Na tento článok nekliknete

Paravan Interactive / 15. augusta 2015 / Lifehacking

Po prvom odseku budete krútiť hlavou. Po treťom nebudete môcť odtrhnúť oči. Na konci sa váš svet zmení od základov.

 

Cítite to? Po kliknutí na takýto headline väčšinou prichádza sklamanie. Máte šťastie, že na vás nevyskočila pop-up reklama na online kasíno alebo sex zoznamku. Práve ste totiž klikli na click-bait – návnadu na kliky.

Mediálny biznis sa vďaka internetu zmenil v mnohom, no jedna vec je stále rovnaká – vydavatelia žijú z predaja reklamného priestoru. Tak, ako bulvárne médiá používajú prehnané senzácie ako predajnú stratégiu, niektoré webstránky používajú click-bait ako klikaciu stratégiu.

Dôležité pre ne je len to, či upútali veľké množstvo očí, ktorým môžu ukázať reklamu. Viac očí = viac zobrazení reklamy = viac peňazí pre médium. Bohužiaľ, väčšinou je to reklama extrémne nízkej kvality či dokonca scam.

 

 

Čo presne je click-bait?

Je to headline, nadpis článku, no môže to byť aj tweet či status, ktorý v čitateľovi vyvolá zvedavosť. Nie takú obyčajnú zvedavosť, ale zvedavosť, ktorá vás bodá v mozgu až kým nekliknete. Ale pozor – kliknúť vás núti aj dobrý férový headline, nie každý silný headline je click-bait.

Click-bait je to až vtedy, keď kombinuje over-promise a under-deliver. Teda pred kliknutím máte obrovské očakávania, no pocítite len sklamanie. Prídete na stránku tak zapratanú bannermi, že vám na pár sekúnd zamrzne prehliadač a obsah, ktorý vás zaujíma, je v skutočnosti iba zle vyfotošopovaná fotka celebrity. Alebo nudná udalosť. Alebo prehnaná senzácia, zázračné kúra či jediný čudný trik, s pomocou ktorého zbalíte ženu/muža svojich snov.

Nechceme byť pápežskejší než pápež. Koniec-koncov, náš biznis je predaj reklamného priestoru. Ale veríme, že každý biznis sa dá robiť eticky a férovo – na rozdiel od click-baitových webov, ktorým je to jedno.

Mnoho veľkých firiem sa postavilo na odpor – Facebook znížil reach stránkam, ktoré často zdieľajú click-baity, známe weby Buzzfeed a Upworthy prinášajú za silnými headlinami aj silný obsah. Je však na nás, užívateľoch, aby sme používali zdravý rozum. Ak niečo vyzerá príliš neodolateľne a navyše link smeruje na web s veľmi čudnou adresou, ktorú nepoznáte, je najlepšie na ňu neklikať. Má to mnoho výhod:

 

 

1) Nevystavujete svoj počítač ani svoju peňaženku riziku – rôzni podvodníci používajú click-baitové linky na to, aby ľudí nalákali na scamy alebo aby nakazili ich počítače vírusmi.

2) Nepodporujete neetické podnikanie – neklikaním dávate najavo nezáujem. Keď prestaneme reagovať, prevádzkovateľom týchto webov sa to prestane vyplácať.

3) Nevyzeráte ako hlupáci – pretože kliknúť je jedna vec, no zdieľať takýto obsah druhá. Ak ste si na Facebooku ešte ani raz neskryli nikoho z priateľov, ktorí zdieľajú podobný odpad, je možné, že vy ste ten, koho si skrývajú ostatní…

 

Máme reklamný biznis radi a bolí nás, keď vidíme, ako ho niekto przní. Znižuje to dôveru v nás všetkých. Vyzývame vás, neklikajte na click-baity a označujte ich ako spam.

 

zdroj: paravan.sk

Pridať komentár (0)