Na Slovensku vyrábame najlepšiu borovičku aj marhuľovicu na svete. Sú z najkvalitnejšieho ovocia

  • BVD vznikla v roku 2011 a svoju prvú fľašu vyprodukovali o dva roky neskôr
  • Značka ročne vyrobí iba 7-tisíc fliaš destilátov ročne
  • Ich borovička je ako prvá na Slovensku destilát a nie liehovina
zdroj: BVD (Startitup)
  • BVD vznikla v roku 2011 a svoju prvú fľašu vyprodukovali o dva roky neskôr
  • Značka ročne vyrobí iba 7-tisíc fliaš destilátov ročne
  • Ich borovička je ako prvá na Slovensku destilát a nie liehovina

International Wine & Spirit Competition patrí medzi najprestížnejšie súťaže alkoholických výrobkov na svete. Nájdeš tu všetko od špičkových vín až po najlepšiu whisky zo všetkých kútov sveta. Jubilejný 50. ročník hodnotil viac ako 3 000 produktov, ktoré sa snažili prezentovať nielen dokonalú chuť, ale aj dizajn.

Nie často sa stáva, že na takýchto podujatiach uspejú Slováci, no aj nám sa podarilo dokázať, že nie sme iba milovníci lacnej borovičky a piva. BVD, teda Bird Valley Distillery  uviedli na náš trh unikát, ktorý ocenili odborníci v kategóriách ovocné destiláty a destiláty na báze borievky. Slovenská marhuľovica a borovička získali v oboch kategóriách viac ako 90 bodov zo sto a stali sa najlepšími destilátmi svojho druhu. V minulom roku zvíťazila v kategórii ovocných destilátov firma Bimmerle KG z Nemecka za ich destilát z mirabeliek a rovnako tak vyhrali aj rok predtým s destilátom z lesných malín.

Tentoraz sa malej rodinnej firme z Humenného podarilo poraziť obrovskú konkurenciu zo zahraničia a svojimi destilátmi oslovili svetový trh. Ručnou remeselnou výrobou vytvorili produkt, ktorý vyniká kvalitou aj vizuálom. Výherný ročník marhuľovice z roku 2017 stál, podobne ako aj ich ďalšie destiláty, rok v špeciálnych nádobách, aby sa stabilizovala jeho chuť. Na výrobu jedného litra pálenky použili 16 kg marhúľ lokálnej odrody. Výherný ročník borovičky pochádza z roku 2018 a borievky na jej výrobu sú z regiónu Gemer. Ako jediný na Slovensku nevyrába BVD svoju borovičku ako liehovinu, ale vo forme destilátu. Produkuje sa priamo z borievok a vo fľašiach nenájdeš žiadne umelé esencie ani arómy.

zdroj: BVD (Startitup)

„Za posledné roky sme jediná slovenská destilérka, ktorej sa tu podarilo uspieť. Zvíťazili sme v kategórii s našou chuťou a kvalitou. Určite nám veľmi pomáha aj fakt, že naše destiláty sú ročníkové, a teda majú dosť času na to, aby sa zaguľatili a dozreli. Každému kúsku ovocia sa venujeme jednotlivo a prechádza našimi rukami. Ak sa náhodou stane, že má nejakú chybu, napríklad je nahnité, vždy ho pred použitím ošetríme a vyberáme iba kvalitné kúsky. Ovocie sa odkôstkuje, čo sa robí ručným strojom. Sme skôr manufaktúra ako nejaká veľká výroba,“ reaguje na výhru majiteľ značky Ľubomír Flašík.

Keďže ide o malú firmu, Ľubomír si spolu so svojimi synmi zakladá viac na kvalite ako kvantite. Ročne vyrobia asi 7-tisíc fliaš destilátov, ktoré putujú iba do vybraných gastronomických prevádzok a kamenných obchodov. Nájdeš ich napríklad v najlepších slovenských reštauráciách, v luxusných hoteloch, trend-setterských baroch v špecializovaných predajniach ako Bottle Shop, či vo fine dining reštauráciách. Dopyt po fľašiach je niekedy väčší než je destilérka schopná vyprodukovať, no svoju výrobu rozširovať nechcú.

zdroj: BVD (Startitup)

„Každý rok sa nám podarí vypredať všetko, čo vyrobíme, po niektorých druhoch destilátov máme dokonca ešte väčší dopyt. V niektorých prípadoch sa snažíme produkciu skôr obmedziť. Ide nám hlavne o to, aby sme svoju maličkú produkciu rozdelili na čo najviac miest a do povedomia ľudí, resp. aby sme si robili dobré meno,“ vysvetľuje Ľubomír. Aj to je jeden z dôvodov, prečo by si ich produkty hľadal v klasických obchodných reťazcoch iba márne.

Okrem tradičných ovocných a borievkových destilátov sa špecializujú na raritnejšie kúsky, akými sú napríklad dulovica, oskorušovica, čučoriedkovica, trnkovica či drienkovica. Z takýchto špecialít však vyrobia iba pár stoviek fliaš ročne, keďže sú veľmi náročné na spracovanie. Zo 100 litrov kvasu sa dajú často vypáliť iba 2 – 3 litre destilátu.

Najnovšie Bird Valley Destillery vyhrali aj s dizajnom, ktorý sa odhodlali zmeniť po piatich rokoch. „Radi vyvíjame nové veci, takže sme to chceli trochu osviežiť. Tiež nás začalo kopírovať zopár výrobcov, mali napríklad podobne tvarované fľaše či podobné etikety, tak sme si povedali, že urobíme niečo, čo bude úplne iné,“ priblížil Flašík. Celý vizuál dávali dokopy asi rok a firma sa rozhodla staviť na eleganciu a jednoduchosť. Vták, ktorý zdobí vrchnú časť etikety, znázorňuje oblasť, odkiaľ destilérka pochádza, teda Vtáčie údolie, čo je jediné miesto na Slovensku, kde hniezdi čierny bocian. Kopce symbolizujú údolie a krajinu, z ktorej produkt pochádza.

Úspech, aký Bird Valley Distillery zožal na medzinárodnej súťaži, ho posúva o krok ďalej k zákazníkom aj mimo Slovenska. Aj napriek tomu, že Slováci vedia tiež oceniť najmä ich ovocné destiláty, s ginom či borovičkou chcú uspieť aj mimo hranice Slovenska. Už teraz ich produkty majú ľudia možnosť ochutnať v neďalekých Čechách, vo Veľkej Británii, Nemecku či teplom Taliansku.

Najnovšie video