Miroslav Hajnoš – nenápadný marketér

  • Prednáša, cestuje, bloguje, mobilizuje mladých aktívnych ľudí a hlavne kandiduje za poslanca do Európskeho parlamentu. Na sociálnych sieťach je ako ryba vo vode. Ak vás charakteristika tejto osoby zaujala a chcete sa dozvedieť niekoľko rád o tom, ako vybudovať na internete silnú komunitu fanúšikov, čítajte ďalej…
image_1414092242.jpeg
  • Prednáša, cestuje, bloguje, mobilizuje mladých aktívnych ľudí a hlavne kandiduje za poslanca do Európskeho parlamentu. Na sociálnych sieťach je ako ryba vo vode. Ak vás charakteristika tejto osoby zaujala a chcete sa dozvedieť niekoľko rád o tom, ako vybudovať na internete silnú komunitu fanúšikov, čítajte ďalej…

 

Aby ste chápali súvislostiam, pokúsim sa Mira predstaviť ešte raz. Je absolventom UMB v Banskej Bystrici, zakladateľom Európskeho dialógu, dobrovoľníkom a aktivistom, no a v súčasnosti aj generálnym sekretárom Európskej demokratickej strany. To čo robí, vie na internete predať. O tomto a mnohých iných veciach bol rozhovor s ním….

Miro, poďme si zaspomínať ešte na študentské časy. Študoval si na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici. Vedel si už vtedy, že sa budeš zaujímať o európske záležitosti a mobilizovať tisícky mladých ľudí?
Na obdobie vysokoškolského štúdia spomínam s úsmevom na tvári, pretože som prežil päť úžasných rokov. Keď som si podával prihlášku na Fakultu prírodných vied, odbor Aplikovaná informatika, mal som záujem venovať sa informatike, keďže ma táto oblasť bavila a vedel som, že je v nej veľmi dobrá uplatniteľnosť.

 

Kedy si sa rozhodol objavovať svet mimo Slovenska?
Záujem o európske záležitosti nastal pravdepodobne najmä vďaka mojej “európskej skúsenosti”, po tom ako som sa vrátil z programu Erasmus, ktorý som ako druhák na vysokej škole absolvoval vo Fínsku. Táto skúsenosť ma inšpirovala natoľko, že som s ďalšími priateľmi na našej univerzite založil organizáciu Erasmus Student Network (ESN), ktorá sa starala o zahraničných študentov a pomáhala oddeleniu univerzity pre zahraničnú spoluprácu. Už vtedy som začal chodiť na prvé konferencie, reprezentovať moju univerzitu a spoznávať proeurópsky zmýšľajúcich ľudí.

65103_4918626720562_889282263_n

Ako s odstupom času hodnotíš toto obdobie?
Odborné skúsenosti, ktoré som získal počas štúdia aplikovanej informatiky, hodnotím veľmi pozitívne. Využívam ich každý deň a často mi uľahčujú prácu. Vysoká počítačová gramotnosť, spravovanie vlastnej internetovej stránky, stránky Európskeho dialógu, až po tvorbu dizajnu jednotlivých článkov, mi umožňuje pretvárať moju fantáziu do reálnej podoby, čím v konečnom dôsledku môžem efektívnejšie presadzovať aj svoje “EÚ myslenie”.

 

Už ako študent si mal veľa príležitostí vycestovať do zahraničia. Povedz nám aspoň o jednej…
To áno, hneď v druhom ročníku som šiel na Erasmus do Fínska. Spomínam si ešte teraz, že keď som priletel na sever Fínska, bola práve polárna noc. Veľmi zaujímavý zjav. S mojim spolubývajúcim Ruiom z Portugalska sme dali dole závesy, pretože nám zavadzali. No o pár mesiacov na to, keď už bol polárny deň, sme museli spávať s nočnými pokrývkami očí, kedže sme už dávno závesy nemali. Počas vysokej školy bolo mnoho príležitostí na vycestovanie. Spomínam si, že som jeden týždeň bol v Istanbule, druhý na prednáške v Banskej Bystrici, a ten ďalší na konferencii v Miláne.

 

Na toto tvoje rozlietané obdobie si veľmi dobre pamätám. Keď som ta predstavoval na konferencii TEDxBanská Bystrica musel som si poznačiť, z ktorej krajiny si priletel, lebo som v tom začínal mať jednoducho bodrel…
(smiech) Druhá významná vec bola moja pracovná stáž vo Valencii, vtedy som si zamiloval Španielsko a aj celé Stredomorie. Je podstatné si uvedomiť, že vysoká škola je ako obchod a my ideme kupovať vedomosti a skúsenosti.

8782608294_ebc74c1790_z

Ako to myslíš?
Ak mladý človek nenakúpi dostatok vedomostí, po skončení výšky musí pre uplatnenie predávať svoj čas. A teraz je dôležité zamyslieť sa, čo vlastne chcete? Predávať svoj čas alebo skúsenosti, ktoré máte?

 

Postupne ako sa tvoja kariéra rozbiehala si začal tvoriť na sociálnych sieťach zaujímavý obsah. Kedy si si založil Facebook a Twitter? Ak teda od teba nechcem až príliš veľa…
Tým, že som vyštudoval informatiku, mám k počítačom, jednotlivým programom a IT technológiám veľmi blízko, lebo viem ako fungujú, ako ich spravovať. Zároveň ma fascinuje dizajn a umenie, a práve prostredníctvom týchto sietí sa dajú veci veľmi dobre kombinovať a aplikovať, čo ma naozaj baví. Na Facebook-u aj na Twitter-i som si vytvoril účet niekedy v roku 2008.

 

Pokiaľ viem, tak Facebook máš nastavený ako „public“. Prečo? Neuvažuješ niekedy nad tým, že si pre ľudí až príliš čitateľný?
Dobrá otázka. Môj názor je, že čím viac sa človek otvorí svetu, tým viac sa svet otvorí práve jemu. Tohto „pravidla” sa držím a riadim sa ním v osobnom a v profesionálnom živote. Chcem, aby ľudia o mne vedeli, aj o tom, čo robím, pretože v konečnom dôsledku to robím pre nich.

 

Pre nich?
Poskytujem informácie verejnosti za účelom zvýšenia informovanosti o jednotlivých možnostiach, ktoré sa im ponúkajú. Nemyslím len na európskej inštitúcie, ale aj ďalšie možnosti, ktoré mladý človek môže využiť na svoj rozvoj.

1380847_10202152979963049_675233119_n

Obsah, ktorý pridávaš je často komentovaný a zdieľaný…
Priemerný človek má podľa mňa približne 300-400 priateľov. Ak však človek žil určitú dobu v rôznych častiach Slovenska či sveta, toto číslo určite vzrastie.

 

Koľko ich máš teda ty?
(Smiech) Tak poďme si to zrátať… Budem rátať miesta, kde som žil viac ako 4 mesiace a tie vynásobím počtom 200, ok? Bytča (SK), Liptovský Hrádok (SK), Bratislava (SK), Banská Bystrica (SK), Blansko (CZ), Londýn (UK), Liverpool (UK), Skelmersdale (UK), Oulu (FI), Valencia (ES), Las Palmas de Gran Canaria (ES). 12×200 je cca 2500 priateľov, ktorých mám približne na facebooku ;-)

Čomu sa venuješ na modrej sociálnej sieti?
Prostredníctvom Facebooku môžete spoznávať nových ľudí a budovať priateľstvá, no netreba zabúdať aj na osobný kontakt. Facebook je pohodlný nástroj, vždy si rád pozriem, čo robí môj kamarát v Londýne a zaspomínam si na časy, keď som tam žil, alebo si pozriem profily dievčat, s ktorými som pracoval na Kanárskych ostrovoch, kde som bol na Európskej dobrovoľníckej službe. Aj o tomto je Facebook, aby spájal ľudí z rôznych kútov sveta i keď sú od seba vzdialení tisíce kilometrov.

Okrem toho máš aj Facebook fan page. Je nejaký rozdiel medzi tým, aký obsah nájdem tu a aký na tvojom osobnom profile?
V zásade ani nie.

 

Tak potom?
Viac času však venujem svojej fan page na Facebook-u. Prejavuje sa to najmä v tom, že má určitý štýl a dizajn; pokúšam sa dať jej určitého ducha ako aj profesionalitu. Pokiaľ ide o môj osobný profil, ten slúži prevažne na zdieľanie vecí, ktoré ma zaujmú ale napr. aj na zdieľanie svojich vlastných vecí z fan page. Takže je to určite do istej miery prepojené.

 

Ak by si mohol svoju aktivitu na modrej sociálnej sieti zhrnúť do troch bodov, čo by si poradil ľuďom, ktorí si chcú vybudovať takú silnú komunitu ako ty?

Nadšenie,
Robte veci, ktoré vás bavia, v ktorých sa vidíte.

Jedinečnosť,
Robte ich inak ako ostatní, zaujímavo, jednoducho inak.

Trpezlivosť.
Nikdy sa nevzdávajte.

10177310_742951362392240_8558356087453017503_n

Od momentu, kedy si redizajnoval svoj web, ho navštevujem oveľa pravideľnejšie. Ako často bloguješ?
Snažím sa každý deň publikovať aspoň dva články, čo je niekedy dosť komplikované, keďže sa musím venovať aj práci, kandidatúre a s tým spojenou kampaňou. Podstatné však je, že ma to baví a napĺňa. Dôkazom môže by aj fakt, že stránka hajnos.eu existuje už tretí rok a pomaly sa blíži k 150000 návštevám. Dôležité však je aj to, čo chcete spoločnosti povedať.

 

A čo jej chceš povedať ty?
Mojou úlohou je ukázať, že každý jeden životný príbeh je dôležitý, a že ho treba rozvíjať už počas štúdia. Byť aktívnym a nečakať na to, že príležitosť príde k vám, ale príležitosť sám vyhľadať. Cestou blogu sa snažím mladým ľuďom pomôcť dozvedieť sa o týchto príležitostiach a informovať ich. Zároveň však dúfam, že im to otvorí oči a začnú byť aktívni a spoznávať nové veci.

 

Takmer každá fotka, ktorá je priradená k nejakému článku zachytáva tvoju maličkosť. Pomáha čitateľa zaujať alebo ho skôr správne naladiť?
Napadlo mi, že by to mohol byť dobrý spôsob ako motivovať ľudí. Ak publikujem napr. článok o stáži v Španielsku, tak fotka, ktorá prezentuje článok je z čias, keď som pôsobil v Španielsku.

 

Celkom dobrý nápad. Zahrával som sa totiž s myšlienkou, že u teba prekvitá narcizmus. Ale tvoj motív už chápem…
Tým chcem mladým ľuďom, resp. čitateľom nepriamo povedať a dať im správny impulz, že je reálne stáž absolvovať. Fotkami sa snažím ukázať, že keď som to dokázal ja, môžu to dokázať aj oni.

 

Aj tak ma najviac prekvapil tvoj Twitter. Mať takmer 12 000 followerov, to sa na Slovensku tak často nevidí. Ako si to dokázal?
Je pravda, že Twitter na Slovensku nie je veľmi obľúbený, na rozdiel od UK alebo Španielska, kde je naozaj populárny. Ako som to dokázal? Je potrebné byť aktívny, sledovať (follow-ovať), odsledovať (unfollow-ovať) ľudí, zapájať sa do diskusií, aby si vás ľudia všimli, retweet-ovať, jednoducho sa tomu intenzívne venovať.

 

Na druhej strane sleduješ (followuješ) podľa môjho názoru až príliš veľa ľudí…

Áno, súhlasím. Avšak, twitter ponúka vytvorenie kategórii alebo taktiež známy #hastage, prostredníctvom ktorého sa môže kedykoľvek zredukovať toto číslo a nájsť to, čo práve hľadám a čo ma zaujíma.

IMG00410-20130108-0309

Akú hodnotu ti ponúka Twitter?
Spomínam si na situáciu, keď som žil v Londýne a cesta do práce a z práce mi trvala pol hodinu. Chcel som ju efektívne využiť, tak som sledoval Twitter a hľadal nové informácie. Zapájal som sa do všetkých EUchat, čo mi umožnilo diskutovať o rozličných problémoch, týkajúcich sa EÚ s rôznymi eurokomisármi, leader-mi EÚ alebo veľvyslancami. Twitter je rovnako úžasný nástroj pre konferencie, pretože je rýchly a dostanete vecné informácie včas.

 

Ako dlho ti to trvalo získať si takúto veľkú komunitu?
Na Twitter-i som zaregistrovaný od roku 2009, viac aktívny som od roku 2012.

 

Dobre, poďme na to prakticky. Ak si niekto zakladá účet na Twitter-i, čo by si mu odporučil?
Twitter je geniálny nástroj na hľadanie informácií. Dám jeden príklad: hľadáte si stáž v Taliansku, napr. v Ríme. Ak zadáte na Twitter-i nasledovný text #internship #rome nájde vám ľudí, ktorí buď zdieľajú možnosť alebo sú na nejakej stáži v Ríme. Tým pádom získavate veľmi cenné informácie, ktoré len tak ľahko nenájdete na iných sociálnych sieťach. Nič vám nebráni v tom, aby ste tieto osoby kontaktovali, poprosili ich o nejaké informácie ohľadom danej stáže. V tomto je Twitter naozaj jedinečný, že dokáže spájať konkrétnych ľudí s rovnakými záujmami a vie poskytnúť konkrétne informácie, niekedy lepšie ako google ;-) A čo odporučiť? Inštalujte si ho do smartfónu, aby bol stále s vami :)

 

Majú tvoje príspevky len informačnú hodnotu alebo poskytujú aj nejakú pridanú hodnotu?
Dobrá otázka. Ja pevne verím, že informácie ktoré poskytujem majú aj určitú pridanú hodnotu, pretože to je mojim cieľom. Neposkytovať ľuďom holé fakty, ale vniesť do toho aj kúsok seba. Prostredníctvom jednotlivých článkov sa ich snažím motivovať k tomu aby boli viac aktívni a využili jednotlivé možnosti, o ktorých ich informujem.

 

Tweety publikuješ vo viacerých jazykoch – v angličtine aj slovenčine. Mnohí marketéri to neodporúčajú. Aká je tvoja skúsenosť?
Áno, publikujem v rôznych jazykoch nielen v slovenčine alebo angličtine; niekedy napíšem niečo v španielčine, v taliančine a podobne. Podľa môjho názoru v dnešnej dobe, kedy ľudia vyhľadávajú informácie, vedia tak isto dobre aj selektovať. Teda, ak niekto nerozumie danému jazyku jednoducho prehliadne konkrétny post a ide ďalej dole. Kedže selekcia informácii je dnes nevyhnutná, považujem to skôr za výhodu priblížiť sa tak k širšiemu publiku.

 

Keďže veľa cestuješ, premrhal by som príležitosť, ak by som sa nespýtal, ktorá krajina ťa oslovila najviac…
Priznám sa, že ma oslovila každá krajina, ktorú som doteraz navštívil a vždy niečim iným, zaujímavým a typickým.

 

To hovorí pro forma každý. Niekde sa predsa len musíš cítiť najlepšie…
Je to potom Slovensko, ktoré je pre mňa TOP krajinou a vždy sa sem rád vraciam. Je to moja rodná krajina a cítim sa tu doma. Aj napriek všetkým svojim zahraničným skúsenostiam som sa rozhodol venovať práve tejto krajine a venovať jej všetko to, čo som sa doposiaľ naučil.

 

A čo káva? Akú máš najradšej? Pre prípad, že by ťa niekto po tomto rozhovore chcel spoznať aj osobne.
Tento nápoj, patrí medzi moje obľúbené, káva je môj koníček už niekoľko rokov. Dokonca som sa dočítal, že prvá kaviarnička bola postavená v Benátkach už v 17. storočí, konkrétne v roku 1645. Kávu zbožňujem a začínam ňou každý deň. Ráno je to typicky španielske cafe con leche, poobede talianské espresso a večer si rád dám už len ľahšiu americkú kávu. Veľa však experimentujem a pri každej príležitosti sa snažím spoznávať nové a nové druhý káv.

309680_10200254422780306_1002920932_n

Zdroj: jaroslavdodok

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech