Na ten­to člá­nok nek­lik­ne­te

Paravan Interactive / 15. augusta 2015 / Tools a produktivita

Po prvom odse­ku bude­te krú­tiť hla­vou. Po tre­ťom nebu­de­te môcť odtr­hnúť oči. Na kon­ci sa váš svet zme­ní od zákla­dov.

 

Cítite to? Po kliknutí na takýto headline väčšinou prichádza sklamanie. Máte šťastie, že na vás nevyskočila pop-up reklama na online kasíno alebo sex zoznamku. Práve ste totiž klikli na click-bait – návnadu na kliky.

Mediálny biznis sa vďaka internetu zmenil v mnohom, no jedna vec je stále rovnaká – vydavatelia žijú z predaja reklamného priestoru. Tak, ako bulvárne médiá používajú prehnané senzácie ako predajnú stratégiu, niektoré webstránky používajú click-bait ako klikaciu stratégiu.

Dôležité pre ne je len to, či upútali veľké množstvo očí, ktorým môžu ukázať reklamu. Viac očí = viac zobrazení reklamy = viac peňazí pre médium. Bohužiaľ, väčšinou je to reklama extrémne nízkej kvality či dokonca scam.

 

 

Čo presne je click-bait?

Je to headline, nadpis článku, no môže to byť aj tweet či status, ktorý v čitateľovi vyvolá zvedavosť. Nie takú obyčajnú zvedavosť, ale zvedavosť, ktorá vás bodá v mozgu až kým nekliknete. Ale pozor – kliknúť vás núti aj dobrý férový headline, nie každý silný headline je click-bait.

Click-bait je to až vtedy, keď kombinuje over-promise a under-deliver. Teda pred kliknutím máte obrovské očakávania, no pocítite len sklamanie. Prídete na stránku tak zapratanú bannermi, že vám na pár sekúnd zamrzne prehliadač a obsah, ktorý vás zaujíma, je v skutočnosti iba zle vyfotošopovaná fotka celebrity. Alebo nudná udalosť. Alebo prehnaná senzácia, zázračné kúra či jediný čudný trik, s pomocou ktorého zbalíte ženu/muža svojich snov.

Nechceme byť pápežskejší než pápež. Koniec-koncov, náš biznis je predaj reklamného priestoru. Ale veríme, že každý biznis sa dá robiť eticky a férovo – na rozdiel od click-baitových webov, ktorým je to jedno.

Mnoho veľkých firiem sa postavilo na odpor – Facebook znížil reach stránkam, ktoré často zdieľajú click-baity, známe weby Buzzfeed a Upworthy prinášajú za silnými headlinami aj silný obsah. Je však na nás, užívateľoch, aby sme používali zdravý rozum. Ak niečo vyzerá príliš neodolateľne a navyše link smeruje na web s veľmi čudnou adresou, ktorú nepoznáte, je najlepšie na ňu neklikať. Má to mnoho výhod:

 

 

1) Nevystavujete svoj počítač ani svoju peňaženku riziku – rôzni podvodníci používajú click-baitové linky na to, aby ľudí nalákali na scamy alebo aby nakazili ich počítače vírusmi.

2) Nepodporujete neetické podnikanie – neklikaním dávate najavo nezáujem. Keď prestaneme reagovať, prevádzkovateľom týchto webov sa to prestane vyplácať.

3) Nevyzeráte ako hlupáci – pretože kliknúť je jedna vec, no zdieľať takýto obsah druhá. Ak ste si na Facebooku ešte ani raz neskryli nikoho z priateľov, ktorí zdieľajú podobný odpad, je možné, že vy ste ten, koho si skrývajú ostatní...

 

Máme reklamný biznis radi a bolí nás, keď vidíme, ako ho niekto przní. Znižuje to dôveru v nás všetkých. Vyzývame vás, neklikajte na click-baity a označujte ich ako spam.

 

zdroj: paravan.sk

Pridať komentár (0)