Pilot: Slovensko je jedným z najlepších miest, kde si môžeš urobiť letecký výcvik

  • Juraj Sabo je úspešný Slovák, ktorý na sebe dlhé roky pracoval, aby mohol robiť prácu snov
  • Dnes je obchodným pilotom, leteckým inžinierom aj inštruktorom pri letoch na simulátore a svoju prácu naozaj miluje
Pilot: Slovensko je skvelým miestom na absolvovanie leteckého výcviku, no stáť ťa bude aj 60 000 eur
archív Juraj Sabo, Unsplash/waco
  • Juraj Sabo je úspešný Slovák, ktorý na sebe dlhé roky pracoval, aby mohol robiť prácu snov
  • Dnes je obchodným pilotom, leteckým inžinierom aj inštruktorom pri letoch na simulátore a svoju prácu naozaj miluje

Juraj Sabo je skúsený pilot, ktorý sa rozhodol s nami podeliť o svoje skúsenosti a príbehy z letectva. Má naozaj pestrú kariéru a množstvo letových hodín na konte.

Porozprával nám o svojom živote vo vzduchu, výzvach, s ktorými sa stretáva a o tom, čo ho na tomto povolaní fascinuje. 

  • Prečo sa rozhodol stať sa pilotom?
  • Koľko eur ho to stálo?
  • Ako sa piloti pripravujú na veľkú psychickú záťaž?
  • Ktorá fáza letu je pre pilota najmenej príjemná?

Od malička si vyrastal pod príletovou trasou na dráhu 31 Bratislavského letiska. Nakopla ťa táto skúsenosť k tomu, že si neskôr začal študovať a získal licenciu obchodného pilota?

Lietadlá mi často lietali nad hlavou, ako malý som sa na ne pozeral a fascinovalo ma to. Aj keď nie som z leteckej rodiny, vždy ma to tým smerom ťahalo.

Lietať som začal počas strednej školy v Anglicku, v združeniu RAF Air Cadets, kde som mal prvé sólo v 16 rokoch. Na vysokej škole v Liverpoole som študoval leteckú strojarinu, a cez veľké prázdniny som absolvoval plachtársky výcvik v Aeroklube Trnava. Počas posledného roka na vysokej škole som pracoval ako inštruktor pre verejnosť v Simulatorcentre v Bratislave, kde som nazbieral plno vedomostí, ktoré mi pomohli v neskorších častiach výcviku.

Po skončení vysokej školy som začal študovať v Seagle Air v Trenčíne, kde som po necelých dvoch rokoch, niekoľkých výcvikových moduloch a skúškach získal licenciu obchodného pilota. Typový výcvik na Boeing 737 som absolvoval vo výcvikovom centre CATC v Prahe, toto už bolo pod vedením spoločnosti Go2Sky po úspešnom pohovore.

Čo všetko si musel obetovať pre kariéru pilota, zasiahlo to aj tvoj spoločenský život?

Keď som skončil inžinierske štúdium, väčšina kamarátov sa zamestnala v renomovaných firmách, ako napríklad Airbus, MBDA, Aston Martin atď. na pozíciách, čo boli, samozrejme, aj veľmi dobre ohodnotené. Bolo to ťažké rozhodnutie, ale túžba lietať zvíťazila. 

Keď sa učíš na 14 veľkých teoretických skúšok, na určitý čas úplne stratíš svoj spoločenský život. Učíš sa celú večnosť, ale na niečo, na čo sa už dlho tešíš a z väčšej časti ťa to aj zaujíma. Čítaš si o nejakej problematike, robíš si skúšobné otázky, zrazu zistíš, že je vonku tma, na hodinách pol tretej ráno a na mobile máš správy od najlepšieho kamaráta, ktorý sa pýta, či žiješ, lebo si sa mu už niekoľko dní neozval. Takto to ide zhruba pol roka.

Ako hodnotíš letecký výcvik v slovenských podmienkach? Investoval si doň desaťtisíce eur, stálo to za to?

Myslím si, že Slovensko je jedným z najlepších miest, kde si môžeš urobiť letecký výcvik. Kvalita inštruktáže je dnes na excelentnej úrovni a ceny sú relatívne nízke oproti iným krajinám. Stále treba ale počítať so sumou minimálne 60 000 eur vrátane typového výcviku na dopravné lietadlo. Pre porovnanie, v Anglicku ťa rovnaký modulový výcvik vyjde na aspoň 100 000 libier, integrovaný na zhruba 150 000 libier.

Ktorá časť výcviku ťa najviac zaujala? 

Určite pokročilé časti výcviku. Napríklad výcvik Multi Engine Instrument Rating je už na dvojmotorovej DA42, na ktorej sa krásne lieta a cítiš sa v nej ako vo veľkej dopravnej mašine. Je to lietanie za odmenu po mesiacoch strávených nad knihami. 

Čerešnička na torte je ukončenie typového výcviku na 737, kde sa presunieš zo simulátora do reálneho lietadla, aby si odlietal 7 vzletov a pristátí predtým, než si uvoľnený do normálnej prevádzky. Pocit, keď prvýkrát pridáš plyn a 50-tonový kolos začne zrýchľovať po dráhe, je nádherný.

Koľko máme na Slovensku pilotov, ako si aj ty? Majú vôbec motiváciu zostať v našej krajine?

Ťažko povedať, ale niekoľko tisíc určite. Treba myslieť aj na to, že veľa slovenských pilotov lieta všade možne po svete, nielen u nás. Plno z nich odcestovalo za robotou po minulej finančnej kríze, počas ktorej prestali lietať takmer všetky slovenské letecké spoločnosti, z ktorých najväčšia bola SkyEurope.

zdroj: Unsplash/Caleb Woods

Na čom všetkom si lietal? Ktoré lietadlá patria medzi tvoje obľúbené?

V Air Cadets to boli lietadlá Grob Tutor a Grob Vigilant, na ktorom mám prvé sólo. Plachtársky výcvik v aeroklube som absolvoval na lietadle L-23 Blaník, po ktorom som prešiel na výkonnejší vetroň VSO-10 Osa.

V Seagle Air som lietal na lietadlách značky Diamond, DA20, DA40 a DA42. Okrem toho mám niekoľko hodín na rôznych jednomotorových lietadlách, ako napríklad WT-9 Dynamic, Piper Arrow, Zlin-43, Pipistrel Virus, atď. A samozrejme, najnovšie je to dopravné lietadlo Boeing 737.

Ak si musím vybrať obľúbené z mašín, ktoré som lietal, tak jednoznačne na prvom mieste je 737, a druhé je delené medzi Blaníkom a DA42. Z tých, čo som nelietal, tak mojím snom je mať aspoň jednu hodinu za kniplom stíhačky Spitfire.

Koľko nalietaš hodín ročne a ako funguje kariérny postup v tvojej práci? 

Tento článok je dostupný členom Startitup PREMIUM

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá