Piloti si počas letu bežne pospia. Na obchádzanie legislatívy majú svoje dôvody

  • Piloti otvorene priznávajú, že počas letu spia
  • Vo väčšine krajín je to pritom zakázané
  • Únava je pravdepodobne omnoho nebezpečnejšia
lietadlo kokpit piloti letectvo
Ilustračné foto, Pixabay/Zac
  • Piloti otvorene priznávajú, že počas letu spia
  • Vo väčšine krajín je to pritom zakázané
  • Únava je pravdepodobne omnoho nebezpečnejšia

Azda všetci vieme o nebezpečenstvách spojených s únavou za volantom. Na život ohrozujúcu nehodu stačí jeden oneskorený reflex či nebodaj sekunda mikrospánku. Riziko pritom narastá v závislosti od toho, akú dlhú cestu musí vodič absolvovať.

Ako to však majú piloti lietadiel? Majú na starosti životy stoviek ľudí a pritom nie je nezvyčajné, že počas niektorých letov musia stroj operovať aj pol dňa. Pospia si niekedy, a ak áno, je to nebezpečné pre cestujúcich?

Spí každý druhý

Tejto problematike sa v minulosti venovalo viacero štúdií a portálov. Denník The Guardian informoval o prieskume vykonanom na vzorke 500 pilotov komerčných aerolínií, ktorý odhalil, že každý šiesty z nich už zažil situáciu, počas ktorej spali obidvaja piloti. Vyše polovica z nich priznala, že si počas letu bežne pospí.

Táto skutočnosť však nemusí byť taká alarmujúca, ako sa na prvý pohľad môže zdať. Omnoho nebezpečnejšie by mohlo byť, ak by piloti riadili lietadlo unavení, čo potvrdzujú aj výsledky prieskumu Asociácie pilotov britských aerolínií (BALPA).

Až 84 % účastníkov tohto prieskumu uviedlo, že ich schopnosti pilotovať lietadlo sú negatívne ovplyvnené únavou. Približne polovica pilotov tiež uviedla, že únavu považujú za najväčšiu hrozbu pre komerčnú lietadlovú dopravu. Len pre porovnanie, terorizmus označili za najväčšiu hrozbu len 3 % pilotov.

Štúdia z roku 2020 tiež odhalila, že únava je zodpovedná len za približne 4 % všetkých chýb, ktorých sa piloti dopustia. Častejšie však ide o závažné chyby, keďže predstavujú až 18 % finančných škôd na majetku a zdraví.

Majú to zakázané

Spánok na palube však v mnohých prípadoch povolený nie je, v USA je napríklad zakázaný úplne. V rámci Európskej únie musia podľa portálu Euractiv letecké spoločnosti dodržiavať zákon, ktorý zaručuje pilotom medzi letmi dostatočné časové oná, počas ktorých môžu spať. Realita je však úplne iná.

European Cockpit Association, odborová organizácia, ktorá združuje európskych pilotov, v roku 2023 odhalila, že každý štvrtý z nich zažije počas letu 4 a viac mikrospánkov. Do štúdie bolo zapojených takmer 7 000 pilotov z 31 krajín.

Podľa pilotov nepomáhajú ani zákonom prikázané „hlásenia únavy“, ktoré musí implementovať v rámci EÚ každá letecká spoločnosť. Tieto hlásenia môžu zamestnanci aerolínií vyplniť, pokiaľ majú pocit, že únava negatívne ovplyvňuje ich schopnosť bezpečne riadiť lietadlo. Spoločnosť by mala potom zaviesť zmeny, ktoré by zabezpečili, že sa podobná situácia už nezopakuje. Zmenu po vyplnení tohto hlásenia však zažil len 1 európsky pilot z 10.

Existujú však aj krajiny, ako napríklad Kanada či Austrália, ktoré majú zavedený systém tzv. „kontrolovaného oddychu“. Ako informuje portál SimpleFlying, piloti môžu počas za určitých podmienok bez obáv zaspať. Kontrolovaný oddych môžu využiť počas viacerých nekritických fáz letu, pričom musí ostať hore aspoň jeden z dvojice ľudí operujúcich lietadlo. Po zobudení musia piloti tiež vykonať sériu úloh, ktorá ich „prebudí“, aby stroj neriadili rozospatí.

Hoci to znie nereálne, spánok za „volantom“ lietadla je pravdepodobne omnoho bezpečnejší než únava posádky. Aspoň to si myslí bývalý pilot Britského kráľovského letectva David Learmount, ktorý pre The Guardian povedal: „Žiadne lietadlo v histórii letectva sa nezrútilo preto, že si pilot šiel pospať. Na druhú stranu, pády, ktoré boli spôsobené únavou? Tých bolo naozaj veľa.“

Zdroje: The Guardian, Aerospace Medicine and Human Performance, Euractiv, SimpleFlying

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá