Odmeňovanie zamestnancov v čase krízy? S motiváciou a vzdelávaním to bude jednoduchšie

Koniec roka je tu a s týmto obdobím prichádza čas na sumarizáciu procesov vo firmách, hodnotenie zamestnancov a s tým spojené odmeňovanie. Zamestnávatelia v tomto čase dávajú spätnú väzbu svojim zamestnancom, rekapitulujú uplynulý rok a zároveň ich motivujú ďalej. Motiváciou pre nich môžu byť nefinančné odmeny, ideálne časovo nelimitované. Čo si pod tým predstaviť? Sú to benefity, ktoré sa dajú využívať počas celého roka. Jedným takým je vzdelávanie zamestnancov, o ktorom sa čoraz viac hovorí v súvislosti s pandémiou.

Prieskum portálu Platy.sk pred niekoľkými dňami potvrdil, že koncoročné odmeny tento rok dostalo alebo ešte len dostane 21 percent zamestnancov, trinásty plat necelých 14 percent Slovákov a štrnásty plat necelých deväť percent. Veľa firiem bolo nútených v dôsledku pandémie robiť škrty v odmeňovaní. Odmeňovanie zamestnancov sa ale dá do veľkej miery prispôsobiť súčasnej situácii a firmy môžu využiť „obdobie sucha“ na to, aby sa zlepšili v iných veciach. Odborníci a HR manažéri zas radia ľuďom, ktorí o prácu prišli, aby investovali zvyšný čas do činností, ktoré im pomôžu si nájsť prácu.

Vzdelávanie zamestnancov je pre firmy investícia – časová aj finančná, ktorá sa im vráti najmä z dlhodobého hľadiska. Zamestnancovi navyše rozšíri obzory, získa ďalšie skúsenosti a zručnosti do svojho portfólia a životopisu.  „Motivácia vlastných ľudí vo firme by mala byť dnes už samozrejmosťou. Nie je to vždy len o peniazoch, práve naopak. Celkovú atmosféru v práci dotvárajú ľudia, ich motivácia, nasedenie a to zas pramení z toho, aké podmienky im zamestnávateľ nastaví. Tu prichádzajú benefity a odmeny, ktoré im môže poskytnúť. Z našich skúsenosti sú to často vzdelávacie programy a školenia, ktoré zamestnanci naozaj ocenia a ktoré dajú veľa nielen samotnému zamestnancovi, ale v neposlednom rade z toho profituje celá firma,“ hovorí na úvod Radovan Debnár zo vzdelávacej platformy Learn2Code.

Mobil, počítač, auto už nemusí stačiť

Vo veľkých firmách a zahraničných korporátoch  pri zverejňovaní pracovných inzerátov vidieť rôzne formy benefitov či výhod, ktoré ponúkajú a na ktoré sa headhunteri a personalisti snažia nalákať uchádzačov. Medzi tie bežné už tradične patrí napríklad technické vybavenie – mobilné telefóny, počítače, internet, auto, ktoré firma poskytne aj na súkromné účely. Určité benefity sú ale už skôr vnímané ako povinná jazda. „Príjemné pracovné prostredie alebo flexibilná pracovná doba síce vyzerá v inzeráte dobre, ale často je to len veta na vyplnenie prázdneho miesta v inzeráte. Ak teda zamestnávateľ neponúkne k príjemnému pracovnému miestu a flexibilnej pracovnej dobe aj niečo viac, tak pravdepodobne príde o ´naskillovaného´ uchádzača,“ pozerá sa Radovan Debnár na výhody, ktoré zamestnávatelia zvyknú spomínať pri pracovných pohovoroch.

Motiváciou alebo odmenou môžu byť ale  školenia a iné formy vzdelávania v podobe jazykových kurzov, IT kurzov, školení soft skills a ďalšie kurzy podľa oblastí, ktorým sa zamestnanci venujú. Z čím väčšej ponuky si kandidát potom môže vyberať, tým lepšie. Pre zamestnávateľa by malo byť dobrým signálom, ak sa potenciálny zamestnanec pýta na možnosti vzdelávania. „Ak sa uchádzač zaujíma o možnosti vzdelávania v rámci danej pozície, tak by to malo byť pre zamestnávateľa dobré znamenie, že tento človek bude chcieť na sebe pracovať,“ hovorí Debnár.

Pracovné prostredie ide ruka v ruke s motiváciou, preto má zmysel myslieť na každého zamestnanca ako na jednotlivca s potenciálom, ktorý k svojmu rastu potrebuje dobré zázemie.  „Trendy vo vzdelávaní napredujú a spoločnosti, ktorým na svojich ľuďoch v tíme záleží, sa skutočne snažia im ponúknuť čo najviac. Veď ak chce mať firma skutočných odborníkov, musí ich nielen zaplatiť, ale dotvoriť im pracovné prostredie tak, aby rástli profesne a zároveň i osobnostne. A to isté platí aj pri práci z domu. Našťastie, online nám ponúka vzdelávanie z pohodlia domova a za uplynulé mesiace sa len potvrdilo, aké je dôležité,“ pripomína Debnár s tým, že už i HR oddelenia si začínajú čoraz viac uvedomovať, aké pozitíva prináša celoživotné vzdelávanie zamestnancov samotnej firme.

Nemáte financie? Ponúknite čas

A ak aj firma momentálne nemá dostatočné finančné rezervy na to, aby mohla zamestnancom plne vykryť vzdelávacie kurzy, stále im môže podať pomocnú ruku. Odborníci upozorňujú, že nie je všetko len o peniazoch. Toto obdobie môže byť vhodné na to, aby si zamestnávatelia s celým svojím tímom sadli, porozprávali sa a zistili, čo im môžu ponúknuť. A nakoniec umožniť im, aby sa mohli vzdelávať prostredníctvom platforiem, ktoré sú k dispozícii. Ak teda firma nedokáže zaplatiť kurz, môže dať zamestnancovi čas, ktorý nad ním strávi.

„Priestor na vzdelávanie tu je stále a peniaze v tomto prípade často nezohrávajú žiadnu rolu. Jednou z výhodu internetu totiž je, že dnes dokážete nájsť v online priestore čokoľvek a za dostupnú cenu, resp. mnoho vecí i zadarmo. Aj v našej ponuke sú kurzy, ktoré sú dostupné zdarma – od wordu, excelu až po Javu a Visual Design. Stačí si vybrať. Zamestnávatelia zas môžu darovať ten čas a investovať ho do svojich ľudí, veď kedy, ak nie teraz,“ vymenúva ďalej šéf najväčšej online vzdelávacej platformy na Slovensku a dodáva: „Vzdelávanie by ale nemalo byť jednorazovou záležitosťou. U nás stále hovoríme o tom, že je to beh na dlhé trate, resp. na celý život. Keď sa pozriete, ako to funguje vo veľkých a úspešných firmách, tak tam naozaj ľudia investujú do celoživotného vzdelávania. Je to určité nastavenie mysle, treba si na to zvyknúť a uvedomiť si, že raz sa nám to vráti,“ upozorňuje Radovan Debnár.

Benefity sa môžu kombinovať počas celého roka

Prečo by mali zamestnanci zvážiť nefinančné odmeňovanie svojich zamestnancov? Ide o dlhodobý efekt. „Určite sa každý poteší koncoročnej či kvartálnej odmene, ale ten efekt je tam krátkodobý. Pri celoživotnom vzdelávaní treba vnímať iný pohľad, pretože kým na koncoročnú odmenu si už v júli ani nespomeniem, tak celoročný prístup ku vzdelávaniu budem pociťovať počas celého roka. Preto je vhodné takéto odmeňovanie kombinovať, ak sa, samozrejme, dá. Ak si to firma môže dovoliť, určite zamestnanca poteší  nejaká suma navyše na výplatnej páske, ale okrem toho bude efektívna aj odmena v podobe kurzu či zaujímavého školenia v priebehu celého roka,“ pozerá sa na proces odmeňovania zamestnancov Radovan Debnár.

Podľa neho je aktuálne situácia na pracovnom trhu zaujímavá najmä z pohľadu IT. Priznáva, že často ich oslovujú rôzne spoločnosti, ktoré majú nedostatok nielen programátorov, web developerov, dátových analitkov, marketérov, ale všeobecne ľudí, ktorí sa v digitále dokážu orientovať. „Digitál je budúcnosť a keď vidíme, ako sa dokážu uplatniť ľudia, ktorí sa rozhodli po škole sadnúť si k počítaču a doučiť sa niečo nové, tak sa nám to len potvrdzuje. Rovnako v týchto prípadoch platí, že ak niečo viem, treba na sebe pracovať ďalej. Neznamená to, že mi stačí to, čo som sa naučil pred rokmi. Trh sa vyvíja, moderné technológie s ním a rovnako tak aj tie zručnosti treba stále zveľaďovať a dopĺňať,“ upozorňuje Debnár s tým, že „netreba zaspať na vavrínoch“.

K príjemnej pracovnej klíme a odmene za dobre vykonanú prácu určite patrí poďakovanie, slová uznania a pravidelné neoficiálne stretnutia s kolegami. „Na konci dňa ale netreba zabúdať na pochvalu, ktorá dobre padne každému. No a na záver, síce momentálne sa to kvôli pandémii nedá, tak svoje miesto pri odmeňovaní má brainstorming. Ten môže vyzerať aj tak, že sa celý tím vyberie na spoločnú večeru alebo výlet. Práve vtedy často vznikajú tie najlepšie nápady,“ uzatvára Radovan Debnár Learn2Code.

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech