Na Slovensku je obrovský prebytok peňazí pre startupy

Michal Truban / 21. januára 2015 / Lifehacking

Myslím, že neexistuje lepší čas získať peniaze od investorov ako teraz.

 

V roku 2011 ked startupová scéna na Slovensku začala, som napísal takýto krátky zoznam investorov, ktorý vam chcú dať peniaze. V poslednej dobe mi píše veľmi veľa ľudí, či je ten zoznam aktívny. Áno a je toho ešte viac.

Pamätám si ešte debaty s ľudmi, ako nakopnúť statupový ekosystém, kde nie su ani peniaze ani startupy. Jeden z týpkov zo Silicon Valley vtedy hovoril: Je to začarovaný kruh a niekto ho musí prelomiť. Podľa môjho názoru sa už prelomil a pre kvalitu je tú takmer neobmedzené množstvo peňazí. Ak by startup spĺňal kritéria, nemá problém naraisovať od 200k eur až po desiatky miliónov eur.

Je tu obrovský prebytok peňazí, ale zároveň veľmi málo kvalitných produktov.

Je tu niekoľko fondov a množstvo aktívnych angel investorov, ktorí sú ochotní investovať. Dokonca aj spolu ak by bola potreba ale naozaj neni poriadne do čoho. Za tie roky investori získali skúsenosti, pár startupov zo starej éry už skončilo. O to viac potrebujete aby ste vy a váš startup-firma bola kvalitnejšia.

O tom, ako naraisovať peniaze sa napísali už dávno tisícky článkov. Google pomôže (how to pitch investors)

Naraisovanie peňazí je iba prvý krok. Aby ste dosiahli úspech, musí v jeho potenciál uveriť aj investor a vtedy vám da peniaze. Na úspech potrebujete zmixovať zázračný koktail ingrediencií:

– inovatívny a škálovatelný nápad = 1%

– produkt-market fit na veľkom trhu ktorý bude rasť a ktorý potrebuje riešenie vášho problému ale nikto ho ešte nespravil tak dobre ako vy  = 33%

– správnu motiváciu a super team (od toho sa odvíja všetko ďalšie) = 33%

– obrovský kus štastia = 33%

-> každá z ingrediencií sa skladá z desiatok podingrediencií a navzájom sa premiešavajú v rôznych pomeroch

Špeciálne by som zvýraznil, aby founderi – super team bol z odvetvia, v ktorom chce podnikať. Pretože to je jedna z najfatálnejších chýb.

Aby sa do odvetvia rozumeli ako nikto iný. Iba tak je možnosť, že nájdu dieru na trhu, poznájú čo sú nedostatky konkurencie, vedia napríklad, že podobné riešenie majú už po celom svet tisícky firiem… Snažte sa byť teda na svetovom vrchole vo vašom obore, aspoň informáciami a prehľadom. Neobmedzujte sa svojim rozhľadom iba na okolie. 

Druhou vecou je ukázať investorom (ale aj sebe) – traction. Čiže dôkaz fungovania vášho nápadu. Prvé čísla. Prvú hodnotu. Niečo, kde jasne na základe faktov ukážete, že ľudia váš produkt chcú.

Dobré je si uvedomiť, načo investora chcete. Načo chcete a použijete tie peniaze.

Častokrát to uvádzam na príklade bane a zlatej žily.

Vy ako startupista ste prieskumník. Hľadáte zlatú žilu, nájdete trošku a začnete v nej škrabkať. Ale v pohode tú trošku viete vydolovať aj sami. Investora nepotrebujete. (aj na hľadanie zlata sa dá získať investícia ale ťažšie.)

No keď narazíte na celú zlatú baňu, je tam toho viac ako by ste sami uniesli. Vtedy povoláte investora, aby ste nakúpili stroje, najali kopec baníkov a mohli dolovať všetko a rýchlo. A tak bude win:win situácia a dosť pre všetkých.

Áno, pravdepodobnosť že objavíte zlatú žilu ktorú pred vami ešte nikto neobjavil je presné taká malá aj v podnikaní. 

Ale to je to, prečo to podnikatelia robia. Sú to dobrodruhovia, vydajú sa do divočiny a bojujú proti pravdepodobnosti.

 

zdroj: blog.truban.sk, foto: wopss.sk/Michal Lukáč

Pridať komentár (0)