Najčastejši dôvody, pre ktoré ste nezískali svoj job!

Jaroslav Dodok / 17. októbra 2014 / Business

Ak sa vám už niekoľko týždňov alebo mesiacov nedarí nájsť prácu, možno za tým nie je len blbá náhoda. Ak vás zamestnávateľ už pár krát odpálkoval, mohol mať na to jeden z týchto 10 najčastejších dôvodov…

 

Počas uplynulých týždňov som získal niekoľko cenných skúseností, s ktorými sa veľmi rád s vami podelím. Bol som na niekoľkých pracovných stretnutiach s obchodnými partnermi, ktorí robili výberové konania, dostal som padáka z Bratislavy a k tomu sa pokúšam nájsť account managera pre moju reklamnú agentúru Mavio Media.

kariera pruser

Pozorne som počúval a pozoroval úspešných biznismanov, HR manažérov ako aj uchádzačov o zamestnanie, s ktorými som aktuálne v kontakte. Všimol som si neskutočné množstvo blbých chýb, ktorým by ste sa mali jednoznačne vyvarovať a ktoré sú zároveň možno dôvodom toho, prečo váš status je ,,nezamestnaný”…

 

1. Váš facebook! Vyzerá horšie ako Luník IX!

Nie, neprehnal som to. Ako hovorí Anna Kubánová (HR manager zo spoločnosti SCR), každého uchádzača si preklepneme na facebooku. Váš profil nastavený ako ,,public” môže v prípade bujarého štýlu života spôsobiť predčasný koniec vašej sľubnej kariéry. Ak ho aj máte nastavený len pre priateľov, verte že s vašim zamestnávateľom máte spoločných priateľov, cez ktorých sa k vám dostane. Fotiť sa po opici, ohovárať predchádzajúcich šéfov, mať rasistické poznámky či veľa gramatických chýb nie je tá správna cesta za výsnívaným jobom.

2. Najprv sa naučte písať maily, potom si pýtajte 2€/hodinu

Pre zmenu hovorím (nielen) o skúsenosti Peťa Čelka (social manager a marketer), ktorý sa v poslednej dobe nestačí čudovať mailom, ktoré dostáva. Najväčším prúserom ani tak nieje chýbajúci predmet, nečlenený text, ale mailová adresa v tvare [email protected] či [email protected] Neviem ako Peťo, ale ja na takéto maily ani neodpisujem. Sorry. Ďalšou častou chybou sú dlhé maily, z ktorých nie je jasné o čo žiadate, čo chcete alebo čo vlastne ponúkate. Nepodpísané maily či chýbajúci kontakt. Prosím vyvarujte sa tomu…

3. Nooo?

Asi najčastejšie uvítanie, ktoré sa ozve na druhom konci telefónu. Ak očakávate, že vás bude zamestnávateľ kontaktovať na základe vášho záujmu o pracovnú pozíciu, buďte na to pripravený. Prvé tri vety v telefóne o vás prezradia viac ako si myslíte. Preto sa  v úvode predstavte a ukážte vaše komunikačné zručnosti!

4. Keď sa na vašom životopise čistia zemiaky

Túto informáciu mám od dobrého kamaráta, ktorému cez ruky prešlo už pár desiatok brigádnikov. Hneď na začiatku si overte akú formu CV žiada firma alebo organizácia, o ktorú máte záujem. Štandardizovaný životopis, formát Europassu alebo kreatívne CV? Nezabudnite vyplniť všetky dôležité údaje, ukázať svoje skutočné schopnosti a pokojne aj dobrovoľnícke aktivity.

vykroc spravnou nohou

5. Nepýtajte, ponúkajte!

Základné pravidlo biznisu, bartrového obchodu spolupráce aj priateľstva. Čím skôr sa ho naučíte, tým lepšie! Zo siedmich uchádzačov (ktorí sa hlásili na pozíciu account managera do mojej kancelárie) sa až piati najskôr pýtali na informácie o plate a firemných benefitoch. Až po pol hodinovej konverzácii sa mi zmienili o tom, čo mi vedia ponúknuť a čo tvorí ich pridanú hodnotu… Celé zle!

6. Nesľubujte, čo nedodržíte…

Možno sa vám aj podarilo získať dobrý job, to však neznamená, že máte vyhraté. Veľmi jednoducho sa vám môže stať, že dostanete výpoveď a to kvôli úplnej banalite. Akou môže byť napríklad nedostatočná komunikácia. Ak máte zdravotné či rodinné problémy a nestíhate sa venovať zvereným úlohám, hneď to komunikujte s nadriadeným! Ocení, ak sa bude vedieť vopred zariadiť. Horšia alternatíva je, ak mu vaša práceneschopnosť spôsobí problémy a zastaví spoločné projekty, pretože to čo robíte, môže byť kľúčové pre vašich kolegov…

7. Kašlať na kritiku, som dokonalý

7. hriech, kvôli ktorému ste možno ešte stále na úrade práce alebo nesiete nálepku ,,fluktuant”. Väčšine novodobých firiem ide nielen o 100% plnenie pracovných úloh, ale aj o osobnostný rast zamestnancov. Chyby robí každý, preto je dobré vypočuť si kritiku vášho šéfa či úprimnú spätnú väzbu vášho kolegu. Nezatvárajte si oči pred tým, keď vám niekto niečo vyčíta. Nie každá kritika vás síce skutočne posunie, ale ak si postavíte berlínsky múr pred vašim šéfom, môžete to skutočne oľutovať.

Videl som ako sa vyhrávajú pracovné pohovory…

jkb

Svoj prvý pracovný pohovor som absolvoval ako 13-násť ročný cez telefón. Od vtedy som pracoval pre najväčšiu mediálnu spoločnosť svojho druhu na Slovensku, pôsobil som ako obchodný zástupca, získal som príležitosť v bratislavskej digitálnej agentúre a od septembra som školiteľom organizácie priamo riadenej Ministerstvom školstva.

Nejde mi o to chvastať sa pred vami svojmi úspechmi. Práve naopak. Som presvedčený, že počas uplynulých 6 rokoch som mal možnosť vidieť ako sa vyhrávajú pracovné pohovory a čo je potrebné spraviť pre svoj vyhliadnutý job. Spravil som množstvo chýb, ale dvakrát toľko som ich videl.

Preto ešte 2 rady na záver:

– do popredia sa bezpochýb dostáva sociálna sieť LinkedIn (o to viac by ste mali zbystriť, ak sa zaujímate o oblasť marketingu, médií, komunikácie, manažmentu či IT). Nie je preto na škodu si hneď teraz spraviť svoj LinkedIn profil, ktorý môže vyzerať aj takto (klik)

– budujte vlastnú značku. Nemám na mysli založenie s.r.o. Vašou značkou je vaše meno. Buduje sa osobným marketingom – blogmi, priestorom v médiách, vystúpeniami na konferenciách, vašimi činmi…

Mohol by som toho napísať ešte viac… Získať prácu je však dosť individuálna záležitosť.

Zdroj: jaroslavdodok.sk

Pridať komentár (0)