Najväčšia výzva akej čelili: Lidl si počas koronavírusu postavil vlastný krízový štáb, pomohli aj ľudia z Panta Rhei

  • Koronavírus poriadne potrápil zamestnancov Lidlu na všetkých pozíciách
  • Administratívni zamestnanci pracovali na predajniach, ktoré privítali aj zamestnancov Panta Rhei
  • Lidl počas pandémie investoval do ľudí – na marcových výplatných páskach im vyplatil takmer milión eur navyše
 srcset
Lidl
  • Koronavírus poriadne potrápil zamestnancov Lidlu na všetkých pozíciách
  • Administratívni zamestnanci pracovali na predajniach, ktoré privítali aj zamestnancov Panta Rhei
  • Lidl počas pandémie investoval do ľudí – na marcových výplatných páskach im vyplatil takmer milión eur navyše

Útoky ľudí na poloprázdne regály s mydlom, toaletným papierom a dezinfekciou, obrovské rady pri pokladniach a neskôr séria tvrdých bezpečnostných opatrení. Slovenské supermarkety si za posledné týždne prešli snáď najturbulentnejším obdobím od svojho vzniku.

S predstaviteľmi obchodného reťazca Lidl sme sa preto rozprávali, k akým netradičným krokom museli pristúpiť, akú úlohu hral ich vlastný krízový štáb alebo ako získali nových zamestnancov, ktorí im pomáhali zvládnuť najväčšie nápory.

Zakročili už v prvých dňoch

Lidl sa začal koronavírusu venovať ešte pred prvým potvrdeným prípadom na Slovensku. „Na základe vývoja v okolitých krajinách a v Taliansku sme začali rýchlo prijímať prvé preventívne opatrenia na ochranu zdravia našich zákazníkov a zamestnancov v predajniach a logistických centrách,“ vysvetľuje koordinátorka krízového štábu Lidl Michaela Žáková.

Prišiel čas na vypracovanie podrobných krízových plánov. Za niekoľko hodín sa Lidl zvládol pripraviť na všetky možné krízové scenáre – od nakazeného zamestnanca až po nedostatok ľudí na predajniach.

Bola to obrovská výzva. Porada krízového štábu mala síce byť dvakrát týždenne, no volali sme spolu každé jedno ráno. S ostatnými krajinami si stále vymieňame informácie a najlepšie praktiky bleskovo zavádzame do praxe aj na Slovensku,“ dopĺňa Žáková.

Bezpečnostné opatrenia ako rúška, dezinfekcia, ochranné sklá alebo čiary vyznačujúce dvojmetrovú vzdialenosť Lidl implementoval okamžite.

Najväčšia výzva, akej Lidl kedy čelil

Nečakaná pandémia mala najväčší zásah na ľudské zdroje. Prioritou číslo 1 sa stala bezpečnosť zamestnancov.

S príchodom koronavírusu sa situácia na ľudských zdrojoch otočila o 180 stupňov,“ vysvetľuje Zuzana Baloghová, vedúca úseku HR. Situácia bola zo dňa na deň úplne iná a Lidl musel čeliť úplne iným prioritám ako doteraz. Najväčší problém? Zabezpečiť personál.

Výpadok z dôvodu PN a OČR bol podľa Baloghovej obrovský – za jeden večer im vypadlo takmer 1 000 zamestnancov, ktorí museli zostať doma s deťmi. Potrebné bolo urýchlene nájsť riešenie na zabezpečenie dostatočného množstva personálu, aby boli pulty stále plné.

Lidl však veľmi rýchlo spustil kampaň #pomozmesinavzajom, ktorá obletela Slovensko. Spoločnosť v nej ponúkala výzvu na vzájomnú pomoc. Dávala príležitosť na krátkodobú brigádu pre ľudí, ktorí si chcú privyrobiť, a úprimne reflektovala skutočnosť, že sa snaží snaží nájsť hrdinov, ktorí Lidlu, spolu so existujúcimi zamestnancami, pomôžu zásobiť celé Slovensko.

Veľmi pozitívne nás prekvapil obrovský záujem zo strany uchádzačov. Dostali sme tisícky životopisov, ktoré niekoľkokrát prevýšili naše očakávania aj reálne potreby. Bohužiaľ, sme z tohto dôvodu museli mnohých odmietnuť, čo nás veľmi mrzí,“ dodáva Baloghová.

Riešili sme otázky ako zdravotné prehliadky či hygienické preukazy,“ vysvetľuje Baloghová. Veľký nedostatok personálu sa rozhodlo vyriešiť aj 60 administratívnych zamestnancov, ktorí sa dobrovoľne ponúkli, že sa dočasne presunú na prvú líniu – priamo do predajní.

zdroj: Lidl

Nevšedný krok dopadol fantasticky

Každého zamestnanca však treba chrániť pred pandémiou – veľká časť administratívnych zamestnancov preto pracovala z domu. Tí, ktorým to náplň práce nedovoľovala, boli zasa rozdelení na dva striedajúce sa tímy, aby sa prípadne navzájom mohli zastúpiť.

Pod hlavičkou iniciatívy #pomozmesinavzajom Lidl zamestnal aj desiatky zamestnancov kníhkupectva Panta Rhei, ktoré je aktuálne zatvorené. Baloghová spoluprácu hodnotí ako bezchybnú a ako veľmi vítanú pomoc.

Lidl ukázal silnú schopnosť manažmentu ľudských zdrojov a aj napriek ťažkej situácii fungovali predajne prakticky bez problémov.

Obrovský dopyt po potravinách sa prejavil aj na veľkej vyťaženosti zamestnancov, Lidl im preto prerozdelil takmer 1 milión eur v rámci marcových odmien. Len vďaka hrdinom v prvej línii máme kde nakupovať.

Sú online pohovory budúcnosťou?

Interné procesy Lidlu prešli veľkou zmenou a výnimkou nie je ani prijímanie nových uchádzačov o prácu. Časť rozhovorov prebiehalo dokonca online cez telekonferenciu.

Je zaujímavé, že sa uchádzači v domácom prostredí správali omnoho prirodzenejšie a uvoľnenejšie, boli omnoho menej vystresovaní,“ pozitívne hodnotí pokus Ján Gábor, vedúci úseku administratívy nákupu.

Samozrejme, online pohovory majú aj svoje nevýhody. Ján Gábor považuje na pohovoroch dôležité aj sledovanie neverbálnej komunikácie, napríklad mimiky, prostredníctvom ktorej dokáže odhaliť, čo si uchádzač o otázke myslí a či mu nie je nepríjemná. O túto časť je však v online prostredí značne ukrátený.

Aj keď Gábor preferuje osobné stretnutia o niečo viac, vie si predstaviť, že online pohovory môžu byť v budúcnosti užitočné.

V súčasnej dobe je však bezpečnosť na prvom mieste a tú vďaka novým opatreniam či online pohovorom Lidl zvládol bezchybne.

Lidl sa rozhodol podporiť nielen svojich zamestnancov, no tiež Červený kríž či dokonca nemocnice, ktorým zakúpili rúška či zdravotnícke prístroje

Najnovšie video