Na tejto vlakovej stanici v Bratislave si radšej bicykel nenechávaj. ŽSR odtiaľto vyhnali aj bikesharing

  • Kým v Holandsku, Dánsku či Francúzsku a ďalších európskych krajinách dávno pochopili, že vlak a bicykel a špeciálne zdieľaný bicykel tvoria výbornú kombináciu pre udržateľnú mobilitu na všetky vzdialenosti, situácia v našom hlavnom meste je celkom iná
  • Zo Železničnej stanice Bratislava predmestie musel byť komunitný projekt zdieľaných bicyklov dokonca odstránený
suno
White Bikes, TASR-Jaroslav Novák
  • Kým v Holandsku, Dánsku či Francúzsku a ďalších európskych krajinách dávno pochopili, že vlak a bicykel a špeciálne zdieľaný bicykel tvoria výbornú kombináciu pre udržateľnú mobilitu na všetky vzdialenosti, situácia v našom hlavnom meste je celkom iná
  • Zo Železničnej stanice Bratislava predmestie musel byť komunitný projekt zdieľaných bicyklov dokonca odstránený

V uliciach Bratislavy sa už v roku 2013 začali objavovať malé a nenápadné biele bicykle, ktoré dala do obehu Cyklokuchyňa s technickou podporou Cyklokoalície. Všetky pochádzajú z holandského parku De Hoge Veluwe, ktorý bicykle bratislavskej komunite daroval.

Aktívni Bratislavčania tak majú možnosť používať desiatky bicyklov na dostupných odkladiskách, pričom jedno z nich sa až do konfliktu so ŽSR nachádzalo aj na železničnej stanici Predmestie.

„Keď nám zavolali Železnice Slovenskej Republiky, aby sme odstránili naše ‚nelegálne’ bicykle kvôli poškodzovaniu ich majetku, najprv sme si mysleli, že ide o kanadský žartík. Nešlo. Konkrétne ide o stojisko na ŽST Predmestie, kde sa kvôli bielym bicyklom poškrabal lak na zábradlí. Uznávame, ponúkame opravu oškretého miesta na naše náklady náterom lepšej kvality,” opisuje vznik problému tím projektu na svojej facebookovej stránke.  

Ľuďom, ktorí touto trasou chodia pravidelne však neunikne, že zábradlie má estetické vady aj na miestach mimo „nelegálneho” stojiska Bielych bicyklov. Dôvod je celkom pochopiteľný, svoje bicykle sem bežne zamykajú aj ostatní.

Človeku sa môže naskytnúť legitímna otázka, prečo si bicykle neodkladajú na stojanoch na to určených. Faktom však je, že pred stanicou Vinohrady, ktorá prešla len pred pár rokmi kompletnou rekonštrukciou za 4 milióny eur, sa nenachádzajú stojany na bicykle. V tomto smere pritom nemusíme chodiť pre inšpiráciu vôbec ďaleko. Stačí sa pozrieť do susednej Trnavy, kde pri stanici sa už okrem prístreškov pre bicykle nachádza dokonca aj cykloveža, o ktorej sa viac dočítaš tu

Tím Bielych bicyklov upozorňuje aj na to, že absenciou stojísk na bicykle na tomto mieste dochádza okrem iného k porušeniu STN – Slovenských technických noriem: „V obytných súboroch a pri objektoch občianskeho vybavenia, dopravných zariadeniach a športových zariadeniach je potrebné zriaďovať zariadenia na odstavovanie a parkovanie bicyklov.“ 

„Dalo by sa hovoriť o ďalších oficiálnych dokumentoch, ako Národná cyklostratégia schválená Vládou SR, Štandardy vybavenia železničných staníc pre potreby rozvoja cyklistickej dopravy a cykloturistiky na Slovensku vydané Ministerstvom dopravy alebo Koncepcia územného rozvoja cyklotrás BSK, ktoré vyžadujú parkovanie bicyklov na staniciach, ale podľa slov železníc,“ objasňuej tím komunitného bikesharingu.

Podľa ŽSR však neboli prijaté a nie sú preto pre nich záväzné. V Bratislave sme sa zjavne dostali do bodu, kedy je problémom železníc ošúchaný lak na zábradlí. Namiesto vyháňania bezplatného komunitného systému zdieľaných bicyklov z okolia stanice by pritom bolo možno lepšie ísť intermodalite oproti, a to aj vytváraním vhodných podmienok pre kombináciu vlaku a bicykla. Biele bicykle sú v tomto smere ochotné podať pomocnú ruku.

Redakcia Startitup oslovila ohľadom tejto témy ŽSR, článok budeme aktualizovať.

Zdroj: WhiteBikes

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá