Radšej si kúpime drahé tenisky a nový iPhone. V šetrení sú Slováci takmer najhorší v Európe

  • Zatiaľ čo miliardári dajú prednosť lacnejším kúskom, mladí ľudia potrebujú značky
  • Do dobrých tenisiek sú mladí Slováci ochotní investovať aj stovky eur
Unsplash/Freestocks Unsplash/Sharon McCutcheon
  • Zatiaľ čo miliardári dajú prednosť lacnejším kúskom, mladí ľudia potrebujú značky
  • Do dobrých tenisiek sú mladí Slováci ochotní investovať aj stovky eur

V dnešnej dobe si veľa mladých ľudí potrpí na značky. Je pre nich dôležité mať na nohách tenisky Nike a v ruke držať najnovší model iPhone. Myslia však mladí Slováci aj na budúcnosť? Kam idú všetky ich peniaze?

Keďže sa Slováci radi predvádzajú, uprednostnia kúpu drahého kúsku oblečenia pred šetrením si. Aj to je teda jeden z dôvodov, prečo až 57 % mladých Slovákov vo veku 25-34 rokov žije v populárnom mama hoteli. 

To, že úroveň finančnej gramotnosti Slovákov je stále nedostatočná, dokazujú nie len rôzne výskumy, ale aj život. Mladým ľuďom chýba kritické myslenie a stačí naozaj málo, aby investovali do niečoho, čo reálne nepotrebujú. 

Na čo utrácajú mladí Slováci?

Nemôžeme tvrdiť, že je prekvapujúce, že väčšina peňazí mladých ide na zábavu a jedlo. Ukazuje to analýza banky UniCredit20-tisíc platobných kariet vlastnených mladými Slovákmi vo veku 15 – 26 rokov. 

Mileniáli každý mesiac zaplatia za tovar a služby priemerne 190 eur. „Mladí rozhodne nešetria. Za jeden nákup súvisiaci so zábavou sú schopní  v priemere minúť až 26 eur. Kde naopak šetriť chcú, sú výdavky za bankové služby. Až tri štvrtiny mladých preferujú bezpoplatkové účty,“  hovorí Zuzana Ďuďáková, hovorkyňa UniCredit Bank. 

zdroj: Unsplash/Elijah O´Donell

Prieskum banky ukazuje, že až 26% úspor mladých ide na jedlo – obľúbené sú hlavne fastfoody. Aj napriek tomu, že priemerná čiastka za túto položku je len 18 eur za platbu, celkovo tvoria výdavky za stravu štvrtinu mesačného rozpočtu priemerného mladého Slováka.

Výsledky dokazujú taktiež to, že aj zábava a oblečenie majú v živote Slovákov veľmi dôležité miesto. Tieto dve kategórie stoja mladých priemerne 19% celkových ušetrených peňazí mesačne. 

Finančná gramotnosť je slabina Slovákov

Deň 8. september je dňom finančnej gramotnosti, no Slováci nemajú čo oslavovať. Existuje totiž mnoho prieskumov, ktoré dokazujú, že peniazom nerozumejú. Priemerná úroveň finančnej gramotnosti Slovákov je 62,5 %. Číslo je to síce fajn, no mladých ľudí do 24 rokov môžeme zaradiť do najohrozenejšej skupiny s najnižšou úrovňou finančnej gramotnosti – táto skupina predstavuje až 54%.

Prieskumy Nadácie Partners ukazujú, že až 60 % študentov a 54 % mladých ľudí do 24 rokov, nevie v praxi zhodnotiť výhodnosť úverov a len 47 % pozná základné pravidlo investovania, ktoré hovorí, že výška výnosu závisí od výšky rizika.

zdroj: Unsplash/Sandy Millar

V mama hoteli, ale štýloví

Pre veľkú časť mladých Slovákov je dôležité, aby na sebe mali značkové produkty. To aj v prípade, že by mali do konca mesiaca ostať na nule. 

„Potreba pozornosti a uznania je pre človeka veľmi dôležitá, no v prípade predstieraných narácií o sebe samom je dlhodobo ťažko udržateľná, a preto autentickosť a transparentnosť vo vlastnej prezentácii seba pred ostatnými by mala hrať kľúčovejšiu rolu než pseudonarácie. Jednotlivci by mali vo väčšej miere reflektovať vlastné myšlienkové procesy a nájsť vhodnejšie spôsoby uspokojenia svojich potrieb s dôrazom na ich udržateľnosť, ale i kongruentnosť,“ vyjadril sa už v minulosti pre Startitup Phdr. Robert Krause.

Najlepšie burgrárne na Slovensku podľa vás: Toto sú top gastronomické zážitky v našej krajine

Všade dobre, doma najlepšie. Týmto mottom sa riadi veľká časť mladých Slovákov. Za posledných sedem rokov sa na Slovensku počet mladých v mama hoteloch mierne znížil. Vo vekovej kategórii 20 až 24 rokov je však stále vysoký podiel mladých, ktorí zostávajú doma, a to až 93 % prípadov. Vo vekovej kategórii 25 až 29 rokov bývajú pritom stále dve tretiny mladých s rodičmi. 

„Mladí ľudia na Slovensku sú v tejto štatistike výraznejšie nad priemerom EÚ. Stredoškoláci vo väčšine žijú s rodičmi, a tým pádom im vykrývajú mesačné náklady na život. Vysokoškoláci sa už viac osamostatňujú, aj keď nie tak ako mladí v zahraničí, a niektorí žijú na privátoch či internátoch. S tým im ruka v ruke stúpajú aj výdavky, ktoré sú spojené so stravou, ubytovaním, školou, zábavou a obliekaním. Ak si šetria peniaze, tak na rezervu, prípadne na zahraničné štúdium ako napríklad Erasmus alebo letný work&travel. Menšie našetrené sumy míňajú väčšinou na cestovanie, oblečenie a zábavu,“ povedala Lenka Buchláková, analytička Slovenskej sporiteľne.

zdroj: Unsplash/SCREEN POST

Mama hotel si v dnešnej dobe užívajú aj tridsiatnici. Darmo, čo je lepšie ako full servis za pár drobných, alebo dokonca zadarmo?

„Mladí sa osamostatňujú stále neskôr. Súvisí to najmä s financiami. Mnohí majú problém byť  finančne nezávislí do tridsiatky. Preto sme v rámci krajín EÚ na druhom mieste. Mladí Chorváti si držia prvenstvo, s vekom odchodu z rodičovského hniezda na úrovni 31,8 rokov. U nás sa to pohybuje na úrovni 31 rokov,“ povedala Lenka Buchláková, analytička Slovenskej sporiteľne. 

Zdroje: Nadácia Partners, UniCredit Bank, Slovenská Sporiteľňa

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech