Pre zakladateľov európskych startupov: vyriešiť váš problém nestačí!

Andrej Kiska / 10. augusta 2014 / Lifehacking

„Zakladám startup, ktorý vyrieši problém, na ktorý často narážam.“ Veľmi fandím zakladateľom, ktorí začnú budovať svoj startup práve z takýchto dôvodov, pretože taký startup bude pravdepodobne riešiť nejaký skutočný problém (čo sa nestáva až tak často). Mnohé akcelerátory a angel investori si želajú, aby sa startup vo svojich začiatkoch naozaj zameral na riešenie nejakého skutočného problému, či už človeka ako indivídua alebo celej spoločnosti.

 

Niektoré veľmi známe firmy, ako napríklad Y Combinator, práve vo svojich začiatkoch sa toho chopili naplno: jeden zo svojich projektov na rok 2014 venovali YC startupu na vytvorenie mobilného e-mailového klienta. Ako povedal Paul Graham: „ Beta skupina testerov pozostáva z jediného používateľa, a tým je Sam Altman. Ich cieľom je, aby bol Sam Altman spokojný. A Sam Altman používa maily dosť často a vie tiež, aké sú všetky iné možnosti. Takže vychádza z toho, že pokiaľ sa im podarí, aby bol spokojný a uvedú ho ako príklad, dokážu uspokojiť aj iných ľudí. A to stačí, nie?“

Áno, pokiaľ riešite problém, ktorý má Sam Altman, tak to stačí. Ale pokiaľ riešite taký, ktorý vás trápi niekde uprostred Európy a neriešite ten Samov, stačiť to určite nebude. Hneď vám poviem prečo.

Riešenie vášho problému v Silicon Valley

Sam Altman je prezidentom Y Combinator a stretáva sa s množstvom startupov. Ak Sam nie je spokojný s akoukoľvek mobilnou verziou e-mail klienta, môžete si byť stopercentne istí, že toto je príležitosť na trhu. Sam totižto určite videl všetky možné iné mobilné riešenia na trhu. Podobný vzorec platí na väčšinu B2B startupov, ktoré dokážu vyriešiť problém ktoréhokoľvek korporátneho klienta vo Valley. 

 Sam Altman

Riešenie vášho problému v Európe

A tu sa dostávame k problému s európskymi startupmi, ktoré riešia problémy malého množstva lokálnych používateľov: je totiž celkom pravdepodobné, že niekto tam vonku (asi najskôr v Silicon Valley) rieši ten istý problém oveľa efektívnejšie, avšak vy (vaši prví používatelia) o tom neviete, pretože sa to ešte nedostalo buď k vám alebo celkovo do Európy. Ak by som mal použiť slová Paula Grahama, európski používatelia (zákazníci) neprejavujú dostatočný dopyt, aby ste si vaše riešenie mohli naozaj overiť.

 Európskym podnikateľom, ktorí by chceli budovať globálny startup, čiže nielen ďalší lokálny MSP, by som teda poradil: dobre preskúmajte priestor okolo seba. Zistite, čo robia iné startupy okolo vás a ako sa veci naokolo vyvinú za 3-5 rokov.

Viem, že to znie ako úplne základná rada. Vždy ma vak udiví, koľko startupov, s ktorými som sa rozprával, sa skrátka vôbec neunúva zisťovať, kam sa ich trh bude v priebehu piatich rokov uberať. Alebo vôbec nepoznajú startupy, ktoré sa venujú rovnakej problematike. Niektorí ma uzemnia niečím ako: „No, v Čechách nikto nič také nerobí,“ alebo „Je mi jedno, čo sa stane za tri roky, mojim cieľom je priniesť nejaký zisk, a aby boli moji zákazníci spokojní teraz, nie za tri roky.“

Žiaľ, takáto stratégia v digitálnom svete dlhodobo nefunguje. Príťažlivosť internetom poháňanej digitálnej ríše spočíva v používaní  množstva škálovateľných distribučných kanálov, ktoré umožňujú uspieť jednému, maximálne dvom startupom pri riešení  jedného zákazníckeho problému. Môžete teda vytvoriť startup, ktorý vašich zákazníkov nakrátko uspokojí, ale pokiaľ nie ste to absolútne najlepšie riešenie na trhu, niekto lepší vás doslova prevalcuje. Prípadne sa zaseknete ako  MSP s len veľmi limitovaným úspechom.

Áno, existujú aj výnimky: v digitálnom svete sa predsa len nachádzajú určité limity, najmä pokiaľ sa prelínajú s niečím fyzickým – pozrime sa na e-commerce (logistika) a nárast čínskych startupov. Chytrí podnikatelia si môžu vytvoriť napríklad vysoké bariéry vstupu na trh.

Avšak, pravdou ostáva, že ten lepší produkt si svojich zákazníkov vždy nájde. Ak zakladáte svoj startup bez toho, aby ste sa informovali o tých vo vašom okolí, ktorí robia niečo podobné, alebo aby ste vedeli, kam sa váš trh uberá, s najväčšou pravdepodobnosťou ako globálny startup zlyháte. Skôr či neskôr.  Museli by ste mať z pekla šťastie, ak by ste vytvorili top prvotriedny produkt, a pritom nemali šajn, čo sa deje okolo vás.

Žiaľ, my v Európe nie sme obklopení práve takými líderskými technologickými startupmi ako Sam Altman. Z tohto dôvodu ťažšie chápeme fungovanie svetového trhu.

Ono by to ale nebola taká sranda, keby všetko išlo úplne hladko, však?

Zdroj: @kiskandrej

Pridať komentár (0)