Na to, aby si pra­co­val pre star­tup, nemu­síš vedieť kódiť!

Ráchel Matušková / 10. septembra 2015 / Tools a produktivita

Nie všet­ci ľudia sú rov­na­kí. Nie­kto má tech­nic­ké nada­nie, ale nevie komu­ni­ko­vať so spo­lu­pra­cov­ník­mi ale­bo zákaz­ník­mi. Nie­kto iný zase s ťaž­kos­ťa­mi zapne počí­tač a nič mu neho­vo­rí ani soft­vér, ale zís­ka zákaz­ní­ka ľavou zadnou. Hoci väč­ši­na star­tu­pov, či už na Slo­ven­sku ale­bo celo­sve­to­vo, je zame­ra­ný­ch na tech­nic­ké vychy­táv­ky a rôz­ne apli­ká­cie, kodé­ri nie sú jedi­ní zamest­nan­ci, kto­rý­ch star­tup potre­bu­je.

 

Technická dokonalosť nápadu je dôležitá, priam až základná vlastnosť startupu, netreba sa ňou nechať uniesť a prehliadať aj iné aspekty. Príklad z nedávnej praxe, Facebook. Prudký rast Facebooku a jeho úspech nebol postavený len na Markovom kódení, ale aj na silnom tíme biznisových a marketingových expertoch. Koniec koncov, nebola to práve Sheryl Sandberg, ktorá spravila z Facebooku svetový gigant, ktorým je dnes? A to všetko vďaka jej zázemiu v biznise a verejnej politike, vďaka čomu sa táto sociálna platforma stala skutočne profitabilnou.

 

 

 

Sila jemných zručností

Omnoho častejšie ako by sme si mohli myslieť, za začiatkami a spusteniami spoločností stoja ľudia, ktorí sa nevenujú technike a nie sú vývojári. Napríklad taká Alibaba bola založená netechnickým človekom. Podľa posledného prieskumu až 59% pracovných miest v technických smeroch v NYC, nie je technicky zameraných (výskum HR&A Advisors).

 

Pred pár rokmi bola situácia úplne iná ako dnes. Vyššie technologické náklady a relatívne nízka využiteľnosť si vyžadovala veľa technologicky zameraných ľudí, čo viedlo k boomu na trhu vývojárov. Dnešná lacná cloudová infraštruktúra, narastajúci výkon výpočtovej techniky a platformy pre masové používanie prispeli k tomu, že software sa stáva komoditizovaným produktom, ktorý sa používa omnoho jednoduchšie.

 

A aj preto je stále jednoduchšie pre kohokoľvek začať svoj vlastný biznis, hoci aj technologický. A práve preto nastal čas zamerať sa na jemné zručnosti, ako napríklad rozhodovanie, kreativita, time manažment, pretože práve tie môžu odlíšiť startupy s podobným či priam rovnakým technologickým riešením.

 

 

 

Každý podnik ťaží z múdrych a šikovných ľudí, ktorí dokážu rýchlo riešiť problémy s chladnou hlavou, sú vyrovnaní a neboja sa výziev. Startupy, ktoré popri vývojárskych talentoch zabúdajú na rozvoj takýchto ľudí, veľmi riskujú. Ako hovorí zakladateľ Y Combinator Paul Graham: „Najdôležitejšou zručnosťou zakladateľa startupu  nie sú programovacie schopnosti a techniky. Je to talent na pochopenie túžieb zákazníkov a nájdenie toho najlepšieho spôsobu, ako im túžby splniť.“

 

Diverzita zručností požadovaných v technickom sektore je skvelá vec pre ľudí s tradičnejšími jemnými zručnosťami, ktorí sa chcú dostať do startupového života.  Počet pracovných miest v technickom sektore rastie rýchlejším tempom ako v celej ekonomike a mzdy v tomto sektore sú výrazne vyššie ako je priemerná hodinová mzda. Nie je žiadnym prekvapení, že technický sektor je cieľom absolventov, ale aj stále väčší záujem prejavujú aj profesionáli z iných sektorov, ako napríklad médiá či financie.

 

Dobrá správa pre migrantov do technického sektora je to, že aj podnikatelia a startupy si uvedomili, že akákoľvek dokonalá aplikácia je im bez zákazníkov, ktorí by ju reálne využívali, nanič. Aj niekoľko veľkých podnikov pôsobiacich v tech sektore už teraz má viac netechnických zamestnancov ako vývojárov a inžinierov.

 

 

Moderný renesančný člen tímu

Pojem renesančný človek sa používa na označenie niekoho, kto je obdarený všeobecným nadaním, zaoberá sa o mnohé oblasti, hovorí viacerými jazykmi a má filozofický, ako aj politický rozhľad. V 21. Storočí však aj renesančný človek musí byť moderný, najmä ak chce pracovať v startupe. Ak vytvárate tím, ktorý má pracovať na Vašom nápade, tak by ste sa mali zamerať na získanie ľudí s nasledovnými zručnosťami. A to bez ohľadu na to či ide o technických alebo netechnických členov tímu.

 

1. Komunikácia

Zamestnanci musia ovládať aj inú ako emailovú komunikáciu. Dôležitá je osobná komunikácia najmä medzi kolegami. Ako potvrdí každý startupový veterán, byť schopný zhovárať sa a networkovať aj po práci je veľmi dôležité pre plynulý chod podniku a dovedie ho omnoho ďalej len ako CSS+fluency.

 

 

2. Dynamické pracovné prostredie

Otvorenosť novým výzvam a úlohám je nevyhnutá pre prácu v startupe. Ako sa mení a vyvíja startup, tak sa vyvíjajú a častokrát aj úplne menia úlohy jednotlivých členov tímu. Je treba byť otvorený novým výzvam a prijať úlohu, ktorá sa objaví. Na druhej strane je dôležité sa v prípade potreby vzdať niektorej z úloh, ktorú môže lepšie vykonávať niekto iný.

 

3. Prirodzená zvedavosť

Najlepší členovia startupového tímu sú vnútorne motivovaní a hladní po nových príležitostiach.  V porovnaní s tradičným korporátnym svetom, kde je oceňovaná seniorita a dodržiavanie zadanej cesty, sú v startupom svete žiadaní zamestnanci, ktorí sú iniciatívni, radi  myslia netradične a necítia zviazane svojou pracovnou pozíciou. A najmä zamestnanci, ktorým skutočne záleží na úspechu celého podniku a pozitívne reprezentujú svoju značku a firmu aj mimo kancelárie.

 

„Technológia sama o sebe nestačí,“ povedal Steve Jobs. „Je to technológia vo vzťahu so slobodnými umeniami, s humanitnými smermi. Spolu tvoria výsledky, vďaka ktorým srdce spieva.“ Práve tento výrok je jasným príkladom toho, že aj taký technologický vizionár ako bol Steve Jobs, nevkladal všetky len do technológie. Technológia samozrejme tvorí kostru Apple biznisu, ale bol to práve podnikový marketing, predaj a vzťahy so zákazníkmi, ktoré Apple premenili na fenomén našej doby.

 

Zhrnutie na záver je nasledovné - zakladatelia startupov by nemali myslieť len na vývojárov technológie, mali by myslieť aj na ľudí, ktorí ich výmysel predajú vďaka ktorým zarobia.

 

Zdroj: thenextweb.com

Pridať komentár (0)