Naše doj­my zo zásad­nej kon­fe­ren­cie Star­tup Sum­mit 2015

Martin Faith / 20. októbra 2015 / Tools a produktivita

Minu­lo­týž­dňo­vý Sum­mit sa radí medzi top kon­fe­ren­cie, kto­ré som mal dopo­siaľ mož­nosť nav­ští­viť. Ako to už býva, nie­kto­ré tal­ky boli viac púta­vé a hod­not­né ako ostat­né. Pri tých naj­lep­ší­ch sa ale jed­na­lo o kle­no­ty a vďa­ka tomu si mys­lím, že toh­to­roč­ný Sum­mit stál za to.

 

Pražské SaSaZu sa ukázalo byť perfektným priestorom na takúto akciu – ani veľké ani malé, s možstvom okoliých barov a posedení, ideálnych na networkingové kávičky. Stretávanie nových ľudí mala uľahčiť aplikácia Myia, víťaz AppParade. Tá vám dáva prehľad o tom, kto sa na podujatí nachádza a pokiaľ vás niekto zaujme, môžete požiadať o stretnutie. Pekný nápad, chybička na kráse bolo len to, že mi podobne ako väčšine  účastníkov nefungovalo pripojenie na miestne wifi, na ktoré bola Myia napojená.

 

 

Čo sa týka talkov, vyzdvihnúť chcem dvoch speakrov. Zaujal ma Filip Dřímalka, ktorý nás uviedol do toho, ako veľmi korporácie potrebujú startupy. Tie sa ale potrebujú naučiť, ako im komunikovať svoju hodnotu a ako im dať to, čo vlastne potrebujú. Nie je jednoduché nadchnúť obrovskú inštitúciu, pokiaľ za ňou idete s inkrementálnou inováciou. Korporácie ale vyvážia zlatom toho, kto sa snaží o disruptívne inovácie, o tie úžasné game changers. Každá z tých veľkých už berie to, že stojíme na prahu technologickej revolúcie ako fakt a chce byť aktívnou súčasťou tejto zmeny. Filip to vyjadril veľmi pekne, keď povedal, že na to, aby ste zaviedli disruptívnu zmenu, musíte ísť často proti svojmu vlastnému biznisu. A to vie najlepšie urobiť niekto zvonka.

 

Zvedavý som bol na talk Mariána Jelínka, bývalého úspešného hokejového kouča. Pán Jelínek prišiel na radu po obede, keď ešte väčšina účastníkov dojedala chutné maso s knedlíkom alebo popíjala štvrtú kávičku dňa. Mariánovi to ale vôbec neprekážalo a do svojho vystúpenia sa pustil naplno. Energia, ktorá z neho sálala zachvílu pritiahla väčšinu ľudí späť pod pódium. Roky práce s vrcholovými športovcami mu dali veľa chápania toho, vďaka čomu sa niektorí jedinci vedia dostať vo svojom obore na úplnú špičku.

 

 

Odlišoval medzi motiváciou mysle a motiváciou duše. Tá prvá funguje na princípe mrkvy pred oslíkom, ktorý sa za ňou naháňa len pre to, lebo sa chce najesť. Pre úspech je podľa Mariána dôležitá skôr motivácia duše. Tú keď niekto má, tak ho netreba materiálne motivovať. Robí totiž to, čo ho naozaj baví. Cesta k úspechu je potom veľmi jednoduchá – nájdi si to, čo ťa skutočne baví a naplno sa tomu oddaj. Ako spomínal vo svojom talku, Jaromíra Jágra nemusel nikdy k ničomu motivovať. Ak je treba niekoho externe motivovať, tak potom nerobí to, čo ho baví.

 

Pre úspech je podľa Mariána dôležitá skôr motivácia duše. Tú keď niekto má, tak ho netreba materiálne motivovať. Robí totiž to, čo ho naozaj baví.

 

Okrem speakrov sa nám predstavilo aj niekolko predvybratých startupov, ktoré pitchovali pred zaujímavou porotou, zloženou z českej investorskej špičky. Príjemne ma prekvapila prezentačná vyspelosť startupistov, bolo vidieť, že už majú niečo za sebou. Porota na záver vybrala tri projekty, ktoré dostanú niekoľko cien vrátane balíčka služieb od PR agentúry Fenek, ktorá celý event organizačne zastrešovala. Víťazmi sa stali:

  • Bileto: integrované riešenie na nákup cestovných lístkov online

  • SQLdep: vyvádza vývojárov z doby kamennej. Veľká vec, ktorá už slúži aj americkému trhu

  • Valuto: menové prevody pre business tranzakcie. Pyší sa prevodom viac ako miliardy českých korún v tomto roku

 

 

Do druhej polky programu boli zaradené aj dve panelové diskusie, prvá pre investorov a druhá pre founderov. Investori rozoberali predovšetkým to, podľa čoho si vyberajú svoje projekty. Skupina bola veľmi dobre zložená. Boli v nej zástupcovia rôznych spôsobov investovania, od bankárov cez venture investorov až po angelov. Z diskusie som si zapamatal prirovnanie investície do startupu od partnera Credo Ventures Ondreja Bartoša.

Ten ho opísal ako investíciu do zámorskej cesty, akou bola napríklad Kolumbusova cesta zapadnou stranou do Indie. Idete do niečoho, čo má malú šancu na úspech ale aj potenciál zmeniť svet. Ak teda chcete niekoho ukecať na investíciu, jednoducho musíte myslieť vo veľkom. Inak investora jednoducho nebudete zaujímať. Neinvestuje sa do novinových stánkov, ale do disruptívnych inovácií.

 

Neinvestuje sa do novinových stánkov, ale do disruptívnych inovácií.

 

Summit ako taký vo mne nechal jasný odkaz – korporácie nás potrebujú. Doba je tak rýchla, že ani oni sami sa v nej nedokážu orientovať. Aby nás vedeli podporovať, musíme sa naučiť hovoriť ich jazykom a uvažovať vo veľkom. Ak im prinesieme to, po čom sú tak hladné, tak nás vyvážia diamantami a naše nápady plne podporia. Tak, poďme do práce ☺

 

 

Pridať komentár (0)