Michal Riabič, úspešný slovenský dizajnér, ktorý zaujal trh ohybným nábytkom

  • Michal je absolvent Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave. Po škole pracoval ako dizajnový špecialista pre VÚB a.s. a neskôr ako junior designer pre prestížneho rakúskeho výrobcu kancelárskeho nábytku BENE.
collage_nabytok
instagram/ton.eu
  • Michal je absolvent Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave. Po škole pracoval ako dizajnový špecialista pre VÚB a.s. a neskôr ako junior designer pre prestížneho rakúskeho výrobcu kancelárskeho nábytku BENE.

Aj popri zamestnaní sa venoval vlastným projektom a už dlhšiu dobu funguje ako freelancer. Projektom hojdacieho kresla pre českú firmu TON odštartoval dlhodobú spoluprácu, ktorá ho usadila na pozíciu Art Directora.

Pre design sa slovenský dizajnér rozhodol už  počas gymnázia a so štúdiom pokračoval na vysokej škole. Vtedy ho zaujímali veci, ktoré boli miestami za hranicou realizácie a k práci mal skôr prístup vynálezcu ako dizajnéra, chcel totiž objaviť niečo nové — iné.


„V praxi je dobre ukazovať svoje schopnosti na reálnych projektoch a úplne ideálne je doplniť ich aj nejakým výstrelkom. Kariéra sa dá postaviť určite na oboch smeroch, ak sú v súlade s osobnosťou človeka, ktorý robí  veci, o ktorých je vnútorne presvedčený,“ vyjadril sa Michal v reakcii na komentár, na čo by sa mali zamerať mladí dizajnéri.

 

Presadiť sa vo svete úžitkového dizajnu nebolo nikdy jednoduché. Od dizajnéra sa okrem talentu očakáva schopnosť vnímať a vystihnúť podstatu všetkého, čo súvisí s ľudskými potrebami, jeho záujmami, odhadnúť či dokonca ovplyvniť ich ďalšie smerovanie. Nesmie mu však chýbať ani umenie presadiť svoju ideu do reálnej podoby. A to všetko Michal Riabič má – svojimi úspešnými návrhmi pre výrobcu ručne ohýbaného nábytku TON, ale i tvorbou katalógov, firemných publikácií, navrhnutých showroomov a výstavných priestorov na európskych veľtrhoch presvedčil spoločnosť TON, známu svojou vyše storočnou tradíciou, aby ho prizvala k úlohe vniesť do jej portfólia čerstvý vietor adekvátny súčasnej dobe.

 

foto:ton.eu

Pre TON už navrhol už niekoľko kusov nábytku. Hitom sa stalo jeho ohybné kreslo Wave, pri ktorom išlo o reakciu na vyzvanú súťaž. Skicu a návrhy s vizualizáciou Michal poslal do firmy, na čo prišla pozitívna odpoveď a pozvanie do fabriky.

V Michalovom portóliu nájdeš aj klasické ohýbané stoličky, ktoré sa naozaj dobre predávajú. Je to aj  vďaka tomu, že stále ide o manuálnu výrobu, o ktorej sa dá poeticky rozprávať. Proces je pritom stále rovnaký – pracovník holými rukami vytiahne z parného kúpeľa kus dreva a potom ho ohýba. Výroba je úplne unikátna a udržuje sa ňou klasika, ktorú navrhoval ešte sám Michael Thonet a jeho synovia. Na druhej strane prináša tradícia aj problémy.

foto:ton.eu

Firma TON má zložitú situáciu v tom, že síce naozaj vyrába v 150-ročnej fabrike, ktorú založil slávny výrobca nábytku, no zároveň sa nemôže prezentovať jeho menom. Pôvodná firma Thonet dnes operuje v Nemecku a hlási sa k rodinnej tradícii. Majú patentované veci a veľmi striktne sa to kontroluje. Na klasickú thonetku síce patent nie je, no tento tvar je už úplne sprofanovaný a vyrába ju množstvo firiem, medzi ktorými sú výrazné cenové rozdiely. Navyše vždy hrozí, že výrobca navonok môže pôsobiť tak, že len kopíruje originály od Thonetu


Jednou z hlavných tém, na ktoré sa chce firma TON sústrediť je nefalšovaný drevený nábytok. Michal spolu s tímom chcú docieliť, aby si firmu ľudia spájali s drevom. Drevo reprezentuje prírodu a s tým súvisí aj fakt, že celá výroba je úplne ekologická, hoci zatiaľ sa to navonok nekomunikovalo. Pritom mnoho nábytkových firiem pracuje s formaldehydovými lepidlami a napriek tomu si na výrobky lepia ekologické značky.

 

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech