Potvrdené: Ignorovanie na Facebooku znižuje našu sebaúctu

Michal Tomek / 18. mája 2014 / Zaujímavosti

Jednou z pôvodných myšlienok zakladateľa Facebooku bolo vytvorenie platformy na zbližovanie ľudí a ich vzájomnú interakciu. Zdá sa, že sa podarilo. Vieme nájsť svojich dávnych známych, ľudí, ktorých sme stretli raz na pive, dokonca sa priatelíme s tými, ktorých sme v živote nevideli. Interakcia je obrovská, Mark Zuckerberg sa teší a my s ním. Alebo nie?

 

Nedávno publikovaná štúdia psychologického tímu z University of Queensland dokázala, že s tým šťastím to nebude také jednoduché. Výsledky štúdie hovoria, že ľudia strácajú kvôli Facebooku sebaúctu a pocit spolupatričnosti. Deje sa to najmä vo chvíľach, kedy síce publikujú obsah (status, obrázok, apod.), no nedostáva sa im pozornosti.

Tím pod vedením doktorky Stephanie Tobin si dal za cieľ získať informácie o tom, ako ľudí ovplyvňujú dve veci – nečinnosť a ignorácia. Pre dosiahnutie konkrétnych výsledkov museli uskutočniť dve samostatné štúdie. Za platformu, na ktorej sa výskum robil, si tím zvolil Facebook. Rozhodli sa tak z jednoduchého dôvodu, a to, že ide o „najpoužívanejšiu sociálnu networkingovú sieť na svete s 1,1 miliardou aktívnych užívateľov každý mesiac“.

 

 

Prvá časť štúdie sa zameriavala na nečinnosť, ktorá je v dokumentácii charakterizovaná ako „absencia aktívneho prispievania“ na sociálne siete. Dobrovoľníkmi boli osoby, ktoré sú na Facebooku pomerne aktívne. Táto skupina bola rozdelená na dve časti, pričom jedna z nich mala publikovať na svojich účtoch úplne bežne, ako to robia v každodennom živote. Druhá skupina síce mala prístup k svojim účtom, no požiadali ich, aby nič nepublikovali. Po dobu dvoch dní mohli iba sledovať, čo sa na Facebooku deje, čo robia ostatní. Výsledok? Tí, ktorí nemohli na Facebooku nič zdieľať, mali nižšiu úroveň pocitu spolupatričnosti ako aj nižšiu úroveň zmysluplnosti života. Ich potreby neboli naplnené.

 

V druhej časti štúdie sa Tobinovej tím venoval ignorácii ako „nedostatku spätnej odozvy zo strany ostatných“. Skupina dobrovoľníkov mala jednoduchú úlohu – aktualizovať svoj status. Čiže správať sa na sociálnej sieti ako za iných okolností. Čo však bolo iné, bol fakt, že len polovica z nich získala odozvu na svoj status. Druhá polovica mala účty nastavené tak, aby žiadnu odpoveď či spätnú väzbu dostať nemohla. Samozrejme, nevedeli o tom. Tento experiment ukázal, že ľudia, ktorí sa nestretli so žiadnou interakciou na svoj status, nemali pocit naplnenia svojich potrieb. Konkrétne pociťovali nižšiu úroveň spolupatričnosti, sebaúcty a zmysluplného života.

 

 

A čo na záver?

Z celého výskumu teda vyplynulo, že kľúčom k vytvoreniu pocitu spolupatričnosti a zmysluplnosti nie je len samotné využívanie sociálnych sietí. Tento pocit vytvára až komunikácia a interakcia. Ako sa píše v závere, „keď sú zdieľanie alebo odozva obmedzené, spolupatričnosť trpí“.

 

Celú štúdiu nájdete publikovanú na stránke akademického vydavateľstva Taylor and Francis Group. 

 

Zdroj: tandfonline.com, sharingself.improvement.com, earational.org, iamgraphik.deviantart.com

Pridať komentár (0)