Michaela Bednárová z Puojd – Mladá slovenská podnikateľka, ktorá mení obraz ako vnímame Slovensko

  • S talentovanou Miškou Bednárovou z Puojdu sme sa porozprávali o tom, čo jej najviac pomohlo pri jej biznise, o tom, čo si želá pre Slovensko a povedala nám aj to, v čom nám hipsteri veľmi pomohli.
collagepuojd
  • S talentovanou Miškou Bednárovou z Puojdu sme sa porozprávali o tom, čo jej najviac pomohlo pri jej biznise, o tom, čo si želá pre Slovensko a povedala nám aj to, v čom nám hipsteri veľmi pomohli.

Ahoj Miška, na začiatku nám povedz, ako vznikla tvoja značka Puojd.

Idea spracovania slovenského štátneho znaku, na ktorej je Puojd založený, vznikla ešte v roku 2004 na potulkách Európou. Začala ma zaujímať problematika suvenírov, ako reprezentatívnych predmetov krajiny. Zdalo sa mi, že Slovensko vôbec nepracuje so súčasnými vyjadrovacími možnosťami, prezentuje sa väčšinou folklórom a remeslami. Prišla som s nápadom spracovať náš znak tak, aby bol ľuďom milší a chceli ho nosiť. Prvý slogan aj znel „Slovensko, ktoré chcete nosiť“. Začínala som „na kolene“ v tej istej izbe, v ktorej som bývala. K rozhodnutiu venovať sa naplno len značke mi pomohli najmä skúsenosti z pobytu vo Fínsku. Živiť som sa Puojdom začala v roku 2008.

 

Aké rady by si dala svojmu mladšiemu ja, keď sa rozhodla založiť si svoj vlastný biznis?

To je ťažko povedať, v rámci možností som robila, čo som mohla. Samozrejme si viem predstaviť, ako by sa rozbiehala značka za ideálnych okolností, tie však vtedy zďaleka na Slovensku neboli.  Nebolo tu takmer žiadne povedomie o tom, čo je to autorská značka či dizajn. Netušili sme po ukončení školy ani to, čo je marketing a ako hlboko je s dizajnom prepojený. Prvou značkou, ktorá rozrážala vody v tejto oblasti bol Popular. Všetko som sa musela učiť sama a postupne. A ešte stále sa učím, najmä krotiť svoju kreativitu. Možno môj najväčší problém je ten, že ja som tvorca =  kreatívna osoba, ktorú ženú nápady a je mi prirodzené veci vymýšľať. Takže pochopiteľne mi treba nájsť si do značky partnera, ktorý by bol protipólom, držal by ma pri zemi a ťažil by z mojich nápadov. Kľudne to čitatelia môžu brať ako výzvu ☺.

 

Čo si teda myslíš, že sú tvoje najsilnejšie stránky, vďaka ktorým je tvoja značka takto úspešná?

Ťažko sa chváli sám seba, tak budem opisovať skôr veci, na ktoré mám dobré odozvy a vidím, že ľudí oslovujú. Puojd, a teda moja tvorba je špecifická tým, že hľadám tie ťažšie cesty a riešim nepopulárne témy. Tým sa moja tvorba stáva ťažšie napodobiteľnou a viac rozpoznateľnou. Ako dizajnér si samozrejme myslím, že to je základ – koncept, nenapodobiteľný rukopis a kvalitná vizuálna identita. Silnou stránkou Puojdu je aj komunikácia, vytvorila som v rámci značky akýsi mäkký, pre Slovensko typický (niekedy aj jemne archaický), slovník okorenený vtipnými názvami produktov. A je to aj o zručnostiach a snahe prekonávať klasické „nedá sa“. Mám výhodu technologickej znalosti a stále pridávam nové a nové neprebádané technológie. Najväčšia časť mojich úspechov je o ľuďoch v mojom okolí, či už sú to kamaráti, ktorých sa pýtam na názor alebo sú to stážisti, ktorí vstúpia do Puojdu a prinesú nový vietor, všetko si to cením a viem, že bez nich by to bolo ťažšie. No a na čo netreba zabúdať je zdravá sebakritika a vôľa posúvať sa stále ďalej.

poujd_krava_10_5_2012_129

Na začiatku si sa inšpirovala suvenírovými predmetmi. Kto tvorí väčšiu časť tvojich zákazníkov? Turisti alebo domáci?

Slováci. Možno by to bolo inak, keby som mala obchodík v centre mesta alebo rozhodené predmety po turistických centrách. Raz si to určite vyskúšam a uvidíme, ako sa klientela pomerovo zmení. To je to, čo by som chcela riešiť najbližšiu dobu, posunúť biznis o krok ďalej. Veľkou časťou mojej klientely sú firmy, ktoré potrebujú reprezentatívne darčeky, ktoré často riešim aj customizovane.

 

Dizajny vytváraš sama. Kde sa inšpiruješ?

Ako som už vyššie spomenula, som kreatívny tvor a skôr mám problém inšpirácie potláčať. Nejde len o dizajnérsku tvorbu, ja som schopná vymyslieť aj tri biznis plány v turizme či gastre, keď mám náhodou čas rozmýšľať. Ale keď sa bavíme o Puojde, tam je koncept daný a doteraz ma táto téma neprestala baviť a stále mám čo objavovať, keďže Slovensko sa vyvíja a mení.

lapka_detail_1

Foto: Aďo Juráček

Záujem o tvoje produkty rastie. Máš nejaký trik, ako získať nových zákazníkov a dostať sa do povedomia?

Myslím, že nie som až taký borec, aby som dávala rady. Ja sa naozaj ešte veľa učím, skúšam veci a sledujem, aký majú dosah. Pre každého je tá cesta k zákazníkovi trošku iná. Nie je to o triku, je to o tvrdej práci a neustálom sledovaní, čo sa deje naokolo v oblasti marketingu, technológií a spoločnosti.

 

Spolupracuješ s mnohými ľuďmi. Máš nejaké kritériá, podľa čoho si vyberáš spolupracovníkov?

Ak sa bavíme o dizajnéroch, tak každá spolupráca vznikla na základe kamarátstva alebo vzájomného nadšenia pre tému. Každý, kto so mnou robil a robí, je profík vo svojom odbore, mám proste vo svojom okolí veľmi šikovných ľudí. To ma až tak hreje pri srdci, predsa len na toto bola tá škola super. Vo všeobecnosti si na spoluprácu vyberám typy, ktoré sú zodpovedné, vyspelé, prinášajú výsledky a rozumejú konceptu Puojdu, stotožnia sa s ním.

 

Veci nie sú šité len na Slovensku, ale aj v Česku. Prečo si sa rozhodla aj pre zahraničnú firmu?

Ja paradoxne Česko nevnímam ako zahraničie, to musím povedať ako prvé. Nie som zaslepená „Čechoslováčka“, ale jednoducho v priemysle sú naše krajiny prepojené doteraz. Aj firmy si to uvedomujú a orientujú sa československy. Hlavný faktor je jednoduchá vec – keď na Slovensku nie je daná technológia (tlač na bavlnu, tkanie), alebo ak firma na Slovensku nie je ochotná robiť malé série a ponúkne sa mi hoci anglická či maďarská firma, s ktorou sa lepšie komunikuje, nevidím dôvod s nimi nespolupracovať. Podstatné pre mňa je, aby veci, ktoré predávam, boli vyrobené v Európe, v dobrých podmienkach a precízne a bez produkcie nadbytkov.

SET_s_6

foto: Michaela Dutková

Veľmi propaguješ eco-friendly spôsob života a rada bikuješ. Máš pocit, že sa veci v tejto oblasti na Slovensku menia? Myslíš, že sa o tejto téme dostatočne rozpráva?

Určite. Keď som si tento spôsob dopravy osvojila (samozrejme zvyk z Fínska), na ceste som stretávala veľmi málo cyklistov a v zime po mne ľudia kričali, či som normálna, že jazdím po snehu. Tieto časy sú vďaka Cyklo koalícii preč. A pomohli aj hipsteri ☺. Poviem taký milý príklad z môjho rodného mesta Kežmarok. Malé tatranské mestečko, kde sa z jedného konca mesta na druhý pešo dostanete za 30 minút a cyklistika je tam vnímaná skôr ako šport – máme v okolí skvelé cyklotrasy s výhľadmi na nezaplatenie, ktoré tiež vznikli vďaka  skupinke nadšencov. No a v Kežmarku jedna banda mladých ľudí na čele s Dominikom Jakubom rieši systém zdieľaných bicyklov. Predstavte si, že na ich cyklo jazdy chodievajú davy – mladí, starší, deti… Je to krásne.

 

Veľa ľudí musí najprv odísť zo Slovenska, aby si uvedomili, aká krásna naša domovina vlastne je. Aj ty si odišla do Fínska a tam si sa inšpirovala založiť túto značku. Čo si myslíš, že by sme mali urobiť, aby Slováci začali byť konečne hrdí na svoju krajinu?

No toto je ťažká otázka, ktorú riešim vo svojej tvorbe neustále. Neviem prísť na koreň tej večnej nespokojnosti. Nerozumiem, prečo Slováci radi hundrú a hľadajú negatíva. Veď si uvedomme, že sa máme skvele. Žijeme v slobodnej krajine, kto veľmi chce, prácu si nájde, vycestovať sa dá bez problémov, spievať, tancovať hovoriť si môže kto chce, čo chce. Želám si, aby to vydržalo a aby sme mali veľa pozitívnych príkladov vo vedúcich osobnostiach, ktoré budú Slovákov inšpirovať a ťahať dopredu. Iste, sú problémy, ale tie by mohli byť oveľa horšie a myslím, že práve tou neustálou nespokojnosťou si môžeme ešte pekne zavariť. Ja sa k tomu pozitívnemu vnímaniu snažím svojou troškou prispieť.

 

Nakoniec nám povedz, aké sú tvoje najbližšie ciele, čo by si chcela dosiahnuť?

Dnes som na káve vymyslela dva nové biznis plány s mojim poradcom v oblasti marketingu, ktorý má tiež problém s udržaním sa na uzde vo vymýšľaní projektov. Ale potom prišiel frajer a uzemnil nás ☺. Takže vážne. Puojd pozná stále primálo ľudí, moja snaha je ho zviditeľniť a vytvoriť z neho značku, ktorá bude prvou voľbou pre reprezentáciu našej krajiny v oblasti darčekových predmetov. Popri tom sa snažím uzatvárať nové obchodné spolupráce. V dlhodobom horizonte mám v pláne „upratať“ na Puojde v oblasti módy, začínam tým, že vypredávam staršie kolekcie, aby nové nápady mali priestor. Mám vymyslenú koncepciu, s ktorou sa dosť radikálne zmení aj vizuálny štýl odevov a komunikácia a koncepcia.

Ale hlavne sa mi konečne podarí ísť za oceán, v tento mesiac poletím spolu s ďalšími umelcami na rezidenčný pobyt do San Francisca, kde budem ako inak reprezentovať Slovensko tak, ako to jedine viem – s humorom a na úrovni!

foto: archív M. Bednárovej, puojd.sk a twitter.com

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK