Na Islande ťa ľadovcom prevezie jeden z najdrahších autobusov sveta. Má 8 kolies a luxusný interiér ako z katalógu
- Firma Sleipnir Tours prišla s autobusom, s ktorým ponúka prehliadku ľadovca Langjokull
- Nie je to však hocijaký autobus, je 15 metrov dlhý a jedno koleso má priemer dva metre
- O pohodlie turistov sa stará jeho luxusný interiér
- Firma Sleipnir Tours prišla s autobusom, s ktorým ponúka prehliadku ľadovca Langjokull
- Nie je to však hocijaký autobus, je 15 metrov dlhý a jedno koleso má priemer dva metre
- O pohodlie turistov sa stará jeho luxusný interiér
Autobus nie je zrovna dopravným prostriedkom, nad ktorým by si žasol. Pre firmu Sleipnir Tours však vytvoril 59-ročný mechanik Astvaldur Oskarsson megabus, ktorý sa môže pýšiť originálnosťou.
Motor1.com uvádza, že výroba takéhoto autobusu stojí 70 miliónov islandských korún, čo je okolo 450 000 eur. Prehliadka ľadovca na Sleipnire stojí 10 000 korún, teda približne 64 eur.
Obyčajné terénne auto nestačí
Prechod topiacimi sa ľadovcami Islandu si vyžaduje výnimočné vozidlo. Nachádzajú sa tam veľké trhliny, ktoré by mohli obyčajné terénne auto ľahko zničiť.
To je dôvod, prečo turistická spoločnosť na Islande prišla práve s autobusom, ktorý sa od tých bežných odlišuje. Má slúžiť na prepravu turistov cez rozsiahly ľadový Langjokull.
Ako uvádza Phys.org, ľadovec vznikol asi pred 2 500 rokmi. Z najvyššieho bodu, približne 1450 metrov, sa naskytá nádherný výhľad na ďalšie zasnežené vrcholy, vrátane Okjökull.
Autobus má názov po osemnohom koňovi
Prehliadkový autobus pripomína vozidlo zo sci-fi filmu. Plynulo prechádza ľadovým terénom na 8 kolesách, pričom každé z nich má v priemere 2 metre.
Turistickej spoločnosti nechýbala kreativita. Pre tento megabus vymyslela aj meno. Volá sa Sleipnir – podľa mýtického osemnohého koňa, na ktorom jazdil severský boh Odin.
Vzhľadom na veľkosť, ktorú tento autobus dosahuje, je jeho pomenovanie autentické. Jeho osem mohutných pneumatík mu pomáha prekonávať ryhy široké až tri metre.
Cestujúcim nechýba luxus
Toto vozidlo si pokojne zaslúži prezývku megabus. Je totižto 15 metrov dlhý a podľa Phys.org je vybavený motorom s výkonom 850 koní. Naprieč ľadovcami dokáže dosiahnuť rýchlosť 60 kilometrov za hodinu. Zaujímavé je, že spotrebuje 45 litrov benzínu na 100 kilometrov.
Vo vnútri je pre cestujúcich k dispozícii luxusne vyzerajúca kabína s plyšovo-koženými sedadlami, drevenými podlahami, veľkými bočnými oknami a panoramatickou strechou nad sedadlami. Autobusu nechýba ani úložný priestor, nachádza sa medzi kolesami a slúži na prípravu jedla.
Taliansky pár, ktorý po príchode na Island zvládol dvojitý test na COVID-19 a päťdňovú karanténu, sa o zážitku vyjadril nasledovne: „Je to skutočne emotívne. Dotknúť sa niečoho, čo je také staré a cítiť sa tak v kontakte so Zemou,“ hovorí Talianka Rossella Greco pre agentúru AFP.
Dôsledky globálneho otepľovania dopadajú na ľadovec
Pozdĺž cesty stúpajúcej z úpätia Langjokull sú rozmiestnené značky ukazujúce hranicu ľadovca každých 20 rokov od roku 1940. Ma to poukazovať na fakt, ako rýchlo sa ľadovec topí.
Podľa informácií Phys.org sa od roku 1890 roztopilo takmer 250 kilometrov štvorcových. „Nadmorská výška ľadovca sa na mnohých miestach znižuje,“ uviedol pre agentúru AFP Gunnar Gudjonsson, 20-ročný sprievodca.
V auguste sa pretrhla hrádza ľadovcového jazera tvoreného roztopenou vodou, ktorá spôsobila záplavy. „Nešlo o významnú udalosť, ale stalo sa to v regióne, kde nie sme zvyknutí na takéto javy,“ uviedol Thorsteinsson.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Silné povodne zvané jokulhaup sú bežné okolo ľadovca Vatnajokull, ktorý je nielen najväčší na Islande, ale aj v Európe. Spravidla sú však spôsobené sopečnou činnosťou.
Povodne sa však budú na ľadovcoch na Islande vyskytovať pravidelnejšie, pretože topenie urýchľuje globálne otepľovanie. Šanca na prežitie ľadovca Langjokull je malá, varoval Thorsteinsson.
„Ak to bude pokračovať takýmto alebo ešte horším tempom, je veľmi pravdepodobné, že do konca tohto storočia zmizne celý Langjokull, alebo možno 80 až 90 percent z neho,“ uviedol.
Zdroje: Motor1, Phys, Autoforum