Obe­rie vás sku­toč­ne prá­ca v Ama­zo­ne, Face­bo­oku ale­bo Goog­li o súkrom­ný život?

Alexandra Dulaková / 27. augusta 2015 / Tools a produktivita

Minu­lý týž­deň bol inter­net plný správ o neľud­ský­ch pod­mien­ka­ch, v kto­rý­ch musia zamest­nan­ci Ama­zo­nu den­no-den­ne exis­to­vať. Väč­ši­na verej­nos­ti tie­to prak­ti­ky odsú­di­la a Ama­zon mal čo robiť, aby sa paľ­be ubrá­nil. Len­že Ama­zon nie je jedi­ný gigant na scé­ne a je teda otáz­ne, či je vo svo­jom sprá­va­ní uni­kát­ny. Pop­rí­pa­de, či je sku­toč­nosť naozaj taká čier­na, ako ju zamest­nan­ci ano­nym­ne vykres­li­li.

 

To, že známe nadnárodné spoločnosti majú šialené pracovné tempo a vedú k nemu aj ich zamestnancov, nie je žiadnym tajomstvom. Ich predstavitelia pravidelne vstávajú ešte pred svitaním, aby všetko postíhali. A čím nižšie človek začína, tým horšiu a namáhavejšiu prácu dostane. Moritz Erhardt, ktorý pred dvomi rokmi počas stáže v londýnskej banke umrel na prečerpanie po strávení 72 hodín v práci, nebol jediný stážista, ktorého veľké firmy bez hanby využívajú od svitu do mrku. Keď chce človek patriť medzi tých najlepších, musí si niekedy prejsť niekoľkoročným peklom a len dúfať, že ho na konci čaká niečo lepšie.

 

 

Keď mali zamestnanci veľkých firiem ohodnotiť vyváženosť práce a súkromného života, neboli veľmi štedrí. Amazon bol na tom najhoršie a dostal len 2,7/5, zatiaľ čo Apple ohodnotili zamestnanci na 3,3/5, Microsoft až na 3,5/5, no jednoznačne najviac dostal Google – až 3,9/5. Pracovná morálka odráža nároky cieľovej skupiny, pre ktorú spoločnosť svoj produkt vyrába. Technologické spoločnosti sú na výkony náročné, a je jedno o ktorú ide. Pokroky sa v technológií dejú z minúty na minútu a zákazníci chcú vždy to najlepšie, najrýchlejšie, najdostupnejšie. 

 

Amazon sa neubránil kritike ani kvôli ich zaobchádzaniu so znevýhodnenými zamestnancami. Lenže úprimne, sú a vždy budú skupiny zamestnancov, ktoré pre žiadnu firmu nikdy nebudú terno. Patria medzi ne tehotné ženy, vážne chorí, poprípade nejakým spôsobom postihnutí ľudia. Ak niekto nedokáže byť stopercentne výkonný, nedostane sa mu veľkého uznania. Na druhej strane ale spoločnosti dokážu aj vyjsť v ústrety – napríklad ponúkaním štedrej rodičovskej dovolenky pre oboch rodičov, alebo možnosť nechať si zamraziť vajíčka na neskôr a teda sa nenechať ničím vo výkonnosti brzdiť. Tieto vymoženosti ponúka Facebook, Microsoft, Apple a Netftlix. Ale ani to, že majú zamestnanci veľkorysé výhody a ponuky, ešte neznamená, že ich všetci môžu vo veľkom využívať. Vždy sú najmä pod tlakom, aby podali ten najlepší výkon.

 

 

Ak by ste sa chceli vyhnúť neľudským podmienkam prácou pre menší startup, v ktorom nikto nebude očakávať výkony, ako v jednej z najväčších spoločností svojho druhu na svete, nezabúdajte, že aj tie veľké a monštruózne firmy majú svoje výhody. Ak má niekto zdroje, dokáže okrem iného zamestnancom zabezpečiť aj isté privilégia a výhody. Malé firmy to nedokážu. A vďaka tomu tie veľké zamestnancov získajú oveľa ľahšie, aj napriek všetkým sťažnostiam a klebetám. Okem toho je pri gigantoch oveľa jednoduchšie predvídať svoj profesionálny osud a dlhoročná perspektíva pri známej spoločnosti je pre veľa ľudí lákavejšia ako neistá budúcnosť pri potenciálne úspešnom projekte.

 

Existuje jeden typ zamestnanca, ktorému náročný spôsob práce bude vyhovovať – workoholici, poprípade veľmi ambiciózni ľudia. Za tvrdú prácu čakajú odmeny, otroctvo to teda rozhodne nie je. Ľudia, ktorí sa šesť dní v týždni po dobu niekoľkých rokov idú zdrať, si za pár rokov môžu vytvoriť vlastnú spoločnosť. Perfekcionizmus im nevadí, pretože aj oni sami chcú tvoriť len to najlepšie.  

 

Práca pre Google, Amazon, alebo Facebook určite nie je jednoduchá. Veľa závisí aj od zamestnanca a jeho motivácie. Stagnujúcich ľudí u seba nechce nikto a je už len otázne, ako veľmi chce človek napredovať a čo všetko je tomu ochotný obetovať. Despotický obraz Amazonu, ako ho minulý týždeň vykreslili The New York Times, neodzrkadľuje skúsenosti všetkých zamestnancov a pri veľkosti spoločnosti je treba si uvedomiť, že zlé skúsenosti sú samozrejmosťou. CEO Amazonu sa vyjadril jasne – ak by bol Amazon taký zlý, ako ho média vykreslili, len blázon by v ňom chcel pracovať a ani on sám by takým bláznom nebol.

 

Zdroj: mashable

Pridať komentár (0)