hady. Mrzí ma, že si ľudia neuvedomujú, akú krásu a turistický potenciál tu máme. V každej doline sa u nás da objaviť niečo nové a unikátne.

 

Ako sa podľa teba bude naša krajina vyvíjať?

Budúcnosť Slovenska vidím v ľuďoch, ktorí sa rozhodnú tu ostať, alebo nakuknúť za hranice a vrátiť sa. Zmeniť veci k lepšiemu možeme len tým, že šikovní ľudia budú tvoriť a nenechajú sa odradiť prekážkami. Zmenu sem rozhodne neprinesú komisie, únie, asociácie ani pofidérne aktivačné programy. Musíme sa prestať spoliehať na to, že sa o nás niekto postará. Všetko je v našich rukách.

projektlista_wopss

Zdroj: wopss.sk, Titulná foto: Lukas Bezila Photography, Foto: Archív Martina Zahuraneca a Lukas Bezila Photography

Pridať komentár (0)